Volvo Penta MD29A gear type RB {{forumTopicSubject}}
Hej sejlere.
Kort fortalt er gearet på min Mørebas årg. 69 i uorden. Jeg er bange for, at keglerne i min Volvo Penta type RB er slidt op.
Motor MD29 og gearet er begge årgang 1969!
Jeg kan ikke gå frem, uden at bruge vold på gearhåndtaget. Så bliver kassen varm. Skruens omdrejninger er også kraftigt reduceret.
Bak virker.
Skrueakslen drejer fint.
RB gearet er et keglegear, hvor trykket på skrueakslen er med til at sikre indgrebet
Gearet er ikke afmonteret endnu.
Er der nogen af jer søulke, der kender indmaden i RB gearet godt, eller måske har et på en støvet hylde, vil jeg gerne høre fra jer.
Med venlig hilsen
Ole S.
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 97 Både: 1 Annoncer: 2 Emner: 22 Svar: 1.536
Jeg kender ikke dit gear, men ser man stadig kan købe brugte gearkasser, og selvom det lyder dyrt er det ved ok hvis de holder en 30-40 år igen?
https://www.shipoutletstore.com/en/gearbox-type-rb-volvo-penta.html
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 5
mar 2014
feb 2008
mar 2014
Men hjemmesiden har faktisk også sliddele på lager, så tror en renovering også vil være en mulighed, hvis du selv har mod på at åbne den? Ellers ser jeg både Kattegat Marine og Grenaa Motorfabrik udfører gearkasse renovering, så måske det var værd at kontakte dem?
feb 2008
Tak for tipsene - jeg er ikke helt frisk, men jeg får den på land og får gearet revet af.
Så må vi lukke op og se hvad der er galt - jeg må se efter en exploderet tegning.
Hilsen Ole
Volvo Penta MD29A gear type RB