{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
108 visninger | Oprettet:

Anoder for dummie?? ?? {{forumTopicSubject}}

Ret usexet emne, men jeg er simpelthen i tvivl om hvordan anoden skal monteres og om den er nødvendig i dette tilfælde.
Er ved at montere smart tabs i rustfrit stål, og der står de bør monteres med anode hvis de bruges i saltvand. Hmm smækker man så bare en anode på, eller hvad? Jeg tænker der skal noget spænding til, men skal den bare forbindes til stel på motor, eller hvad gør man helt konkret. Har søgt på doktor Google men synes ikke jeg får det helt klare svar.
På forhånd tak. 🙌🙌

Kommentarer på:  Anoder for dummie?? ??
  • #1   10. jun Hej Anders
    Ja iteorien smækker man bare en på, men.....
    Anoder er et stykke offer metal, det er til for at forhindre galvanisk tæring af metalliske emner i vand. Er det en trailer båd ville jeg ikke have så travlt med at montere noget, der i mod hvis den ligger i vandet hele tiden så kan det ikke gå stærkt nok med at montere noget. Spændings rækkefølgen er således, beskyttelse af jern/rustfri bruger man zink til beskyttelse af aluminium skulle man gerne bruge magnesium. Zink kan godt beskytte aluminium men det ligger tæt på aluminium og der ved giver en ringer beskyttelse. I dit tilfælde hvor jeg formoder du har et drev af aluminium og trim af rustfri ville det ikke nogen skade til at potentiale udligne det to ting med en tynd stål wire (men ikke nødvendigt) vigtigst er at have en anode og helst af magnesium moteret på alle tre dele. Du kunne for eksempel montere samme anode på hvær af trimene som du har på dit drev/påhængsmotor. Husk at anoderne ikke må males har set der et par gange for så virker de ikke det er heller ikke nogen skade til at give dem en tur med en stål børste en gang om året for at fjerne ir og når de så begynder at ligne en schweitzer ost er det på tide at skifte.
    Hilsen Rasmus

• #2   10. jun Tak for svar Rasmus.
    For lige at skære det ud i pap. Er det så nok at skrue et stykke fx zink på hver af de to tabs, eller skal der noget stel til. Jeg forstår det med offer metallet og rækkefølgen men delen om der skal strøm til er ikke sevet ind endnu 😅 og helt præcist hvordan der kommer strøm til er også uklart.
    Det er en trailer båd og motoren er forsynet med anoder (fra fabrikken) men de er helt nye.

• #3   10. jun Hej Anders
    Ja i teorien er det bare at tage et stykke zink tagrende og skrue fast på trimne og det er det, men for at være sikker på ordentlig beskyttelse gæller det jo om at have så rent et stykke offer anode alså “karat” kan man vel sige. Det skal ikke noget strøm eller noget til, det med strømmen kommer sig af atomernes lyst til at ligne noget andet en det de er (og den forklaring skal jeg ikke dyber ind i :)) men det der sker er at aluminium atomer vandre over på det rustfrie i dit tilfælde og derfor har du anoderne på motoren som er længer nede i rækken en aluminium så der for er det dem der rejser over på det rustfrie først. Men nu du har en trailer båd ville jeg ikke have så travlt med anoder, der sker ikke noget bare fordi den ligger i vandet en dag eller en uge en gang i mellem, så længe dem på motoren har det godt er alle glade ;).
    Hilsen Rasmus

Kommentér på:
Anoder for dummie?? ??

x