{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.844 visninger | Oprettet:

at slæbe en båd op af rampen. {{forumTopicSubject}}

Hej alle
Vores Ford Mondeo tdci 130 hk/ 320nm sammen med vores båd og trailer på 1600 kg samt campingvogn på ca. det samme. koblingen samt svinghjul er brændt af en gang efter koblingen var blevet lidt mat af at slæbe båden op af en ret så stejl rampe kort før vi skulle på camping, her skulle campingvognen så sætte absolut sættes 100 % perfekt hvilket betød en masse frem og tilbage det brændte så koblingen af. og dansk autohjælp skulle køre bilen hjem. Ny kobling kom i men det er simpelthen som om motoren alt for let river koblingen fra hinanden. Føler derfor en nummer to bil vil være på sin plads, men som billig solid trækker/slæber hvad skal jeg gå efter ?
er biler med reduktiongearkasse koblingens redning, er en stor bil med 4 hjuls træk nødvendigt. og hvilken billig bil både pris og vedligeholdelse ville være det bedste valg?

mvh Erik


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  at slæbe en båd op af rampen.
  • #1   23. jan 2011 Suzuki Vitara eller Grand Vitara - som er nyere (og ikke nødvendigvis større trods navnet.

  • #2   23. jan 2011 Du skriver koblingen er brændt af en gang, og kun en gang. Så det er vel hvad der kan ske.
    Så fejlen kan jo også være en "fejl 30". Altså personen bag rattet.
    Men når en større båd skal op fra en rampe, koster det på koblingen i større eller mindre grad, alt efter båden størrelse, rampens beskaffenhed og den som sidder bag rattet.
    Ingen tvivl om, at automatgear er det optimale valg. Og sidder det i en 4x4 diesel, ja så kører det jo bare.
    M.h.t. spørgsmålet om, hvilken bil der skal bruges, vil du få lige så mange svar, som der er medlemmer her på siden.


  • #3   23. jan 2011 Hedder det ikke fejl 40?

  • #4   23. jan 2011 Martin jo det hedder en fejl 40, smiley

  • #5   23. jan 2011 ja fejlen ligger jo delvist i at stoppe og starte et utal af gange, og ikke måden det blev gjort på. men derfor kunne det jo stadig være rart at kunne det uden at tænke på koblingen. Og ja, glemte helt automat gear, har også brugt en gammel rusten volvo 740 D aut. og automatgear har jo en torque converter. den gjorde det fantastisk trods en enormt sløv motor, Men bilen faldt fra hinanden.
    Men er automat gear så "the way to go"?


  • #6   23. jan 2011 Der er ellers mange gamle patrol`s på dba til en billig penge den kan trække den op ellers er der jo også 12V spil som en løsning

  • #7   23. jan 2011 ja fin et el spil der kan trække 3500 kg. og skær så et hul i forkofangeren så spillet kan side der. det bliver det nye hit.
    husk en 2 meter i bjælke som der er svejst et øje på, og en stor hammer så du kan banke det i jorden hvis der ikke er noget og sætte wieren fast i. det bliver ikke nemmer !!!

    bilen skal nok ku holde til det. det er træls det med koblingen, men det koster jo og have det sjovt, det er jo lidt hår ved det alt det slæberi.

    vh martin


  • #8   23. jan 2011 en patrol 3,3 er et godt valg, de er billige og kan bedre holde end 2,8.

    ellers noget Suzuki Grand Vitara. de fås os med aut gear.


  • #9   23. jan 2011 Enhver 4x4 med lav gear vil kunne klare det uden problemer. Her selv en Vitara med en 1,6 benzin - og den har altså ikke det vilde moment.
    Men i lavt gear med den og så kobl til i lidt over tomgang, så trækker den fint op selv med 1.400 kg. på krogen.


  • #10   23. jan 2011 martin s
    Det er nu muligt at bruge elspil uden at splitte bilen ad man kan få en holder/ plade så du kan monter den lige på krogen og hele systemet kan fås for ca 4000 kilo det er noget billiger en at gå ud og betale for en 4X4


  • #11   23. jan 2011 rene s

    ja det er da noget kun smart.
    hvor kan man købe det.
    klart det billigste. 4000 er jo bare forsikring på en 4x4.


  • #12   23. jan 2011 teckno-tradin.dk
    elspil.dk


  • #13   24. jan 2011 Hvor langt havde bilen kørt da koblingen gik?

  • michael h
    michael h Tilmeldt:
    nov 2007

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 30
    #14   24. jan 2011 I Harald er der et 4 tons spil du kobler direkte på trækkrogen.. Og det virker rigtig fint har brugt mit i 4 år nu, til både fra 200 til 2000 kg...

  • #15   24. jan 2011 Jeg kan ikke rigtig følge pointen i det el-spil.
    Erik`s problem er jo ikke at få båden op på traileren, men at få bil + trailer med båd op fra rampen.
    Er meningen så med det el-spil, at man sætter bilen øverst på rampen, trækker wirer fra el-spil ned til traileren med båden på, og så trækker det hele via det el-spil op ad rampen ???
    Hvis ja, så er det jo en helt Stom P konstruktion.


  • #16   25. jan 2011 Det er nemmer en du tror.Men det er jo op til en selv om man vil ødelægge koblingen på sin bil jeg kan spare en hel del ved det for har skiftet min kobling og den koster 2700 jeg kunne så selv skifte den men det er ikke alle der kan det så er der også lige værkstedet der skal betales. ja det tager måske 5 min at regge det til men man skåner bil og pengepung

  • #17   25. jan 2011 Jeg har efterhånden besøgt og brugt mange ramper i tidens løb. Men jeg har godt nok aldrig set nogen, slæbe en båd op med et spil på bilen, og så trække trailer med båd op af rampen, mens bilen står på toppen af rampen.

