{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
473 visninger | Oprettet:

Valg af påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Har længe gået og spejdet efter ny og større motor, mange tanker og størrelser på motor har været under lup. Efter mange overvejelser og en smugle sund fornuft er valget faldet på noget 4T i omegnen af 90 til 115 Hk af lidt ældre dato (prisleje 20-35000kr), har tre klassiske japanske mærker i hovedet Yamaha, Honda og Suzuki. Så hvad er folks mening om hvilken motor er bedst rent mekanisk, vedligehold og tærings mæssigt, og er der årgange man helt skal holde sig fra.
Så er spændt på om nogen har erfaringer/indpud som kan forstærke eller ændre de tanker til specifik mærke og model jeg har som første valg.

Med venlig hilsen
Rasmus

Kommentarer på:  Valg af påhængsmotor
  • #1   13. okt min næste motor er helt sikkert japansk(igen) og med EFI

• #2   13. okt Jeg ville vælge en Suzuki.. har haft en Yamaha, men synes at Suzuki er et bedre valg. Men det er der sikkert delte meninger om smiley

Men… gå efter den største motor som dit budget vil tillade. Du søger jo grænsen for hvad du og din Kegnæs kan opnå.

• #3   14. okt Det er svært, at give et entydigt svar på dit spørgsmål. Lidt i retning af, hvad er bedst af Mercedes, BMW eller Audi... smiley
    Nogen har en Mercedes, der bare er en mandagsbil, andre det modsatte. Nogen har en Audi, der driller i gearkassen, mens andre synes det er verdens bedste bil osv. osv.

I det prisleje, du søger motor, er dokumenterbar historik nærmest umuligt at have tiltro til med mindre du finder en en-ejers motor. De ses meget sjældent.

Tæringer er næppe det helt store problem på påhængsmotorer, som vi kender det fra I/O systemer. Der er du godt hjulpet uden om disse problemer.

De japanske mærker har ry for god kvalitet, men igen: Intet er så godt, at det ikke kan gå i styrkker, og det gør det på et tidspunkt, men spørgsmålet er hvornår.

At skæve til et specielt mærke kan være farligt, for du stirrer dig blind på netop den motor, du synes bedst om, men som måske kan være et smimket lig. Det er set før.
    Der findes også sminkede biler fra ovenstående fabrikater.... smiley

Som svar på dit spørgsmål, så ville jeg vælge Suzuki´en. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det har nok noget med tilgængeligheden af værksteder at gøre, og tilgangen til reservedele rundt omkring i Danmark.

Se bort fra reservedelspriserne på alle tre mærker - de er nok ca. det samme.

Har du mulighed for at få taget en kompressionstest på motoren, og se efter, om der er vand i gearolien, så er du nået et godt stykke af vejen.

• #4   14. okt Jeg har nok valgt en Honda, eller en Yamaha.
    Så er der det med reservedele til dem, der kan alle værkstederne være med.

• #5   14. okt Hej Rambo
    Tak for svar.
    Ja det er med til at skubbe rundt på mine tanker, har snakket med lidt forskellige også værksteder og har kikket på et utal af videoer og artikler.
    Kikker på Honda, da det er den hovedparten siger går bedst/blødest i motoren.
    Yamaha’en da det er den de siger der har færrest tærings problemer.
    Og Suzuki’en fordi den har knast kæde i stedet for tandrem i de lidt nyer/større motor.
    Mandags modeller er notorisk svære at gardere sig imod og sminkede lig har jeg dog en lille mulighed for at opdage.
    Faldt over en Yamaha den anden dag den havde dog et problem, der var tilsyneladende begyndt at trænge vand ind i motorolien. Ikke at det skræmmer mig at reparere en motor hvis bare det er en pakdåse eller ligende, men er det først begyndt at tære er det en anden historie.

Håber der er flere af jer der kender til fejl og mangler på de forskellige modeller, så man kan have en ide om hvad der skal kikkes efter.
    Eksempelvis er det godt at kikke efter tære zink på Suzuki, da det godt kan være deres akilleshæl vis folk ikke har været opmærksomme på det.

