{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
333 visninger | Oprettet:

En til eksperterne - Volvo B20 AQ115 med Z drev 100 type B {{forumTopicSubject}}

Hej
Min Båd med ovenstående motor har stået på land i 8-10 år.
Inden den kom på land var motor blevet total renoveret herunder topstykke inkl. ny toppakning ect.

Båden er nu søsat igen, oplever dog følgende gener.

Uden tvivl vand i motor olien, tænker selv dette kunne skyldes defekt pakning ved vandpumpe.
Da båden lige var lagt i dryppede der lidt vand fra pumpen, dette er stoppet nu, så tænker det kan være fordi at vand har fundet vej via utætheden og indt til motoren. Hvad tænker i, kan fejlen ligger her?

Z drevet løfter sig ved bakgear, hvad kan være årsagen til dette og hvordan afhjælper jeg det?

Nogen anbefalinger til steder på nette hvor man kan købe "veteran" motor dele til en så gamle sag.

På forhånd tak


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En til eksperterne - Volvo B20 AQ115 med Z drev 100 type B
  • #1   7. maj Det er muligvis et utæt udstødningsmanifold eller afgangsknæ, der giver vand i motorolien.

    Drevet er med bakgearslås - den er nok defekt.

    Der kan skaffes nyt udstødningsmanifold / afgangsknæ til omkring 10K.

    Reservedele til drevet, kan du glemme alt om - de er udgået for flere årtier siden.


  • #4   7. maj Hej RAMBO

    Er det selve udstødningsmanifolden som du mener der kan være færdig eller blot pakningen?

    Forresten der kommer også lidt damp måske røg fra luftfilter.


  • #5   8. maj Det kan være:

    Udstødningsmanifold
    Afgangsknæ
    Pakningen

    Damp kan skyldes vand i motorolien, eller vand i cylinderen.

    Jeg ville starte med, at undersøge udstødningssystemet......

    Et gennemtæret udstødningssystem vil give de symptomer, du beskriver i dit indlæg.

    Indtil da, bør du aftappe kølevandet fra motoren og udstødningssystemet, og drukne motoren i dieselolie eller konserveringsolie i cylindrene, så du undgår, at stemplerne ruster fast til cylindervæggene....Afmonter tændrørene stykvis, og tilsæt dieselolie eller konserveringsolie på spray.


  • #6   8. maj https://drevdelar.se/
    måske de kan hjælpe.


  • #7   8. maj RAMBO

    Diesel i motoren, det er en benziner giver det ikke andre problemer?

    Kan jeg trykprøve motoren, for at finde fejlen?
    Kan man renovere manifolden?
    Et bud på hvor Dan kan købes?



  • #8   8. maj Dieselolie i cylindrene, så stemplerne ikke ruster fast til cylindervæggene.

    Du kan ikke trykprøve motoren, men kun topstykket og motorblokken - begge dele skal afmonteres.

    Udstødningsmanifoldet + knæ kan ikke renoveres.

    nytdrev.dk har både udstødningsmanifold og afgangsknæ til din motor.


  • #9   9. maj Rambo
    Hvad er årsagen til du tror mere på defekter i udstødningssystemet end på en defekt toppakning?

    Vh.


  • #10   10. maj Fordi motoren er renoveret, og har stået urørt i 8 - 10 år.

  • #11   10. maj Rambo, modtaget.

    Hvis den ikke havde været renoveret ville man så starte med toppakningen, vandpumpe eller udstødningsmanifolden?

    I de 10 år har den stået med kølervæske for frostsikring.

    Kan dette have haft skadelig indflydelse?


  • #12   11. maj Ja, det ville være oplagt at starte med toppakning / topstykke, hvis ikke motoren havde været åbnet.

    Vandpumpen har ikke forbindelse til motorens smøreoliesystem.

    Søvandspumpen er, som oftest, trukket af krumtappen, og har heller ikke forbindelse til motorens smøreoliesystem.

    Kølervæske ødelægger ikke din toppakning eller andre motordele, uanset hvor lang tid det er i motoren. Det vil rent vand eller havvand gøre.


Kommentér på:
En til eksperterne - Volvo B20 AQ115 med Z drev 100 type B

Annonce