{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Dory 13’ Bass Boat og nyt skum!

1.812 visninger | Oprettet:

Så er vinterprojektet sat igang.

Da vi skal bruge jollen udelukkende til fiskeri bygges den op igen lidt al la en Bass Boat.

Der bliver lavet 2 kaste platforme på båden for og bag.

Så bliver der lavet 2 pulte til den, et i hver side, hvor der så kommer et sæde ved hver.
Sædets monterings højde vil være på gulv niveau, hvor der vil være en fordybning til benpladsen i hver side.
Der kommer som i kan se en del rum i båden men vi håber at vi med materiale valg kan holde vægten nede.
—————
Så er bagenden limet sammen 2 stykker 6 mm finer i fuld bredde samt 3 stykker finer af 12 mm lavet i 3 forskellige bredder.
De forskellige finer plader er limet sammen med polyester!

Vi lukkede sprækkerne i bunden og af de tykke finer plader og fyldte hulrummet op med polyester så det blev helt stift og urokkeligt efter hærdningen.

Vi har skåret den bagerste platform til.
Så bagenden begynder at tage form

Rælingen på hækken er tilpasset fra den gamle og sat fast igen.

Da fenderlisten har været skruet og popnittet på tidligere er der 500+ huller som har holdt fenderlisten på plads!
Den nye fenderliste vil i stedet blive limet på, jeg tænker med rudelim “det man bruger til forruder i biler”

Vi har nu lavet et rum til tanke og batterierne under forreste platform, rummet går på langs op i midten af jollen og frem mellem styrepultene.

Vi har ført et pvc rør ud af midter rummet og ud gennem rælingen, røret er til lænsepumpen som skal placeres i midterrummet.

Herudover har vi lavet første del af platformen til el-motoren og placeret den midt på rælingen i for.

Vi har spartlet de værste ujævnheder ud på rælingen hele vejen rundt så glasfiber arbejdet er lettere.

Vi har nu vendt båden rundt og fundet alle revner i gelcoaten, disse er slebet helt væk og de steder hvor der har været osmose i glasfiberen som følge heraf er alt slebet væk og helt rent!
Herefter er dette repareret med polyester og glasfiber.

Vi har herudover fjernet de 3 kølskinner som også var knækket, for at slippe af med huller gennem overfladen “skrue huller”

Her efter har vi slebet dette hent indtil fiberen og lagt 300 grams glasvæv på hele kølen alle 3 steder for at gøre det stærkere!

Patrick N
Mand | 33 år | Oprettet: 7. aug 2016


Kommentér på:
Dory 13’ Bass Boat og nyt skum!
  •   26. maj 2019 Så blev hun test sejlet desværre uden billeder🙂

    Vi kom i vandet og fik startet hende op, en lækker solid kølestråle og gav hende lidt gas og var så lige på ved ind i en sejlbåd der lagde fortøjret i havnen😂

    Gøg og gokke her er åbenbart gået skævt af brugs forvirringen, eller også er der nogen som har taget pis på os som har byttet rundt på de plastik ender som sad monteret på slangerne til styringen.
    Så lortet drejer den forkerte vej og det er åbenbart ikke gået op for os da vi udluftede den.

    Så vi må lige have skilt det af igen og så håbe på at forskruningerne er de samme på begge slanger oppe ved servopumpen.
    Så der ikke skal nye slanger til.

    Nå men testsejles det skulle den så ud på vandet med gelinde fart, og så på åben vand fik vi sparket til den!
    42 km/t
    Og den flyver op af vandet med det samme og ligger oven på 40-50 cm bølger, en ren fornøjelse!

    Vi har bestemt vi vil prøve en noget større skrue da dem tar vildt mange omdrejninger.

    Den holder sig godt nok planene med halv gas men den må gerne være hurtigere end den er med middel gas.

    Vi testede elmotoren og dens funktioner, de fungerede efter hensigten, dog har den på åben vand svært ved at sejle med siden til vinden via en planlagt rute da den så drejer og retter op hele tiden, fordi båden drejer i vinden.
    Sejler man derimod manuelt kan den sagtens sejle med siden til vinden.