Hilsen Rasmus

• #6   14. okt Nogle af de ældre suzukier 90 , 115 , og 140 hk har tærings problem i benet . De kloge japanere , har brugt en stålprop sammen med alu . Den tærer omkring proppen og så bliver der hul i udstødningsdelen . Så går den ikke godt . Men det er til og lave med et stk alu plade og et tig værk der kan svejse alu .

Ps har selv en 140 der havde problemet . Ville købe ny Suzuki når den skal skiftes

• #7   14. okt Men når alt dette er sagt, så gælder det altid om, at sætte pris op mod det, som der skal handles om.

Det er ikke en ny ellere nyere motor, du kigger efter, så der må forventes reparationer af en eller anden art - den art kan så være overkommelig, eller ubehagelig....

Udgangspunktet må være, at man som bådejer kan lave det meste selv, eller har let adgang til det.

Lidt off topic:
    Har købt en fin Saab 9.3, cabriolet fra 2005 - fin og lækker bil, men prisen afspejlede, at der skulle lave en del ved den. Det greb om sig, men hvad kan man forvente af en bil fra den årgang til 150.000,- kr. ? Først calipre, så skiver, klodser, udstødning, fjedre, støddæmpere, air.con, blæsermotor, hjullejer og nu en venstre forlygte...:)
    I dette tilfælde kan jeg lave det hele selv, og har reservedelene til gunstige priser. Det holder budgettet nede på et fornuftigt niveau...:)

• #8   14. okt Man går aldrig helt galt i byen med en Japaner ;).

Jeg ved godt at du ikke nævnte en Mercury.. men hvis du bliver tilbudt en billig 4-t Mercury... så vend dig om og løb. De har problemer i adaptorpladen mellem benet og blokken. Det er et kendt problem og ses som regel først når malingen begynder at boble op på venstre side af benet.

• #9   14. okt Jesper H.
    Det er rigtig at de gør det på Mercury.
    Her er det fra de første årg af dem, til ca årg 2005 med det problem de har.
    De nyere dato har fået styr på den mellem plade der.
    Sådan skulle det vist være med Mercury.

• #10   14. okt Hej Nicolai
    Hvor sider den prop sån mere precist…
    Hilsen Rasmus

• #11   14. okt Kan forresten lure mig til at nogen af Johnson modellerne er en Suzuki med andet klistermærke, er der nogen der ved mere om det ( modeller/størrelser ).

• #12   14. okt Den sidder i den øverste del af benet . Men du skal have skjoldene af for og se det .
    Det kan ikke ses på en computer test . Jeg havde problemer med det længe før vi fandt ud af hvad der var galt . Det var først efter jeg snakkede med en der havde haft en 90 hk , der havde haft samme problem , fejlen blev fundet .

Der er Johnson motorer der er Suzuki motorer i en hvid farve . Der var snak om at det elektriske var johnsons ejen , men det ved jeg ikke om passer . 115 og 140 hk ved jeg der er . Om der er mindre ved jeg ikke

• #13   15. okt Den vi hentede Rasmus kan både findes som Johnson og Evinrude også. Om det også er tilfældet i de større 90, 115 og 140 ved jeg dog ikke.
    Mener jeg fandt flere videoer omkring stålprop problemet på YouTube.

• #14   15. okt mercury har kun tæringsproblemet fra de små og op til og med 60 hk fra årg 2000 og til og med 2010.
    har selv en 100 hk eft fra 2006 og det er 100%en yamaha hele vejen på nær farven og klistermærket. kører super godt men synes persomligt at den larmer en smule mere end en rigtig yamaha, om det skylles udforming og isolering af kåben ved jeg ikke

• #15   15. okt Efter selv at have kigget efter større i en periode og været på diverse fora og fb grupper tør jeg ikke sætte min lid til at de tidligere ejere har behandlet den godt nok. En 10 år gammel motor der stadig koster næsten halvdelen af en ny er i min optik en dårlig handel. Jeg har lige købt en 1 år gammel maskine hvor der stadig er fabriksgaranti på. Tidligere ejer har taget det første store skrald på afskrivningen.

Kommentér på:
Valg af påhængsmotor

x