{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.164 visninger | Oprettet:

Køler væske eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Hej

Påhængsmotore.

Til dags dato har jeg nu altid brugt kølervæske på motore inden de bliver sat til side.
Fik at vide af en tidliger motor mekaniker ved marinecenter, at det er spild af tid og kølervæske ?
What siger jeg bare.

Nogle der kan sige god for den.

Man skulle bare ikke lade motoren stå oprejst, men nede så vandet ikke lægger nogle steder.

Det lyder da enlig meget fint.
Nu der intet vand er nogle steder der kan frost sprænge.

Eller er det nu det?


Hvad syntes i ?
Har manden rat


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køler væske eller ej ?
  • #1   5. jan 2014 Hejsa..

    Kølervæske eller ej. Det koster næsten ikke noget men er fantastisk godt mod sin motor. Så jo jeg ville også gøre dette. Der er jo altid nogle pakninger et eller andet sted som kan tøre ind og ik pak ordentlig.


  • #2   5. jan 2014 Det er ikke nødvendigt med kølervæske på påhængsmotorer - manden har ret.

  • #3   5. jan 2014 Jamen, marinemekanikren må da være helt ude af den !
    Vedkommende er da slet ikke kompetent til at udtale sig om det, hvis det du siger er sandt.....
    Altid kølervæske på motoren under vinteropbevaringen.


  • #4   5. jan 2014 claus


    Ja men det er nu rigtig nok.


    Men den ville vel tøre ind selvom der var kørt køler væske ind i motoren smiley

    Dog bruger jeg det ikke selv da der er opvarmet hvor motore skal stå.

    Syntes bare det lød mærkeligt at det ikke er nødvendigt med det væske.
    Der er nok hvordan man ser på tingene tror jeg.


  • #5   5. jan 2014 Rolf

    Ja hvorfor skal der så kølervæske på når der intet vand er der kan sprænge og lave ballade i maskineriet smiley



  • #6   5. jan 2014 beskytter mod evt. korrision. smiley der er jo derfor man gør det.

  • #7   5. jan 2014 Det er så 4 t motore der blev snakkede om.
    Men det er da lige fedt hehe


  • #8   5. jan 2014 Okay det var jeg ikke klar over.
    Har aldrig brugt køler væske og dermed heller ikke frost hvor den står.
    Og den har ikke taget skade til videre.
    endnu


  • #9   5. jan 2014 Jeg har ik erfaring med påhængsmotor men det må være sundt at få noget kølervæske igennem den. Havde jeg selv en sku jeg nok få den fyldt på en eller anden måde.. smiley

  • #10   5. jan 2014 uanset om den står frost fri eller ej er kølervæske en go ide på grund af korrision (staveplade? ) er selv mekaniker og har tit set folk hælde rent vand på deres motor og vandet bliver helt brunt pga. rust dannelse i motor. smiley

  • #11   5. jan 2014 og på den anden side tager det ikke lang tid med kølervæske.. smiley

  • #12   5. jan 2014 Ja så må der komme noget igemmen inden skaden skulle opstå smiley

    Plejer nu bare at smide klemmen på motorene nogle min, og ikke mere i det.
    Det er så ikke den rigtige måde at gøre det på.
    Også derfor jeg ville lave forum med det, da jeg fik noget andet at vide af ham der laver service på dem.


  • #13   5. jan 2014 Kølervæske sørger for, at evt. gennemtæringsprocessor elimineres....
    Derfor, kølervæske på motoren.


  • #14   5. jan 2014 gennemtæringsprocessor kan det så sige min motore måske er ædt op inden i, eller slidtage eller noget når det aldrig er brugt det køler væske ?

  • #15   5. jan 2014 Rolf T. Lige mine ord

    Det skal du ikke tænke på du skal bare gører det frem over. og håber på der ikke er noget at ske noget, men det tror jeg ikke der er.. smiley


  • #16   5. jan 2014 har aldrig brugt kølervæske på min, den kan ikke frostsprænge hvis den står lodret så vandet løber ud. som andre er inde på kan det gøre at den irrer langsommere når den står over vinteren og har fået kølervædske, men på en påhængsmotor er det ret begrænset hvad der står af vand/kølervæske i motoren da det løber ud igen.

