Renovering Selco
1.549 visninger
|
Oprettet:
Omfattende renovering af Selco select 13" købt i 2014
Båden skulle have været skrottet da det viste sig hvor omfattende den var skadet.
Alt træ i båden var/er rådnet væk. Og som man kan ane på billedet hvor båden står ude, helt adskilt, var fiberen også delamineret langs kølen og på langs i siderne tæt ved kølen.
Jeg besluttede at lave den 100% i glasfiber, ingen træ!
Johnson motoren der sad på ved købet kunne ikke trække den op og plane, den gik ikke rigtigt i vandet. Og så var dobbeltbunden fyldt med vand.
Jeg købte så en meget sjælden 40hk König motor som jeg rodede meget med og som kunne få båden op af vandet, den var kortbenet.
Nuværende motor er en 65HK Chrysler med langt ben fra 1978. Næsten et lige så dårligt valg reservedelsmæssigt som König'en... Chrysleren blev lavet en årgang med et tændingssytem der senere blev udbyttet af Chrysler.
Som man også kan se på billederne er båden nu lavet om til lang hæk og hele bagenden er omkonstrueret.
Projektet bliver delt i 4 bidder!
1. Indvendig underdel båd / grundkonstruktion
2. Udvendig underdel / undervandskrog
3. Indvendig overdel og konstruktion
4. Udvendig overdel / finnish
Jeg håber lige at få den i vandet i år og så skal den skilles ad igen til vinter.
Lige et ord om topcoat!
Jeg købte først noget billigt topocoat på nettet i DK hos et glasfibersted, det var noget lort for at sige det mildt...... Malede første lag indvendigt i båden med det og kunne med det samme se at det dækkede elendigt, flød ikke sammen og gav generelt bare et rigtigt dårligt resultat!
Håndslibe hele lortet en gang til, rense og tørre af og så en gang Meripol som heldigvis virkede og var i en god kvalitet.
Desværre havde jeg også købt lidt rød maling til overdelen der hvor jeg havde lavet fiber, her var resultatet lige så ringe.... Det topcoat var første og sidste gang!
Det kan godt være det var billigt, så billigt var det sgu heller ikke, men hvad nytter det når det hele skal laves om, så bliver det jo meget dyrere!
Båden skulle have været skrottet da det viste sig hvor omfattende den var skadet.
Alt træ i båden var/er rådnet væk. Og som man kan ane på billedet hvor båden står ude, helt adskilt, var fiberen også delamineret langs kølen og på langs i siderne tæt ved kølen.
Jeg besluttede at lave den 100% i glasfiber, ingen træ!
Johnson motoren der sad på ved købet kunne ikke trække den op og plane, den gik ikke rigtigt i vandet. Og så var dobbeltbunden fyldt med vand.
Jeg købte så en meget sjælden 40hk König motor som jeg rodede meget med og som kunne få båden op af vandet, den var kortbenet.
Nuværende motor er en 65HK Chrysler med langt ben fra 1978. Næsten et lige så dårligt valg reservedelsmæssigt som König'en... Chrysleren blev lavet en årgang med et tændingssytem der senere blev udbyttet af Chrysler.
Som man også kan se på billederne er båden nu lavet om til lang hæk og hele bagenden er omkonstrueret.
Projektet bliver delt i 4 bidder!
1. Indvendig underdel båd / grundkonstruktion
2. Udvendig underdel / undervandskrog
3. Indvendig overdel og konstruktion
4. Udvendig overdel / finnish
Jeg håber lige at få den i vandet i år og så skal den skilles ad igen til vinter.
Lige et ord om topcoat!
Jeg købte først noget billigt topocoat på nettet i DK hos et glasfibersted, det var noget lort for at sige det mildt...... Malede første lag indvendigt i båden med det og kunne med det samme se at det dækkede elendigt, flød ikke sammen og gav generelt bare et rigtigt dårligt resultat!
Håndslibe hele lortet en gang til, rense og tørre af og så en gang Meripol som heldigvis virkede og var i en god kvalitet.
Desværre havde jeg også købt lidt rød maling til overdelen der hvor jeg havde lavet fiber, her var resultatet lige så ringe.... Det topcoat var første og sidste gang!
Det kan godt være det var billigt, så billigt var det sgu heller ikke, men hvad nytter det når det hele skal laves om, så bliver det jo meget dyrere!
Renovering Selco
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 26
Jeg bruger skum beregnet til formålet, kan ikke lige huske hvad det hedder.
Hækken er dog i massiv fiber
Den har nok taget lidt på i vægt, men jeg tror at min bundkonstruktion/gulvet/dørken om i vil, har sparet en del kontra træ belagt med fiber.
Jeg har tabt tællingen med hvor meget polyester jeg har brugt men en hurtig sammentælling og gætværk siger omkring 70-80kg
I min optik er det vigtigere at den er super stærk fremfor at spare 20-30kg som jeg vurderer den kan have taget på i vægt. Man skal jo også huske at den kun var en tynd skal da jeg startede.
apr 2013
Følger: 7 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 7 Svar: 63
Hvad materialer bruger du indeni glasfiberen?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.116
apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 26
Men det er ikke så svært, det kræver dog lidt forskelligt udstyr for at lave det ordentligt.
Du må kigge lidt youtube videoer....
apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jeg fant en revne i bunden af båden udvendig og begynder så at skrabe det løse af og finder så ud af det er en gammel rep og fant to træ plader ved side af hinanden som er gennemblødt . Hullet er ca 1m *40cm man kan komme til fra begge sider ned og oppe fra. Men jeg har ikke prøvet at lege med glasfiber før.
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 26
Hvor i verden befinder du dig Dany?
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 304 Både: 4 Emner: 27 Svar: 1.159
apr 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
aug 2008
Følger: 1 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 1 Svar: 26
mar 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Både: 1 Emner: 1 Svar: 79