  • #18   25. jan 2011 jeg har i halvskov gamle færge haven hvor ejen af camping pladen har en meget stejl ramp hvor folk må bruge spil eller meget stærk 4x4 biler ejer har selv en mercedes 4x4 med mange hk for at få som 2 LM 19 fodes både op og han må sejle bådene ind på trailler for at få båden op ... smiley man kiger lige en gang mere når man oplever det føste gang

    men eing med dig kim det er stom P og en kopling kan hold mange år igen når den er frisk hvis folk bruge den rigtig


  • #19   25. jan 2011 Har fået fortalt at Jacop s havn næstved har haft og der hvor jeg hentede min båd var der elspil og hvis jeg ikke får min båd i vandet skal jeg selv have det da jeg syntes det er supar enkelt
    teckno-trading model LD3500-B er lavet til det
    godt nok til en minder båd/ trailer men de har systemet til de store spil også


  • #20   25. jan 2011 Jeg har det bare sådan, at når man kommer til en rampe, gør man trailer og båd klar først. Så bakker man ud, og hurtig båden i vandet og trailer væk igen. Og omvendt når man kommer ind. Båden gøres klar, og trailer bakkes hurtig til, og op med skuden på traileren. I første gear, og så op fra rampen med læsset.
    Der er sgu` så mange, som først bakker til rampen, og så her efter først skal tage lygtebom af, tov findes frem samt ting fra bilen skal læsses ombord osv. osv. Samt når de skal op, tager det en pokkers tid, og blokkerer for andre. Dette oplever jeg bl.a. på ramperne i Randers, Bønnerup og Grenå. Så hurtig i og hurtig op. Især hvis man holder som nummer fire, fem eller seks i køen. Og skal det så koste en kobling ( selvom jeg aldrig har oplevet det endnu ), så hellere det, end at blokkere en rampe i længere tid, fordi der skal rigges en Storm P løsning til. Men ja, rampen kan være så stejl, at en Storm P løsning er eneste udvej. Men så ville jeg nok vælge at køre efter en anden og bedre rampe.


  • #21   26. jan 2011 Det er så rigtigt nok men det er jo intet problem at få båden i der bruger du jo bremsen til at holde igen men hvis som i Erik`s tilfælde at koplingen ryger så kommer ingen ud og sejle den dag da bilen og båd og træler bloker for det hele.

  • #22   26. jan 2011 Enig Rene. Men at en kobling brænder af, lige når man holder på rampen, sker vel en 1 ud af 100.000 gange en båd trækkes op.
    Men hvis de fem foran dig i køen som skal op, bruger en Storm P løsning. Ja så kan du så sidde og vente yderligere 20-40 min. for at komme op.
    Jeg kan se løsningen som en "nød-løsning". Men for at skåne bilens kobling ved en normal rampe, er nok lige at gå i for små sko.
    Det koster at sejle og have det sjovt. Livet ville sgu` være kedeligt, hvis man skulle leve på Nupo-pulver og Storm P løsninger.


  • #23   26. jan 2011 Det er rigtigt det koster at sejle men det skal vel ikke koste 1 kobling hvert år. Der er Erike`s klart billigste løsning et elspil så han kun bruger sin kobling på campingvogne smiley

  • #24   27. jan 2011 ja jeg har nu trailet en stor båd ca 2000kg total masser af gange (ca 50 har jeg regnet mig frem til) med en audi 100, hvis man bare giver noget gas og slipper koblingen lidt hurtigt, så laver den godt nok lidt hjulspin på rampen, men koblingen holder da evigt og den smule gummi jeg har lagt, har jeg ikke kunne mærke på dæksliddet. Det kan godt være det lyder vildt, men det er absolut det mest skånsomme for pengepungen.

  • #25   27. jan 2011 Samme her slæber min båd som vejer 1200 kg tør / tom. plus divs udstyr og trailer, vil jeg skyde på 1500-1700 kg. Med min Volvo V70. med forhjulstræk.

    Sæt i gear, Hold håndbremsen med højre hånd, giv gas og koble ind hurtigt, mens man slipper håndbremse og så ellers bare bundgas. har ikke haft nogen brændt koblings duft endnu, kun brændt gummi.

    og hvis der er problemer, smider jeg mine to kammerater ud på motor hjelmen, så der kommer vægt på hjulene så trækker den uden problemer.


  • #26   29. apr 2013 Nupo-pulver og Storm P løsninger ??? ha ha ha ha DER må jeg sgu nok give Kim.C ret

    Jeg hae selv en Opel Vectra fra 2001 med 125hk og en båd på trailer der vejer tæt på 1000 kg og har SAMME problem når jeg brugte ophalerrampen i Hundested da denne er noget LORT men nu benytter jeg så bare Lynæs i stedet så er problemet løst.
    I dit tilfækde må jeg sige at det er enten pest eller kolera . En mindre båd eller en 4 hjluls trækker eller brug en anden rampe
    Må du overhovedet trække 1600 kg med din bil ???
    MVH Hasse


  • #27   29. apr 2013 Trækker fint min båd på 1500 kg total op af rampen i tomgang med min bil.
    Ingen hjulspin, ingen unødig støj og ingen brændt kobling smiley

    Skulle der holde en med båd og bil med brændt kobling og spærre rampen, så skal jeg nok trække han væk, så jeg kan komme i vandet.

    Bilen en ganske alm Audi S4 med en lille bitte chip monteret smiley


  • #28   29. maj 2013 Jeg kører altid med automatisk gearkasse, så heller ingen problemer her.

Kommentér på:
at slæbe en båd op af rampen.

Annonce