Dory 13’ Bass Boat og nyt skum!
1.812 visninger
|
Oprettet:
Så er vinterprojektet sat igang.
Da vi skal bruge jollen udelukkende til fiskeri bygges den op igen lidt al la en Bass Boat.
Der bliver lavet 2 kaste platforme på båden for og bag.
Så bliver der lavet 2 pulte til den, et i hver side, hvor der så kommer et sæde ved hver.
Sædets monterings højde vil være på gulv niveau, hvor der vil være en fordybning til benpladsen i hver side.
Der kommer som i kan se en del rum i båden men vi håber at vi med materiale valg kan holde vægten nede.
—————
Så er bagenden limet sammen 2 stykker 6 mm finer i fuld bredde samt 3 stykker finer af 12 mm lavet i 3 forskellige bredder.
De forskellige finer plader er limet sammen med polyester!
Vi lukkede sprækkerne i bunden og af de tykke finer plader og fyldte hulrummet op med polyester så det blev helt stift og urokkeligt efter hærdningen.
Vi har skåret den bagerste platform til.
Så bagenden begynder at tage form
Rælingen på hækken er tilpasset fra den gamle og sat fast igen.
Da fenderlisten har været skruet og popnittet på tidligere er der 500+ huller som har holdt fenderlisten på plads!
Den nye fenderliste vil i stedet blive limet på, jeg tænker med rudelim “det man bruger til forruder i biler”
Vi har nu lavet et rum til tanke og batterierne under forreste platform, rummet går på langs op i midten af jollen og frem mellem styrepultene.
Vi har ført et pvc rør ud af midter rummet og ud gennem rælingen, røret er til lænsepumpen som skal placeres i midterrummet.
Herudover har vi lavet første del af platformen til el-motoren og placeret den midt på rælingen i for.
Vi har spartlet de værste ujævnheder ud på rælingen hele vejen rundt så glasfiber arbejdet er lettere.
Vi har nu vendt båden rundt og fundet alle revner i gelcoaten, disse er slebet helt væk og de steder hvor der har været osmose i glasfiberen som følge heraf er alt slebet væk og helt rent!
Herefter er dette repareret med polyester og glasfiber.
Vi har herudover fjernet de 3 kølskinner som også var knækket, for at slippe af med huller gennem overfladen “skrue huller”
Her efter har vi slebet dette hent indtil fiberen og lagt 300 grams glasvæv på hele kølen alle 3 steder for at gøre det stærkere!
Da vi skal bruge jollen udelukkende til fiskeri bygges den op igen lidt al la en Bass Boat.
Der bliver lavet 2 kaste platforme på båden for og bag.
Så bliver der lavet 2 pulte til den, et i hver side, hvor der så kommer et sæde ved hver.
Sædets monterings højde vil være på gulv niveau, hvor der vil være en fordybning til benpladsen i hver side.
Der kommer som i kan se en del rum i båden men vi håber at vi med materiale valg kan holde vægten nede.
—————
Så er bagenden limet sammen 2 stykker 6 mm finer i fuld bredde samt 3 stykker finer af 12 mm lavet i 3 forskellige bredder.
De forskellige finer plader er limet sammen med polyester!
Vi lukkede sprækkerne i bunden og af de tykke finer plader og fyldte hulrummet op med polyester så det blev helt stift og urokkeligt efter hærdningen.
Vi har skåret den bagerste platform til.
Så bagenden begynder at tage form
Rælingen på hækken er tilpasset fra den gamle og sat fast igen.
Da fenderlisten har været skruet og popnittet på tidligere er der 500+ huller som har holdt fenderlisten på plads!
Den nye fenderliste vil i stedet blive limet på, jeg tænker med rudelim “det man bruger til forruder i biler”
Vi har nu lavet et rum til tanke og batterierne under forreste platform, rummet går på langs op i midten af jollen og frem mellem styrepultene.
Vi har ført et pvc rør ud af midter rummet og ud gennem rælingen, røret er til lænsepumpen som skal placeres i midterrummet.
Herudover har vi lavet første del af platformen til el-motoren og placeret den midt på rælingen i for.
Vi har spartlet de værste ujævnheder ud på rælingen hele vejen rundt så glasfiber arbejdet er lettere.
Vi har nu vendt båden rundt og fundet alle revner i gelcoaten, disse er slebet helt væk og de steder hvor der har været osmose i glasfiberen som følge heraf er alt slebet væk og helt rent!
Herefter er dette repareret med polyester og glasfiber.
