{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.097 visninger | Oprettet:

Diesel vs Benzin {{forumTopicSubject}}

Jeg har kik på 2 både af samme mærke, Four Winns 248, men den ene er med en diesel motor og den anden en benzin. Jeg er utroligt meget i tvivl om jeg skal vælge det ene eller det andet. Hvor stor en forskel (brændstof, vedligehold m.m.) er der på en benzin i forhold til en diesel.

Er der andre ting man skal være ops på.

Jeg er førstegangskøber og aner intet om både, så gode råd modtages meget gerne.

Jeg vedhæfter lige link til de 2 både.

(link fjernet)
http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=1021831

På forhånd tak.

Mvh. - Allan


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Diesel vs Benzin
  • #1   13. jul 2011 der er vel ingen tvivl om at diesel er meget dyrer at reparere , og da benzin og diesel stort set koster det samme , har læst at diesel efter august skal stige til 15 kr litern ., 160 hk diesel lyder , lidt for mig .,til den størelses båd ., men det er svært nogen er kun til diesel og det er det eneste der dur .,måske holder de også prisen lidt bedre, men skulle jeg vælge , blev det benzin , er dog noget billigere at holde ved lige .og tror ikke der er den store forskel liter mæssig af forbrug.tror iøvrigt de har lavet en fejl ved hk på benzinen 5,0 med 320 hk ???

    http://www.mercurymarine.com/engines/inboards/sterndrives/mpi5l.php

    brian


  • #2   13. jul 2011 På trods af diesel udgaven har langt færre hk. Så havde jeg nok stadig valgt diesel udgaven, så stor en båd vil være ret uøkonomisk med en benzin motor, og eftersom det i min verden er en tur båd, så er økonomien ikke ligegyldigt

    Når det kommer til vedligeholdelse er der vel en smule mindre på diesel udgaven eftersom den den ikke har et tændingssystem. Men bådmotore kræver altid vedligeholdelse, er sgu lidt svært og ringe til dansk autohjælp ude i kattegat


  • #3   13. jul 2011 ja men hvis diesel motoren er for lille til den størelse båd , har den også en dårlig økonomi .,du slipper så også for diesel pest ., og tilstoppede dieselfiltre ., har læst at det er ved at være et stort problem efter de tilsætter div adetiver i diesel.men som jeg skrev det er en smags sag .,

  • #4   13. jul 2011 volvo penta d3 160 hk .

    (link fjernet)



  • #5   13. jul 2011 ...Benzin eller Diesel??....når alt kommer til alt handler det i sidste ende om personlig smag. Der er gennem årene lavet utallige sammenligningstest, med plusser og minusser på begge sider. Jeg har sejlet med både benzin og diesel, og det er min erfaring at diesel er lidt mere pålideligt. Jeg ved ikke hvad der på lang sigt er dyrest at servicere/reparere på. Jeg foretrækker dog klart diesel. Der er idag stadig flere havne med mulighed for at tanke diesel, end der er benzin. Det er i min verden også en faktor!. Men skal du sejle stærkt, skal du i den aktuelle sag vælge benzin!.... Held & Lykke.

  • #6   13. jul 2011 jeg ville helt klart vælge diesel det er vejen frem bare se den framgang de har haft på de danske veje og ang diesel pest kan man jo undgå hvis man tænker sig om.

  • #7   13. jul 2011 Jeg har kørt på diesel i 25 år uden problemer, en diesel motor bliver ikke så varmt som en benzin motor.

    MVH. Kurt.


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
    #8   13. jul 2011 En 11 årig gammel båd, skal du regne med at motoren snart kræver en omgang. Man siger som tommelfinger regel, at efter 12 år skal den hovedrenoveres... Så syntes den bliver for gammel.

    Når du nu er oppe i den klasse, har du så kigget på denne? 2007 model... Syntes den er rigtig fed, og bevarer samtidig et spoorty look trods de høje sider: http://www.dba.dk/doral-265-cc-350-mac-sport/id-75708375/

    Ellers er det bare med at komme ud og se en masse både, indretnings muligheder, kvaliteter osv. Købers marked, så bare afsted. Held og lykke!




  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
    #9   13. jul 2011 .. og 260 hk i sådan en stor båd er for lidt. Så kan du godt regne med, at flapsene skal arbejde på højtryk, når i skal på tur. Kender flere som skal arbejde med båden, selvom de har 300hk mercruiser.
    Har selv 320hk volvo til 26.2 fods og det går lige.