    Efter 45 min sejlads døde benzin motoren ud, og startede ikke igen.
    Vi sejlede så ind for elmotor den gik 2 knob op imod vinden 7-8 s/m
    Da vi kom hjem afmonterede vi tændrør og rengjorde dem de var helt våde gnistede fint, så afmonterede vi benzin filter og konstaterede den var fuld af vand.
    Benzinen var helt hvid.

    Så vi må have tømt tanken samt have tømt og renset karburator, benzin filter og benzin slange.

    Vi er ret optimistiske, vi var meget imponeret af båden.


  •   24. apr 2019 Så er der kommet navn på båden, nu kan det ikke vare længe inden hun skal forsøges oprettet i galleriet i den nye version

  •   20. apr 2019 Nu nærmer det sig enden for denne omgang!

  •   15. apr 2019 Den er efterhånden blevet færdig 👍Den er blevet rigtig fin!

  •   15. apr 2019 Så er monteringen begyndt!
    Vi har lagt tæppe på begge platforme.

    Vi løb dog tør for Lim så vi må på handlen igen, vi mangler lim til låg over midterrummet samt ved fødderne..

    Vi har monteret styrepulten.
    Samt hovedmotoren, hertil gas og geargrebet samt kabler.
    Vi har trukket strøm fra gas og gear konsol til motoren.
    Hvilket lige skal loddes sammen og have krympeflex.

    Hydraulik styringen er delvis monteret på motoren.
    Vi skal have lavet en opdatering, “adapteren” fra styrecylinder og ind til motoren passer ikke da der ikke er plads til at vippe Motoren så denne skal fornyes.

    Projektet skrider frem af


  •   14. apr 2019 Så har vi haft motoren monteret for at bore huller til den.
    Samt lavet 2 øjer til fastspænding til traileren.

    Herudover har vi monteret lænsepumpen

    Og lavet låg til midterrummene.


  •   12. apr 2019 Den er blevet rigtig fin. bliver spændende at høre hvor god den er at fiske fra..

  •   12. apr 2019 Så er den malet!

    Vi har ikke gjort så meget ud af platformene skulle være helt glatte fordi der skal tæppe på


  •   10. apr 2019 Så blev rælingen spartlet første gang på toppen og båden har fået et lag gelcoat inden i for det var lettere da det ikke skulle rengøres for voks inden det igen kunne males

  •   25. mar 2019 Opdateret med billeder af 1. lag Topcoat samt 2. Lag båden fik en mellemslibning mellem de 2 lag

  •   24. mar 2019 Så har bundet fået første lag maling
    Det kræver en mellem slibning


  •   16. mar 2019 Nu har vi slebet og spartlet, slebet og spartlet i 6-7 timer og mangler kun undersiden af rælingen så kan vi male bunden.

  •   13. mar 2019 Vi har nu spartlet alt der skal spartles på bunden...

    Vi har lavet en blanding af polyester “til glasfiberen” og en alm polyester spartel i håb om at polyesteren vil opløse overfladen på glasfiberen og klæbe bedre...


  •   7. mar 2019 Opdatering!

    Båden er nu vendt med bunden i vejret og vi har nu slebet alle revner og alt osmose væk hvorefter vi har lavet dette med polyester og fiber!

    Kølskinnerne er fjernet og kølen er slebet ren.
    Vi har nu lagt 300 grams glasvæv på hele kølen for at gøre den mere modstandsdygtig over for evt. Slag eller stød, nu hvor skinnerne er væk.


  •   2. mar 2019 Så er vi færdige med glasfiber på toppen!
    Så lækkert nu skal det hærde og så vender vi den rundt på hovedet og fjerner skinnen på midter kølen.
    Der er ikke en skinne på de 2 yderste.

    Herefter vil vi spartle det først så det har den rigtige form hvor efter vi ligger glasvæv eller fiber på.
    Hvad vi bruger her ved vi ikke endnu...


  •   10. feb 2019 Steen B
    Det er faktisk gået overraskende let indtil videre hvertfald
    7-9-13😂

    Jeg havde frygtet det være men vi har stået på et tømmerværksted så alt værktøj til træarbejde har været lige ved hånden hele tiden så det har været lækkert


  •   9. feb 2019 Flot arbejde 👍 og stort projekt! Spændende at følge. God arbejdslyst

  •   4. feb 2019 Hækken har fået et lag glasfiber og det ene rum ved fødderne har fået engang...