  • #17   5. jan 2014 Ja det fik jeg da at vide der intet vand er der kunne gøre skade.
    når motoren er vippede ned løber alt vand ud ?

    Skal jeg ikke gøre mig klog på.
    Men den metode bruger de nu ved marinecenter kan jeg sige smiley


  • #19   5. jan 2014 Bruger heller ikke glycol på mine motore men skifter altid gearolie ved vinterhi for at undgå evt frostskader i gearet, har nemlig haft en mercury 115 hvor gearet var revnet smiley

  • #20   6. jan 2014 Man kan jo vende det om og sige, at skulle man komme til at ofre 75,- kr. på kølervæske til at sørge for, at kølesystemet har optimale betingelser igennem vinteren, så kræver det stort set, at der tages lån op i huset.....
    Nej, nu må nærigheden hos mange bådejere virkelig stoppe !


  • #21   6. jan 2014 Man kan jo vende det om og sige, at skulle man komme til at ofre 75,- kr. på kølervæske til at sørge for, at kølesystemet har optimale betingelser igennem vinteren, så kræver det stort set, at der tages lån op i huset.....
    Nej, nu må nærigheden hos mange bådejere virkelig stoppe !


  • #22   6. jan 2014 hvorfor lave noget der ikke gavner noget.
    Det er vel for at spare den tid på ingen ting på den måde smiley

    Men det har nok noget at sige med hvordan man passer motoren, og det med det skide frostvæske har jeg da bevist nu ikke gaver noget.
    Som en mekaniker selv sage.
    Ville dog høre forum af om den passede.
    Delte meninger men andre gør heller ikke med væsken smiley
    Så skulle de 2 honda 4t været kraperet for længst, da der aldrig har været det på.
    Det er en anden side af sagen smiley


  • #24   6. jan 2014 Det har jeg nu ikke sagt noget om.
    Men lyder da sådan lidt, hvis man ikke bruger frostvæsken, så er alle dumme og selv fagmanden kan ikke finde ud af det bliver der sagt ;).
    Men derudover er det da godt at se nogle bruger det andre gør ikke.

    Der siger jeg at der aldrig har været sket noget med mine selvom de har stået ude med motor på jolle året rundt før i tiden.

    Så om det er forkert skal jeg ikke kunne sige.
    Det samme med væsken.
    Er det forkert at bruge smiley
    Både ja og nej bliver der snakkede om:)
    Det er det jeg ville have svar på ikke så meget andet.
    Og der kom nogle der bruger væske og andre der ikke gør.

    smiley


  • #25   6. jan 2014 Det er rigtigt at bruge hvis man vi passe på sine ting! Må dog indrømme jeg ikke selv gør det kan være jeg fortryder en dag

  • #26   6. jan 2014 Håber jeg nu ik sker.

    Man skal aldrig sige aldrig smiley


  • #27   6. jan 2014 Jeg hælder også kølervæske på min Yamaha, hælder det på ved sladerstrålen.

    Mvh. Kurt. smiley


  • #30   6. jan 2014 Jeg har hørt at det skulle være endnu bedre at hælde rødvin på - allerbedst hvis det er rødvin til 250,- pr. flaske.
    Det er godt nok ikke dokumenteret, men vi må hellere gøre det for en sikkerheds skyld smiley


  • #31   6. jan 2014 nu er kølesystemet på en indenbordsmotor en helt anden sag og der ville jeg under ingen omstændigheder undlade det, heller ikke selvom motoren stod indendørs uden mulighed for frostsprængning (de må have et hårdt liv dem der har deres båd liggende i havnen hele året). delene er simpelthen lavet af andre materialer som rammes væsentligt hårdere af korrosion end en påhængsmotor i mine øjne...måske jeg så anderledes på det hvis jeg var ejer af en helt ny

  • #33   6. jan 2014 Godt med rødvin har jeg os kun hørt godt om smiley Min motor har fået dyne på i dag! Fandt lige denne frækkert i aldi til 20kr

    profilbillede
  • #34   7. jan 2014 haha dyne på en motor smiley

  • #36   10. jan 2014 Valget er dit. men det eneste rigtige er da stadigvæk at hælde en gang kølervæske igennem. frost eller ej. blokken er stadig rå inden i. det er sjældent at man hører at der sker noget ved ikke at gøre det, men ville fandme være kedeligt vis der skete noget.. smiley

  • #37   10. jan 2014 Ja det er det jeg ville høre om, hvad er rigtig og forkert.
    Hvis motoren kan holde på grønland vinter over hmm.
    Og i den kulde må det da være slemt med skader?
    Eller åbenbart ik.