  • #10   13. jul 2011 hvorfor skal en diesel renovers efter 12 brug ? det er da timerne det handler om og er den færskvandskølet er der jo kun en foredel

  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
    #11   13. jul 2011 stadig en gammel båd og lille motor.
    så tag 4 af dine venner med og placer dem i den bagerste sofa. Så vil jeg næsten vædde med, at den kniber med at plane


  • #12   13. jul 2011 Det kan der være noget om når den vejer 2700 kg så selv om det er med den 5,0 mpi vil den stadig være tung i røven så er det godt man kan få et kompressor kit til den hehe

  • #13   14. jul 2011 Hej igen

    Tak for jeres svar, det har givet stof til eftertanke.
    Jeg har på fornemmelsen at der er mange ting som man skal tage højde for og det med alderen, motortimer og størrelsen, har fået mig til at søge lidt mere omkring.
    Jeg er fortsat stadig mest varm på en diesel, pga. brændstoføkonomien og er tilfældigvis faldet over en Sumatra 755, med en Volvo Penta D3 dieselmotor med DPS drev monteret med rustfrie propeller
    (link fjernet)
    Hvad er jeres vurdering af denne båd, den er noget nyere, men jeg kender intet til denne motor, gør i?


    Mvh. - Allan


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
    #14   14. jul 2011 Ud fra oplysningerne og de få billeder der er, ser den jo fin nok ud. Men kender intet til kvaliteten/mærket.
    Bare husk at uanset hvad du køber, så sejl en tur, også med lidt besætning, afprøv alt, så der ikke kommer noget bag på dig senere hen.


  • #15   14. jul 2011 Hej Lars

    Tak for dit råd. Mit problem er bare, at jeg intet erfaring har med at sejle og derfor ikke rigtigt ved hvad jeg skal kikke efter, tjekke og lat det der. Men er der nogle ting som der er vigtigere end andet. Jeg går ud fra at der i en båd/diesel motor fra 2008, er mindre risiko for at man køber katten i sækken, sådan rent mekanisk. Men selve sejlegenskaberne kan måske godt være lige så gode eller endda bedre i den der er ældst....
    Så kan man lave en form for tjekliste som man bør gennemgå, når man kikker på båd?

    Mvh. - Allan


  • Lars H
    Lars H Tilmeldt:
    nov 2004

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 156
    #16   14. jul 2011 Hej Allan

    Den "fejl" jeg gjorde, var at prøve/se alt for lidt både. Alt for lidt skeptisk....
    Der er mange måder at indrette en båd på, og du skal finde netop den/det du vægter mest. Er det pladsen foran, er det køkkenet som skal være størst eller er det soldæk foran?
    Inden du helt fast beslutter dig for en båd, så find 4-5 forskellige og afsæt en weekend til at se dem efter.


  • #17   14. jul 2011 årg på motor er ikke ens betydning med det er godt ., hvis du gad og læse det link jeg har givet , kan du læse om nogen der købte en helt ny d3 , og hvad de fik ud af det ., mener stadig 160 hk er ALT for lidt ,men mindre du skal tøffe derudaf ., heller ik dermed sagt du skal holde dig fra diesel , men det koster dælme en jetjager når det går i stykker .,.
    tilsvarende 5,0 mpi 260 hk kan købes for 54000 kr komplet motor.,en bayliner 2755 er ca samme størelse med en 260 hk motor den går ca 30 knob ,. så kan ikke se den skulle være for lille til den båd .,


  • #18   15. jul 2011 Hej Brian

    Jeg har skam læst de forskellige kommentar og de dertilhørende links, ellers er der vel ikke nogen ide i at lave et indlæg, hvis ikke at man læser svarene der kommer.
    Jeg er blevet bekræftet i at motoren måske lige er lille nok, har bl.a. ringet til importøren af Four Winns i DK og snakket med dem og det er pga. de svar i har givet, at jeg har gjort det.

    Jeg skal primært bare "tøffe derudaf", men det vil selvfølgelig være dejligt, hvis der var lidt overskud til f.eks. vandski m.m. ( tror jeg at knejten vil sætte pris på ) og det er der vist ikke i den båd med den motor.

    Vedr. det link du før omtalte, så kan jeg godt se at de har fået en rigtig "mandags båd", og det er da hamrende irriterende. Men mange som jeg efterhånden har snakket med, taler faktisk pænt om Volvo Penta motorerne.
    Jeg har derfor lavet et indlæg omkring omtalte motor, for at høre folks erfaringer med motoren, netop fordi jeg har hørt om forskellige oplevelser, bl.a. takket være dig.

    Ang. Bayliner 2755, så har jeg også kikket rigtig meget på den, det er en fed båd, det er din Bayliner 3555 nu også ;-), men har ikke rigtig fundet en med dieselmotor til den rigtige pris (ved du hvor der er en, må du meget gerne sende et link).

    Mvh. - Allan


  • #19   15. jul 2011 Man skal ikke være ked af de nyere og moderne Volvo'er.....

    Vi har en 330hk D6 i vores, og den kører fantastisk, har en fed motorgang og et kæmpe moment.

    Før i tiden kunne Volvo være en slem omgang at få fat i da de delte reservedele med mange andre motorer, og kvaliteten derfor ikke var det man forbinder med "svensk isenkram".


Kommentér på:
Diesel vs Benzin

Annonce