{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.751 visninger | Oprettet:

Nogen som kan beregne propel for mig..?? {{forumTopicSubject}}

Hejsa.

søger info om hvilke propel som ville passe til min båd.

Har en Bayliner 2755 på 2800kg med en mercruiser 7.4L MPI motor og bravo 2 drev.

Ville gerne den ikke var så tung i numsen og lidt hurtigere ud af vandet topfart betyder ikke så meget bare den ikke var så tung også ved lave omdrejninger og "lang" tid om at komme op at plane.

Ved ikke hvilke jeg har på nu men en alm 3 bladet propel ikke stål..

Vh.
Kenneth Lindgren


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Nogen som kan beregne propel for mig..??
  • #1   22. jun 2012 En high-5, stålpropel med 5 blade, bør kunne løse problemet, selvom det egentligt er en vandsportspropel

  • #2   23. jun 2012 Nogen speciel størrelse..??

  • Lasse F
    Lasse F Tilmeldt:
    aug 2009

    Følger: 1 Svar: 5
  • #4   23. jun 2012 Kommer an på hvad du har på nu, hvor mange omdrejninger den tager på toppen og hvor mange omdrejninger den må tage med fuld hane.

  • #5   24. jun 2012 JA det aner jeg nemlig ikke.. Og kan ikke rigtig finde noget data på den, skal jeg skrue den helt af for at se det??


  • #6   24. jun 2012 Er den med trimflaps ?

  • #7   24. jun 2012 Lindgren->
    Ja, muligvis, men det er da bare en møtrik der skal af?


  • #8   25. jun 2012 Kik på din nuværende propel og se hvad størrelse den har og check herefter dine omdrejninger ved fuld fart nu ved jeg ikke hvir mange omdrejninger din motor kan køre med men hvis du går en tomme ned i propel vil den give ca 250 omdrejninger og en hurtigere accelleration og det er da muligt at du kan sættr endnu mindre propel på men ALT afhænger af om hvor mange omdrejninger der er på motoren ved FULD gas.
    Hilsen Hasse


  • #9   25. jun 2012 Jeg vil anbefale en Mercury Revolution 4 propel - ved dog ikke om den fås til Bravo 2.

    Den er 4-bladet og gør virkelig en forskel på acceleration og generel performance, uden at den mister væsentlig topfart (mistede 1-2 knob på min båd).

    Men det er nødvendigt at du kender stigningen på din propel, som ses ved at afmontere den, så er det indgraveret i den, med et P efter et 2-cifret tal.

    Derudover skal du vide hvor mange rpm motoren tager ved topfart med fuld gas i nogenlunde stille sø, med din typiske oppakning/antal personer ombord.


  • #10   25. jun 2012 Okay.. Det må jeg teste og så tage den af på lavt vand..

    Ja der er flaps på de virker dog ikke..

    Tak for svar drenge. smiley


  • #11   26. jun 2012 Få den i gang så de vil helt sikkert hjælpe en del med at få røven op i vandskorpen
    Hel og lykke her fra håber det vil lykkes


  • #12   26. jun 2012 Motoren er stået af og det ikke bare lige med dem.. Så dem har vi droppet lige PT

    Men tak håber jeg også.


  • #13   26. jun 2012 hej Ven
    Hvi du nu bare gør som jeg har skrevet tidligere så skal du nok få det maximale ud af din motor.
    MHT. Flaps ?? så giver det en mere stabil båd og vil da hjælpe med at få røven op af vandet men hvis det er TOPFART du er ude efter så er flaps en dårlig ide da flaps gør båden længere BAG motoren og tager en del fart
    Du BØR i første omgang koncentrere dig om omdrejningerne ved FULD fart pg størrelsen på din propel og DEREFTER kan du begynde at lege med de forskellige mærker propeller , om det er en 3-4 eller fembladet propel er et tempererament spørgsmål ???? en 3 bladet er lidt hårdere ved bådens egenskaber ved topfart hvor en 4 eller 5 bladet KAN give en mere stabil båd MEEEEEEN det kommer da ELT an på en prøve da der er MEGET forskel på bådenes form i bunden og folks forventninger til stabilite og topfart og ikke mindst EVNEN til at sejle


  • #14   27. jun 2012 Fik den i vandet igen igår efter motorhavari.. Men fedt nok båden vil max sejle 3000 omdrejninger i gear og kommer slet ikke op og virker mest som en bil der fedter kobling. smiley

    Kan den være i nødprogram eller noget? Det kan sagtens tage 5000 i frigear dog kommer der noget alarm der hyler kort når man prøver at gi gas. Om det en slags begrænser der siger noget ved jeg ikke.

