{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.309 visninger | Oprettet:

Motor lyder forkert. {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
Har været ude og sejle et par gange her i påsken og de første 25 min går det fint, men så begynder motoren at lyde mærkelig. Det er lige som om at den spytter og kun tager gas i få sekunder, så vil den ikke tage gassen og sejler ikke mere end 10 km/t.
Jeg startede den så her da jeg kom hjem i dag for at køre lidt frisk vand igennem den, så lød den stadig som ude på vandet.
Der er kølestråle. Er det mon fordi at den bliver for varm?
Det er en 60 hk 2takt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Motor lyder forkert.
  • #1   15. apr 2017 er der ikke alarm på for overophedning? der burde komme en hyletone fra gas/gearbox, sådan er det i hvert fald på mercury. er det længe siden den har fået ny impeller, hvis ja så udskift? ellers prøv at pille thermostaten ud og kontroller om den åbner ved at lægge den i en kop og hælde kogende vand i. brug termometer til at kontrollere hvad temperatur den åbner ved. alternativt kan fu godt sejle en tur uden termostat, så har den bare svært ved at komme op i drifttemperatur og så går den heller ikke så rent i tomgang

    i mine ører lyder det dog mere til at du har en cylinder der ikke følger med, så kontroller om du har gnist på alle tændrør


  • #3   15. apr 2017 vand i benzin......måske.

  • #4   15. apr 2017 Steffen: Det er en mercury fra 89, jeg aner ikke om den har sådan en hyle funktion når den bliver for varm?
    Jeg fik af vide af ham jeg købte den af i efteråret at den havde været til service og fået skiftet det der nu skulle skiftes, men har ikke set kvittering eller noget så det kan da godt være det er en røver.
    Den har lige fået 3 nye tændrør

    Jens: Når jeg starter den løsner jeg proppen til tanken og pumper benzin op til motoren også lader jeg ellers proppen sidde løst på så den ikke suger vakuum, er det den korrekte måde? - det er en 25 liter tank.


  • #5   15. apr 2017 Kurt: Ved bare ikke lige hvor det skal komme fra da den blev tanket lidt op til turen og der ikke er kommet vand ind til tanken?

  • #6   15. apr 2017 kondens, jeg har selv monteret vandudskiller for det samme.

  • #8   15. apr 2017 Ja okay, men hvor i systemet skal sådan en sidde og har du evt et link til en der vil passe?


  • #9   15. apr 2017 Her er en video fra da jeg rensede motoren da jeg kom hjem. Måske den kan sige lidt mere?

    http://www.baadgalleri.dk/video/diverse-baad/3434-mercury


  • #10   15. apr 2017 den skal sidde mellem tanken og motor. palby Marine har.

  • #11   15. apr 2017 Super dem må jeg prøve at ringe til så.

  • #12   15. apr 2017 men da jeg ude på vandet fyldte tanken fordi jeg troede den måske ikke kunne suge det sidste op fra tanken, gjorde den stadig det samme. Da jeg så smed den i vandet dagen efter igen med fuld tank igen kunne den sagtens i de 25 min igen. Giver det så stadig mening det med kondens?

  • #13   15. apr 2017 der kan være mange ting, men en god ting at have monteret. det kan også være suge slangen i tanke som er revnet....

  • #15   15. apr 2017 Jens: Er det noget der er til at fikse og er det dyrt? - har ikke en dyt forstand på at rode i motor smiley

  • #17   16. apr 2017 det er ikke nødvendigt at montere vandudskiller på en flytbar tank...
    tro der bør være alarm på. kommer der ikke en hyletone fra boksen når du sætter tænding på. den indikerer normalt at alarmsystemet virker.
    mine mercuryer er ca samme årgang.(90hk fra 88, og 100hk fra 90)
    er blokken meget varm hvis du lige åbner hjelmen og rører den med hånden?


  • #18   17. apr 2017 Steffen: Nej syntes ikke der kommer nogen hyletone når jeg tænder den, den siger bare lige et lille klik når jeg drejer nøglen om til tænding. Nu har jeg ikke lige prøvet at sætte hånden på, men tror måske den bliver lidt varm for det ryger damper lidt derinde fra lod jeg mærke til (jeg ved ikke om det er normalt). Nu har jeg købt en impeller hjem som jeg vil prøve at skifte, tror måske han har snydt mig lidt ham jeg har købt den af smiley

  • #19   17. apr 2017 Steffen om det er nødvendigt er jo op til en selv, om tanken er flytbare eller ej har jo ikke noget med kondens vand at gøre, det kommer alligevel og med tiden så kommer der jo snavs i, selv om man passer på ved tankning.

  • #20   18. apr 2017 nu er det selvfølgelig svært at høre på videoen, men det lyder ikke til at den køre på alle cylindre, har du bemærket om motorgangen bliver anderledes? eller det kun er lyd? undersøg tændrør (selvom de Nye tjek for sodrester eller for overskyende benzin)
    tjek tændkabler, og fordeler

    og så kølesystemet, det kan meget vel være at den varmesætter den ene cylinder grundet overophedning (ligesom gamle knallerter)


  • #21   19. apr 2017 Chek om tændrør er rent og pænt. Kulden,, altså det kolde vand, stiller meget store krav til 2takts olien. Har du brugt forkert, f.eks. olie til en scooter, eller knallert kan motoren ikke brænde olien af og så mister du kraften efter lidt tid....