    Herudover er farven valgt.
    Ral 7024 Grafit Grå
    Den bliver fuldmalet i denne farve udvendigt og indvendigt.
    Vi holder fast i det røde sæde og har købt et ekstra til den anden side...
    Vores tanke er at bådens navn skal stå med den samme røde farve.
    Nogen kommentar til dette farvevalg???
    Vi har desuden talt om at male påhængsmotoren også da motor hætten har lidt ridser...
    Den er sort nu og kunne males i samme farve som båden med skriften “Suzuki” og “40” i samme farve som sæderne og bådens navn
    Hvis ikke det passer godt til den grå farve må vi finde en anden farve til dette og sæderne evt.

    Vi har købt en spray af denne kode og testmaler inden endeligt bestilling af Topcoat...


  •   2. feb 2019 Så har vi lavet glasfiber i de midterste rum og på den forreste platform og givet rælingen et ekstra lag polyester så den bliver spejl blank.
    Vi håber på det giver mindre struktur fra fibrene og mindre slibe arbejde.


  •   31. jan 2019 1 sekunder siden
    Så er der kommet glasfiber på hele rælingen.

    Nu mangler vi det sidste skum og glasfiber i rum og på platformen så kan vi vende den rundt på hovedet og lave de små ting som der måtte være og sidenhen begynde at male!


  •   31. jan 2019 Så er der kommet glasfiber på hele rælingen

  •   27. jan 2019 Så er der kommet lidt flere billeder vi er begyndt at lave rælingen rundt i forenden idag

  •   16. jan 2019 Så har vi vi været igang med at hælde skum k ganske vellykket men desværre har vi ikke helt nok så der må en bestilling mere til

  •   12. jan 2019 Vi har besluttet at vi har en lænsepumpe som kommer til at være i tank rummet så er der huller fra rummet vi har fødderne i så evt. Vand vil rende ind til pumpen.
    Herfra har vi Ført et rør ud bag sædet og lavet et hak ned i rælingen som er beklædt med glasfiber. Her har vi så lagt et pvc rør i som er slebet ru og lagt glasfiber rundt om, så det er fyldt op til rælingen igen...

    Det vil sige røret ligger lige under kanten af rælingen og kommet til at gå ud ved fenderlisten...


  •   11. jan 2019 Det lyder sku godt wessel vi har lige modtaget elmotoren idag og det er sku lige til at få jern på af at sidde og lege med😂

    Da den kom ind af døren og blev det ligepludseligt ulideligt at vente, før var det sådan semi..

    Men efterhånden som man modtager alt der her blærede udstyr så bliver det alt for fedt


  •   11. jan 2019 Ikke mange kommentarer. 😀 men jeg syntes det ser fornuftigt ud. bliver spændende at se den færdig.

  •   10. jan 2019 Vi er begyndt at spartle alle sprækker og huller så at undgå lufthuller under glasfiber arbejdet

  •   10. jan 2019 Frontmonteret elmotor bestilt
    MINN KOTA RIPTIDE COMBO 55 ST M/ INDBYGGET I-PILOT


  •   20. dec 2018 Så begynder hækken at tage form

  •   18. dec 2018 BYD gerne ind undervejs hvis vi laver nogen brølere

  •   10. dec 2018 Vi har lavet en vurderering af båden idag og hvordan vi vil fortsætte arbejdet med dækket.

    Vi laver pladen af en trailer bund 10 mm det samme med batteri og tank kasserne...
    Overfladerne bliver slebet of beklædt med en glasfiber blanding...

    Men med hensyn til glasfiber arbejdet har jeg lidt svært ved at finde ud af om vi skal bruge
    Glasfiber filt
    Glasfiber væv
    Eller
    Glasfiber dug

    Som smadder bruges polyester er vi enige her?
    Nogen steder ser jeg de skriver epoxy?