    Jeg er ikke så interessert i topfart mere hurtig planing og brændstof økonomi. smiley


  • #15   27. jun 2012 Så skal du ha lavet dine flaps for der kan du plane ved laver hast

  • #16   28. jun 2012 under ALLE amstændigheder skal du gå 2-3 " ned i prppelstørrelse

  • #17   4. jul 2012 Den har sejlet med den gamle motor og planet osv..

    Men ved sgu ikke hvad der er galt nu, nogen siger knasten er den som laver problemetda den ikke er ens på MPI og med kaburator..

    Og vi har bygget MPI på en kaburator motor.. smiley


  • #18   6. jul 2012 Du BØR få en der har forstand på det til at kikke på problemet
    for nu har du da fået en masse informationer men det ser da ikke ud som om du har prøvet dem og det her skriveri kan jo fortsætte i en uendelighed og så er sommerren pludselig forbi og så står du stadig med noget der ikke duer.
    Jeg håber ikke at du bliver sur over mit svar men der ser ikke ud som om du kan løse problemet selv.
    MVH Hasse


  • #19   6. jul 2012 Jo det har jeg skam, men alle de "kompetente" mennesker man taler med siger tvetydige ting, så hvad skal en "grønnert" som mig så stille op??

    Det jo ikke til at tro på hvad der så passer, det nemmeste er at sige ja der jo mange muligheder og det kan været det ene og det andet.. Øhhh ja OG hvad mener du så med det..??

    Mht. propel kan siger folk også det samme, og der skulle man faktisk helst købe en 6-8stk og prøve sig frem.. Men det gør man jo ikke..

    Dog er propellen det mindste problem lige nu.. Men spørger kun her da der måske er folk der deler samme problem stilling eller har en kompetent viden som man så kan gå efter.

    Og de ting der bliver skrevet bliver brugt og det er med møder telefon samtaler eller endda folk som har hænderne i olien.. Dog uden løsninger og uden et tilfredstillende resultat.

    Og skal så også sige at have jeg penge til at sende en mand til at fejlsøge for 500 plus moms i timen deruda og derefter lade ham lave tingene til samme pris.

    Ja så var baadgalleri nok ikke stedet jeg brugte tiden at skrive mine problemer i.
    Fordi så måtte han jo finde ud af om han så kunne eller ej, men han får penge for det og kunne jo bare videre fakturere den hjælp han end måtte få.

    Meeeen sådan spiller kontoen ikke og DERFOR søger jeg hjælp... Bum smiley


  • #20   7. jul 2012 Det er helt ok min ven men egentlig er det jo meget simpelt ???
    du sejler ud og giver den fuld gas og kikker på omdrejnings tællerren og hvis den går op på 3000 rpm og din motor fks. må tage 4500 omdrejninger så kikker du å størrelsen af din propel og så går du 3 tommer NED i størrelse og prøver der ???
    Der er folk her på galleriet så du HELT sikkert kan låne en propel af til test.
    Hilsen Hasse


  • #21   7. jul 2012 Ja det var en god ide at låne en for at prøve.. smiley

    Men nu skal lortet lige sejle til at starte med.. hehe
    God weekend


  • #22   17. jul 2012 Båden sejler nu og med 45-4600 omdrejninger dog sejler den MAX 28knob så der helt sikkert noget galt, men ved ikke om det kan hentes med propel nu den sejler med så mange omdrejninger som den skal??

    Fordi så må det ligge et andet sted evt knasten som ikke passer til MPI fra kaburator.

    Men vi vil tage propellen af når vejret tillader at daffe på lavt vand og skrue den af og så kan vi se om den er helt håbløs den som er på. smiley


  • #23   17. jul 2012 kør drevet op og fyld snuden med folk det nemmer

  • #24   17. jul 2012 Skal nok stadig på lavt vand, den står ret langt oppe generelt, der skal ikke meget til før bovpropellen trækker luft så den er ret tung i røven. smiley

  • #25   16. aug 2012 Så fik jeg endelig fundet ud af hvilke propel jeg sejler med.

    En quicksilver 18 1/4 x 19 som seljer 4600 rmp 52 km/t ved 3800 rpm planer den lige akkurat men kæmper.