Vi har herudover fjernet de 3 kølskinner som også var knækket, for at slippe af med huller gennem overfladen “skrue huller”
Her efter har vi slebet dette hent indtil fiberen og lagt 300 grams glasvæv på hele kølen alle 3 steder for at gøre det stærkere!
Dory 13’ Bass Boat og nyt skum!
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi kom i vandet og fik startet hende op, en lækker solid kølestråle og gav hende lidt gas og var så lige på ved ind i en sejlbåd der lagde fortøjret i havnen😂
Gøg og gokke her er åbenbart gået skævt af brugs forvirringen, eller også er der nogen som har taget pis på os som har byttet rundt på de plastik ender som sad monteret på slangerne til styringen.
Så lortet drejer den forkerte vej og det er åbenbart ikke gået op for os da vi udluftede den.
Så vi må lige have skilt det af igen og så håbe på at forskruningerne er de samme på begge slanger oppe ved servopumpen.
Så der ikke skal nye slanger til.
Nå men testsejles det skulle den så ud på vandet med gelinde fart, og så på åben vand fik vi sparket til den!
42 km/t
Og den flyver op af vandet med det samme og ligger oven på 40-50 cm bølger, en ren fornøjelse!
Vi har bestemt vi vil prøve en noget større skrue da dem tar vildt mange omdrejninger.
Den holder sig godt nok planene med halv gas men den må gerne være hurtigere end den er med middel gas.
Vi testede elmotoren og dens funktioner, de fungerede efter hensigten, dog har den på åben vand svært ved at sejle med siden til vinden via en planlagt rute da den så drejer og retter op hele tiden, fordi båden drejer i vinden.
Sejler man derimod manuelt kan den sagtens sejle med siden til vinden.
Efter 45 min sejlads døde benzin motoren ud, og startede ikke igen.
Vi sejlede så ind for elmotor den gik 2 knob op imod vinden 7-8 s/m
Da vi kom hjem afmonterede vi tændrør og rengjorde dem de var helt våde gnistede fint, så afmonterede vi benzin filter og konstaterede den var fuld af vand.
Benzinen var helt hvid.
Så vi må have tømt tanken samt have tømt og renset karburator, benzin filter og benzin slange.
Vi er ret optimistiske, vi var meget imponeret af båden.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi har lagt tæppe på begge platforme.
Vi løb dog tør for Lim så vi må på handlen igen, vi mangler lim til låg over midterrummet samt ved fødderne..
Vi har monteret styrepulten.
Samt hovedmotoren, hertil gas og geargrebet samt kabler.
Vi har trukket strøm fra gas og gear konsol til motoren.
Hvilket lige skal loddes sammen og have krympeflex.
Hydraulik styringen er delvis monteret på motoren.
Vi skal have lavet en opdatering, “adapteren” fra styrecylinder og ind til motoren passer ikke da der ikke er plads til at vippe Motoren så denne skal fornyes.
Projektet skrider frem af
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Samt lavet 2 øjer til fastspænding til traileren.
Herudover har vi monteret lænsepumpen
Og lavet låg til midterrummene.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi har ikke gjort så meget ud af platformene skulle være helt glatte fordi der skal tæppe på
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Det kræver en mellem slibning
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi har lavet en blanding af polyester “til glasfiberen” og en alm polyester spartel i håb om at polyesteren vil opløse overfladen på glasfiberen og klæbe bedre...
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Båden er nu vendt med bunden i vejret og vi har nu slebet alle revner og alt osmose væk hvorefter vi har lavet dette med polyester og fiber!
Kølskinnerne er fjernet og kølen er slebet ren.
Vi har nu lagt 300 grams glasvæv på hele kølen for at gøre den mere modstandsdygtig over for evt. Slag eller stød, nu hvor skinnerne er væk.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Så lækkert nu skal det hærde og så vender vi den rundt på hovedet og fjerner skinnen på midter kølen.
Der er ikke en skinne på de 2 yderste.
Herefter vil vi spartle det først så det har den rigtige form hvor efter vi ligger glasvæv eller fiber på.
Hvad vi bruger her ved vi ikke endnu...
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Det er faktisk gået overraskende let indtil videre hvertfald
7-9-13😂
Jeg havde frygtet det være men vi har stået på et tømmerværksted så alt værktøj til træarbejde har været lige ved hånden hele tiden så det har været lækkert
sep 2013
Følger: 34 Følgere: 289 Både: 4 Annoncer: 2 Emner: 25 Svar: 1.094
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Herudover er farven valgt.
