{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.123 visninger | Oprettet:

Gammel Johnson 30HK tager ikke nok RPM {{forumTopicSubject}}

Hej derude, synes ikke rigtigt at min gamle 30HK's Johnson tager nok RPM's.

Motoren sidder på en 11-Fods With jolle med styepult og vindspejl.

Når vi sidder to personer i båden når vi en topfart på 26 Knob. Med 3 Personer har den svært ved at komme op at plane. Måske kan det have noget at gøre med at trimme motoren rigtigt.

Men jeg synes altså ikke at den tager RPM nok af en 2 takter at være.

Har prøvet at have luftfilter af mens vi sejlede 3 mand i båden og ikke kunne komme op at plane, og det ser ud til at den åbner ikke gaspjældet helt op, fordi centrifugalregulatoren til tændingen ikke kører helt om og åbner det sidste stykke.

Så jeg tror problemet ligger i af indstille tændingen lidt længere før top-mærket oppe i omdrejninger, så den både for mere gas og mere tænding.

Det er denne mistanke jeg selv har, ville bare høre om andre syntes det lyder realistisk. Og evt. hvordan tænding ca. skal stå.

Vil skyde på at motoren går med 4 - 5k rpm når jeg planer derud af med to mand i båden. Med 3 mand går den nok 3,5 - 4k rpm. Når den endelig kommer op.

Det skal også siges at min skrue er ved at være ringe, propellerne er lidt bøjet og bulet hist og her, men ikke noget der ryster motor eller gearkasse..


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Gammel Johnson 30HK tager ikke nok RPM
  • #1   23. jul 2009 Det er ikke den på tænding som skal skubbe den, det er den ovre på siden, af hvor gas kablet sidder på

  • #2   26. jul 2009 prøv og pil kablet fra din gas gear af motoren og giv gas manuelt for og se om den kan åben sig 100% der, for hvis den kan det er det et spørgsmål om justering af dit gas kabel.
    Og i øvrigt er det ikke godt men den skadet propel, den kan godt have den stor del og sige. og gearet har ikke godt af de ubalancer der er.


  • #3   27. jul 2009 Chris M, har selvfølgelig prøvet det med kablet. Den kan ikke åbne mere end den allerede gør, da tændingsarmen ligesom blokerer...

    Altså det er ligesom om det er tændingen der står for de sidste 3/4 af gasspjældets vandring.


  • #4   27. jul 2009 kan du på nogen måde flytte tændingen længere fremad? der sidder sådan en lille sort gummi rulle på forbindelsen til karburatorene som går ind på der hvor tændingen flytter sig, er den bare vold slidt eller mangler?

Kommentér på:
Gammel Johnson 30HK tager ikke nok RPM

Annonce