  •   24. nov 2018 Ekkolod modtaget ☺️

  •   23. nov 2018 Ekkolod købt
    Garmin Striker Plus 9sv inkl. GT52HW-TM-CHIRP 140-230kHz DownVü 455/800kHz 12pin

    Black Friday


  •   22. nov 2018 Motor valget skyldes flere årsager
    Lav vægt
    Lavt vedligehold 2 takt
    Pæn stand
    Fornuftig vare til prisen


  •   22. nov 2018 Så er motoren købt
    Det blev en Suzuki DT40 1999 pæn og virker sund og rask
    8 måneders 100 % reklamations ret
    Nyserviceret
    2 tanke
    1 komplet sæt hydraulisk styring incl. Rat “nyt”
    1 skylle muffe “nyt”


  •   20. nov 2018 Herudover har vi været ude at se på ny motor

    Vi har overvejet ny mercury 40HK 2 takt flere forhandlere sælger billigt pga nye regler

    Vi har været ude at se på 60 HK mariner 4 takt 2006
    Der bliver nyserviceret og får lavet mellemstykke

    Så skal vi ud og kigge på 40 HK Suzuki 2 takt 1999


  •   20. nov 2018 Status på tørreprocessen

    Vi har nu boret 6 huller af 15 mm 40 cm dybe
    Og alt det skum vi borede ud var knas tørt...

    Vi kan også mærke en tydelig forskel på vægten da vi hængte forenden op for 10 dage siden måtte vi være 2 mand til at løfte den op, idag er det intet problem at gøre alene...

    Vi holder dog stadig fast i vores plan.
    Min kammerat tar på ferie i 14 dage fra fredag og fortsat lader vi den stå til han kommer hjem.


  •   13. nov 2018 Lasse jo det er ikke besværligt men det var for at undgå hullerne

  •   12. nov 2018 jeg kan huske jeg havde en speedbåd 16fod, hvor jeg også kunne se der var vand i skummet, men endte med at fjerne det der var, det viste sig til der havde været benzin i så det næsten var spist, havde to søde stykker franskbrød der skulle have holdt den flydende, i tilfælde af synkning, så to beslutningen om at fylde den ordentlig op igen efter en større omgang, kunne ikke svarer sig at rede det der var tilbage i mit tilfælde, og det tog mig kun en lille uges tid alene, at lave det. men det var min situation.

    min tanke er om den størrelse ikke er nem at få det ud af, og fylde den igen ?


  •   12. nov 2018 Det lyder som en god idé. Det vil jo vise om det er mulighed for at få det tørt. en fugtmåler ville give et realistisk billede.

  •   12. nov 2018 Jeg er med på det er svært at få ud af en stor klump...

    Men vi er ret fortrøstningsfulde endnu...
    Båden står stadig oprejst, som på billedet og vi kunne tydeligt mærke at skummet var driv vådt hele vejen ned af siderne og i forenden...

    Sådan var det de første 2 dage men vi har kunne mærke en markant forskel fra 1.-2. dag og nu igen til 3. Dagen og den står under tag i en carport hvor det lufter godt...

    Og min kammerat den står hos tar på ferie i 14 dage fra. 23

    Så når han kommer hjem tar vi et langt snegle bord og borde 30-40 cm ind i skummet i forenden og ser hvor vådt det er, det vi borde ud...

    Derefter tar vi stilling til hvad der skal ske vi har ca. 1 meter endnu, hvor der er skum
    Så kan vi borde 40 cm ind og se om det er vådt eller tørt, så tror jeg vi er godt hjulpet.

    Hvad tænker du


  •   11. nov 2018 problemet er at det i grunden består af små luftbobler. luftboblerne er ikke helt tætte når der er skåret i skummet. Det tager lang tid før vandet trænger ind i skummet, men meget længere tid før det kommer ud igen. tror løsningen er nyt skum.

  •   11. nov 2018 Wessel ja det frygter jeg, vi snakkede om at sætte den ind et tørt sted og sætte en affugter op i den og måske pakke den ind...

  •   11. nov 2018 tror du kommer til at vente meget længe. overfladen vil nok tørre, men indeni vil det være vådt meget lang tid.

  •   11. nov 2018 Vi har valgt at beholde skummet op i siderne og ude i fronten så vil vi se om vi kan tørre det ellers må vi finde en anden løsning...

  •   11. nov 2018 Ja det er lidt af et arbejde. Men det skal nok blive godt.

  •   10. nov 2018 spændende projekt.

Annonce