Ral 7024 Grafit Grå
Den bliver fuldmalet i denne farve udvendigt og indvendigt.
Vi holder fast i det røde sæde og har købt et ekstra til den anden side...
Vores tanke er at bådens navn skal stå med den samme røde farve.
Nogen kommentar til dette farvevalg???
Vi har desuden talt om at male påhængsmotoren også da motor hætten har lidt ridser...
Den er sort nu og kunne males i samme farve som båden med skriften “Suzuki” og “40” i samme farve som sæderne og bådens navn
Hvis ikke det passer godt til den grå farve må vi finde en anden farve til dette og sæderne evt.
Vi har købt en spray af denne kode og testmaler inden endeligt bestilling af Topcoat...
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi håber på det giver mindre struktur fra fibrene og mindre slibe arbejde.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Så er der kommet glasfiber på hele rælingen.
Nu mangler vi det sidste skum og glasfiber i rum og på platformen så kan vi vende den rundt på hovedet og lave de små ting som der måtte være og sidenhen begynde at male!
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Herfra har vi Ført et rør ud bag sædet og lavet et hak ned i rælingen som er beklædt med glasfiber. Her har vi så lagt et pvc rør i som er slebet ru og lagt glasfiber rundt om, så det er fyldt op til rælingen igen...
Det vil sige røret ligger lige under kanten af rælingen og kommet til at gå ud ved fenderlisten...
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Da den kom ind af døren og blev det ligepludseligt ulideligt at vente, før var det sådan semi..
Men efterhånden som man modtager alt der her blærede udstyr så bliver det alt for fedt
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
MINN KOTA RIPTIDE COMBO 55 ST M/ INDBYGGET I-PILOT
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi laver pladen af en trailer bund 10 mm det samme med batteri og tank kasserne...
Overfladerne bliver slebet of beklædt med en glasfiber blanding...
Men med hensyn til glasfiber arbejdet har jeg lidt svært ved at finde ud af om vi skal bruge
Glasfiber filt
Glasfiber væv
Eller
Glasfiber dug
Som smadder bruges polyester er vi enige her?
Nogen steder ser jeg de skriver epoxy?
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Garmin Striker Plus 9sv inkl. GT52HW-TM-CHIRP 140-230kHz DownVü 455/800kHz 12pin
Black Friday
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Lav vægt
Lavt vedligehold 2 takt
Pæn stand
Fornuftig vare til prisen
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Det blev en Suzuki DT40 1999 pæn og virker sund og rask
8 måneders 100 % reklamations ret
Nyserviceret
2 tanke
1 komplet sæt hydraulisk styring incl. Rat “nyt”
1 skylle muffe “nyt”
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi har overvejet ny mercury 40HK 2 takt flere forhandlere sælger billigt pga nye regler
Vi har været ude at se på 60 HK mariner 4 takt 2006
Der bliver nyserviceret og får lavet mellemstykke
Så skal vi ud og kigge på 40 HK Suzuki 2 takt 1999
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Vi har nu boret 6 huller af 15 mm 40 cm dybe
Og alt det skum vi borede ud var knas tørt...
Vi kan også mærke en tydelig forskel på vægten da vi hængte forenden op for 10 dage siden måtte vi være 2 mand til at løfte den op, idag er det intet problem at gøre alene...
Vi holder dog stadig fast i vores plan.
Min kammerat tar på ferie i 14 dage fra fredag og fortsat lader vi den stå til han kommer hjem.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
min tanke er om den størrelse ikke er nem at få det ud af, og fylde den igen ?
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
Men vi er ret fortrøstningsfulde endnu...
Båden står stadig oprejst, som på billedet og vi kunne tydeligt mærke at skummet var driv vådt hele vejen ned af siderne og i forenden...
Sådan var det de første 2 dage men vi har kunne mærke en markant forskel fra 1.-2. dag og nu igen til 3. Dagen og den står under tag i en carport hvor det lufter godt...
Og min kammerat den står hos tar på ferie i 14 dage fra. 23
Så når han kommer hjem tar vi et langt snegle bord og borde 30-40 cm ind i skummet i forenden og ser hvor vådt det er, det vi borde ud...
Derefter tar vi stilling til hvad der skal ske vi har ca. 1 meter endnu, hvor der er skum
Så kan vi borde 40 cm ind og se om det er vådt eller tørt, så tror jeg vi er godt hjulpet.
Hvad tænker du
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 400
apr 2013
Følger: 40 Følgere: 76 Emner: 2 Svar: 187
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 574 Både: 2 Emner: 28 Svar: 1.120