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #22   20. apr 2017 Prøv at skrue tank dækslet løs det kan være udluftningsskrue der er stoppet.

  • #23   20. apr 2017 Giv benzinen et god slat kaboratorvæske. Det hjalp på min motor (15 HK - to-taks Marine) da jeg havde samme problem.

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #24   21. apr 2017 Brug ikke karburator sprit på en 2T det ødelægger smøringen så pas på med det.

  • #26   21. apr 2017 Jeg mener altså ikke den kan blive for varm når det er så tidligt på sæsonen. .. Der er ikke termostat i en påhængsmotor, så om foråret når vandet er koldt så bliver motoren ikke ret varm.
    Kondensvand altså vand i motor er heller ikke sandsynligt, - så går motoren i stå, den kan jo ikke køre på vand.... Din kører, men ikke godt og så vidt jeg kan se på din video så ryger den voldsomt når du forsøger give den gas.
    Røgen er sandsynlivis 2-takts olie fra benzinen, som ikke brændes af fordi du benytter forket olie. Det første du skal gøre er at kassere den benzin du har i tanken og så blande noget ny med rigtig 2-takts olie. Det passer også meget godt at din motor kører fint i starten,, men efterhånden er der så meget olie i cylinder og udstødning at du ikke kan få den til at køre ordentligt.
    Har du købt noget 2-takt olie på en tankstation, så er det sandsynligvis olie til scooter og knallert og det dur ikke, - her i foråret bliver påhængsmotorer og motorer uden termostatstyret kølesystem slet ikke varme nok til "forkert" olie.


  • #28   22. apr 2017 Tak til Michael. Som tidligere beskrevet ligner problemet det samme som mit. Jeg tømmer ikke gammelt bensin ud, står hele vinteren måske halvfuld i tanken. Og det gav problemet. Men nu giver jeg hvert år ved søsætning, tanken en skvat kaboratorvæske og aldrig problemer mere. Og som Anders rigtig bemærker, så skal man bruge den rigtige olie. Min 15 Hk to-takt Marine bruge 1% Quik Silver; en anden olie kan også bruges, blot den har samme specifikationer, men nu har jeg vænnet motoren og mig selv til Quik Silver.

  • #29   22. apr 2017 På min gammel tidliger Mercury 115, var der også alarm tone på tændningen, for at sige alarmsystem virker.
    Det er både til hvis den bliver for varm, så kommer der alarm.
    Og hvis den mangler 2T olie alarm.
    Jeg mener der er lavet det på alle sammen.
    Bare ikke de rigtig gamle modeller.

    Hvor har du tanken i båden ?
    I forhold til motor ?


  • #31   22. apr 2017 #26
    Ingen termostat på en påhængsmotor, så må jeg ha min ind som indenbords, har da lige skiftet termostat... smiley

    du har ikke alt for meget olie i din benzin, det ser voldsomt ud da.. ?


  • #32   22. apr 2017 Altså når jeg sætter tænding på siger den ingen lyd. Jeg har købt min olie hos en båd forhandler ved havnen i Aalborg, Så går da stærkt ud fra det er den rigtige. På 10 l benzin bruger jeg 2% procent olie.
    Jeg er måske mest til at få skiftet Termostaten, Det lyder til at det er det der er flest der siger smiley


  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #33   22. apr 2017 Læg termostaten i en gryde og varm langsomt til ca 70-75 grader så skal termostaten åbne,gør den ikke det er den færdig: NB påhængsmotorer kører med noget lavere temp. end en bil så lad dig ikke narre af det..

  • #34   22. apr 2017 Jamen det vil jeg prøve at gøre her i næste weekend, det lyder til at være meget nemt smiley og tak for alle de gode svar, det er dejligt man kan få så meget hjælp når man er i problemer.

  • #35   22. apr 2017 bare prøv at pil thermostat ud og sejl uden. den har kun funktion ved lav hastighed. når motor kommer over et hvis antal omdrejninger åbner den en pop-valve og bypasser thermostat. men når den lukker kan motor godt overophede hvis thermostaten ikke er åben. så pil den ud, det sker der ikke en skid ved, andet end at den er længere tid om at blive driftvarm og måske går lidt mere urent i tomgang af samme årsag.
    når den så er ude alligevel kan du jo prøve at rense og kontrollere den

    michael rs, der er ingen grund til at sammenligne en 2takter med en 4takter(bilmotor) smøring er helt anderledes, og derfor er drifttemperatur det også


  • #36   22. apr 2017 Ang termostat, så er det i de fleste, men min mercury 40 HK 2T 4 cyl årg. 96, er der ingen termostat i.

  • Michael RS
    Michael RS Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 162
    #37   24. apr 2017 Så er termostaten fjernet den skal være der ellers kommer motoren ikke op i temperatur..

Kommentér på:
Motor lyder forkert.

Annonce