    Satte en gammel propel på idag med hakker i på alle blade som er en
    17 1/4 x 21 som sejler 4400 rpm 54 km/t ved 3400 rpm planer den lige akkurat med kæmper.

    Dette er gjort med 2 mand i og en halv tank ca 150L og lidt vand på tanken osv så vil skyde på ca 3200kg Ialt..

    skal man op eller skal man ned?? Og skal man ændre pitch ellr størrelse hvad skal man??

    vi vil plane ved meget lavere omdrejninger og går ikke op i topfart da den allerede sejler ret langsomt af sådan en båd, men bare en god march hastighed på 30-35km/t

    Økonomien er elendig sådan som det er nu, ved den er dyr, meeeeen. smiley


  • #26   16. aug 2012 jeg tror du skal helt ned i en 15" for at ramme 5500 rpm

  • #27   16. aug 2012 Hvem siger jeg skal ramme det?? Den må efter skrifterne sejle mellem 4600-4800 så det ja det nok fint nok med 5500 men det kun kort tid hvis det skulle være, kender ikke belastningen på motoren med de omdrejninger og alarmen ville sikkert hyle..

  • #28   16. aug 2012 Og ned i en 15 lyder noget vildt gør det ikke og fåes vel kun i stål såfremt de fåes

  • #29   20. aug 2012 båden kommer ikke til at sejle hurtigere med en 15 " eller 17 " men den vil komme hurtigere ud af vandet og HVIS du så rammer de magiskiskt 5500 RPM så vil du også slide meget mindre på motoren da den så ikke sejtrækker.

    MVH. Hasse
    att Lindgren
    du skriver at det lyder vildt med en 15 " hvoffor ???????
    det er de logisk at hvis den sejler 4600 rpm men en 18 1/4 x 19 så skal propellem være mindre så jeg TROR sgu at det skal være en 15 " men lad os se hvem der får ret
    Jeg kikkedde lige på båden &&&& det er jo en TUNG båd !!!!!


  • #30   20. aug 2012 Ja det er nemlig en tung båd men den har jo rimelig moment så burde da godt kunne klarer at trække ved lave omdrejninger eller hvad??

    Tænke 5500 måske liger er voldsomt nok hvor mange rmp ville den så ikke tage bare når man skulle cruise?? Og hvor økonomien er bedst ved jeg ikke om den tager 4000rpm ved cruise men ikke sejtrækker eller 2500rpm og sejtrækker.. Det
    jo så spørgsmålet hvad der er bedst.

    Havde vi bare ikke haft bravo 2 på så var det nemmere at finde en "låne propel" så man kunne prøve sig frem.. smiley

    Hav


  • #31   20. aug 2012 du må have noget info om hvor mange omdrejninger din motor kan klare
    START DER


  • #32   21. aug 2012 Troede jeg at jeg havde skrevet. Men det nok i et andet indlæg. 46-4800 rpm skriver producenten. Som jeg kan forstå generelt er mere påpasselige end de burde. Så kan sagtens tage 5-5200 og som jeg siger vil jeg kun komme derop i kort tid af gangen. Så belastningen er begrænset.

  • #33   21. aug 2012 ok undskyld jeg havde ikke læst din tekst ordentligt

    hvis producenten skriver mellem 4600 og 4800 så ville jeg ikke gå højere op
    men hvis den går 28 knob ved 4600 rpm så skal du nok ikke forvente mere
    men jeg tror dog at hvis du går en tomme ned så vil din komme hurtigere ud ag vandet og med samme topfart men det vikke nok være lidt spild af penge da det jo ER en TUNG båd MVH Hasse


  • #34   22. aug 2012 Jeg er ligeglad med topfarten, kunne jeg ligge på 30-35km/t og plane ved 2500-3000rpm så jeg mere end tilfreds.. smiley

    Jeg skal ha fat i en 4 bladet propel og nogen siger så en 17" da man sænker rpm 150 bare ved at få et ekstra blad på.

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/15936-propel_skifte_hvad_er_bedst_for_mig_og_hvor_skal_jeg_handle


  • #35   22. aug 2012 http://www.ptpropeller.com/content-product_info/product_id-7327/powertech_bra4_bravo_2_propeller.html

    Kunne være fedt med en dealer i dk som havde samme bytte service og samme propel..


Kommentér på:
Nogen som kan beregne propel for mig..??

Annonce