{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Anoder
  • #1   1. nov Zink er bedst, når de er næsten væk er det fordi de virker på den rigtige måde.

• #2   2. nov Morten, Vi var vidst inde på emnet for et stykke tid siden. Og jeg husker noget om at man skal vælge materiale efter det vand man sejler i.

https://www.baadgalleri.dk/forum/teknik/161162-anode_gammel_type_kontra_ny_type

https://citimarinestore.com/citiguide/when-to-use-zinc-anodes-over-aluminum-anodes-on-a-boat/

• #3   2. nov Ja det er rigtigt Thomas. Magnesium i ferskvand.
    Zink/Alu i saltvand.
    Det var bare om andre har erfaring med det. Som sagt var mine zink næsten helt væk og må derfor have virket. Til gengæld har de ikke virket det sidste stykke tid da de var slidt op.
    Nå men anyway, jeg har nu sat alu på igen smiley

• #4   2. nov Aldrig alu efter min mening smiley

• #5   2. nov Dit drev er vel lavet af aluminium, så derfor skal du vel have et metal, der ligger lavere i spændingsrækkefølgen, for at beskytte det. derfor din zink er tæret op, og ikke dit drev.

• #6   2. nov Men drevet er malet ?.
    Som sagt så kom der alu på så nu blev jeg nødt til at Google det for jeg vil have det bedste.
    Fandt følgende tekst hos Palby:
    En Aluminiums anode kan erstatte de traditionelle zink anoder. Aluminiums anoder har nogle fordele frem for traditionelle zink anoder. Legeringen, som aluminiums anoden er lavet af har større negativ ladning end zink, samt en længere levetid, hvilket betyder at anoden er mere aktiv og over en længere periode. I alt producerer en aluminiums anode ca. 70% flere Amp/Timer i dens levetid, end en modsvarende traditionel zink anode. Derudover halverer du vægten og sparer lidt på prisen.
    Det har måske noget med leveringen at gøre at de tærer før drevet ..

• #7   3. nov Hvis tæreanoden er væk, så har den i hvert fald haft en præventic virkning - så langt er vi enige. Man kan gisne om, hvad der så er årsagen til det.

Flere og flere producenter af anoder benytter aluminium til drev, der sejler i brak- eller saltvand. Det er pt. kun Volvo Penta der bruger zink til deres drev, hvis vi holder hos til de kendte mærker OMC, Volvo Penta og Mercruiser.

Mercruser / Quicksilver fremhæver, at de bruger zink i deres anodesæt, men jeg har godt nok min tvivl. Deres anoder til Alpha One og BRAVO drevene er LETTERE end de anoder, jeg sælger til samme drev fra MARTYR Canada - jeg sælger kun aluanoder til ovenstående drevtyper.

Kombinationen af rustfri stålpropel og ovenståede vandtype, vil bevirke en større tæring på tæreanoden. Er der tilmed landstrøm koblet til, så vil det som udgangspunkt forkorte tæreanodens levetid. Jeg anbefaler, at der kun tilsluttes landstrøm et par dage før man skal på sejltur, for at skåne anodernes levetid. Jeg har oplevet kunder, der må skifte tæreanoder 2 - 3 gange pr. sæson, selv om de er originale, fordi de har kontinuerligt landstrøm tilkoblet.

Der er bådejere, som monterer ekstra anoder fx på BRAVO III drevene, fordi de oprindelige er utilstrækkeligt. Det kan som udgangspunkt være en god ide, men sørg for, at man ikke "overfrankere" drevet, for så kan den ønskede virkning udeblive.

Det er en god ide, at rense sit drev hvert år, og male det med antifouling, specielt ved carrieren bag propellen.

• #8   3. nov Tak Rambo, det var et godt og uddybende svar smiley .
    Drevet er renset og malet og hvis næste sæson ikke er længere end denne og det er den ikke så går det lige smiley

• #9   3. nov Tænkte på Rambo: Vil det hjælpe at male stålpropellen eller er det ligemeget ?

• #10   5. nov Du bør forlænge levetiden på anoderne, hvis du maler propellerne.

Kommentér på:
Anoder

x