  • #38   10. jan 2014 Det er spild af tid, energi og kølervæske - men gør det da endeligt hvis det giver dig "sjælefred" - Motoren er fuldstændig ligeglad, og holder præcist lige længe uanset om du hælder kølevæske igennem den før vinter eller ej.

    Men jeg vil da gerne høre fra alle de der mener at motoren holder længere, om de hælder kølervæske igennem hver gang de har været ude at sejle og har skyllet motoren igennem med ferskvand?? "Bare for en sikkerhed skyld" smiley


  • #40   10. jan 2014 Jens B.
    Jamen så syntes jeg da at du skal tappe kølervæsken af din bil, og fylde almindeligt fersk vand på den. husk først at gører det når der ikke er mulighed for frost. efter et halvt års tid, så tapper du vandet af igen og ser hvordan vandet ser ud. Din påhængs motor ser jo ud på "samme" måde inden i som en indenbords motor


  • #42   10. jan 2014 Jonas, nu skal du jo lige overveje om du virkelig tror en bilmotor/indenbordsmotor og en påhængsmotor er det samme smiley
    Jeg har endnu til gode at se en indenbordsmotor med alu-blok (eller en påhængsmotor med støbejernsblok), men dem har du jo sikkert set mange af smiley
    Men jeg er enig i at det er fornuftigt med kølervæske på en indenbordsmotor, med mindre man tapper alt vand af motoren. Men tråden går jo på en påhængsmotor.
    Og igen, hvis du mener det gør en forskel, så er det jo reelt vigtigere at skylle igennem med kølervæske i sommerhalvåret (hvis man har båden liggende på trailer), da en eventuel korrosion sker hurtigere jo varmere det er. Og jeg har endnu til gode at høre fra nogen der mener det er vigtigt at hælde kølervæske på hele sommeren.
    Men hæld du bare kølervæske på din påhængsmotor - alt det du vil, jeg er sikker på at det ikke skader smiley


  • #43   11. jan 2014 Har aldrig sagt noget med at indenbordsmotor er af alu, men alu korridere jo også.. og har absolut aldrig sagt at man skal skylde med køler væske efter endt sejlads.
    Jeg har flere gange haft topstykket af en "611 MB" motor "alu topstykke" hvor der har været kørt på rent vand.og det dør topstykket altså af vis det han kørt på det længe "flere år". Men som jeg hele tiden har sagt, har aldrig set det på en båd motor, men vis det var min motor ville jeg gøre det. om han ville det eller ej, er jo op til ham.


  • #45   11. jan 2014 jens s

    Bare drop det.

    speedy79 n

    Du skal helt undlade at vinter konsavere din påhængs motor, det har den åbenbart best af. smiley



  • #46   11. jan 2014 Med kølervæske er du sej uden er du et kvaj smiley



  • #47   11. jan 2014 Hurra for wiki
    Kølervæske er den væske, som anvendes iforbrændingsmotorer til at fordele varme. Væsken er ofte vand blandet med glykol for at sænkefrysepunktet. Eventuelt er der tilsat additiver til smøring og antikorrosion samt et farvestof.



  • #48   11. jan 2014
    Renè S

    bevis tak

    Har aldrig brugt på mine 2 stk 50hk 4T
    De sejler Sejler da fint uden fejl smiley


  • #50   11. jan 2014 Renè S

    Du kan lige så godt lade værre du kan ikke trænge igennem.. smiley

    Bare luk tråden her. der er en expert på området det fraråder at bruge pengene til det.


  • #51   11. jan 2014 Dette forum er til alle bruger smiley

  • #52   12. jan 2014 Nej da elsker en god debat. