En til eksperterne - Volvo B20 AQ115 med Z drev 100 type B {{forumTopicSubject}}
Hej
Min Båd med ovenstående motor har stået på land i 8-10 år.
Inden den kom på land var motor blevet total renoveret herunder topstykke inkl. ny toppakning ect.
Båden er nu søsat igen, oplever dog følgende gener.
Uden tvivl vand i motor olien, tænker selv dette kunne skyldes defekt pakning ved vandpumpe.
Da båden lige var lagt i dryppede der lidt vand fra pumpen, dette er stoppet nu, så tænker det kan være fordi at vand har fundet vej via utætheden og indt til motoren. Hvad tænker i, kan fejlen ligger her?
Z drevet løfter sig ved bakgear, hvad kan være årsagen til dette og hvordan afhjælper jeg det?
Nogen anbefalinger til steder på nette hvor man kan købe "veteran" motor dele til en så gamle sag.
På forhånd tak
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
Drevet er med bakgearslås - den er nok defekt.
Der kan skaffes nyt udstødningsmanifold / afgangsknæ til omkring 10K.
Reservedele til drevet, kan du glemme alt om - de er udgået for flere årtier siden.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 80 Både: 1 Emner: 19 Svar: 1.400
Exhaust manifold til 462€ https://www.dam-marine.com/gb/home/37225-volvo-penta-aq115-induction-exhaust-manifold-b2b06973.html
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 31 Både: 1 Emner: 33 Svar: 67
Er det selve udstødningsmanifolden som du mener der kan være færdig eller blot pakningen?
Forresten der kommer også lidt damp måske røg fra luftfilter.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
Udstødningsmanifold
Afgangsknæ
Pakningen
Damp kan skyldes vand i motorolien, eller vand i cylinderen.
Jeg ville starte med, at undersøge udstødningssystemet......
Et gennemtæret udstødningssystem vil give de symptomer, du beskriver i dit indlæg.
Indtil da, bør du aftappe kølevandet fra motoren og udstødningssystemet, og drukne motoren i dieselolie eller konserveringsolie i cylindrene, så du undgår, at stemplerne ruster fast til cylindervæggene....Afmonter tændrørene stykvis, og tilsæt dieselolie eller konserveringsolie på spray.
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 114
måske de kan hjælpe.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 31 Både: 1 Emner: 33 Svar: 67
Diesel i motoren, det er en benziner giver det ikke andre problemer?
Kan jeg trykprøve motoren, for at finde fejlen?
Kan man renovere manifolden?
Et bud på hvor Dan kan købes?
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
Du kan ikke trykprøve motoren, men kun topstykket og motorblokken - begge dele skal afmonteres.
Udstødningsmanifoldet + knæ kan ikke renoveres.
nytdrev.dk har både udstødningsmanifold og afgangsknæ til din motor.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 31 Både: 1 Emner: 33 Svar: 67
Hvad er årsagen til du tror mere på defekter i udstødningssystemet end på en defekt toppakning?
Vh.
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 31 Både: 1 Emner: 33 Svar: 67
Hvis den ikke havde været renoveret ville man så starte med toppakningen, vandpumpe eller udstødningsmanifolden?
I de 10 år har den stået med kølervæske for frostsikring.
Kan dette have haft skadelig indflydelse?
maj 2008
Følgere: 48 Både: 1 Emner: 16 Svar: 2.079
Vandpumpen har ikke forbindelse til motorens smøreoliesystem.
Søvandspumpen er, som oftest, trukket af krumtappen, og har heller ikke forbindelse til motorens smøreoliesystem.
Kølervæske ødelægger ikke din toppakning eller andre motordele, uanset hvor lang tid det er i motoren. Det vil rent vand eller havvand gøre.
En til eksperterne - Volvo B20 AQ115 med Z drev 100 type B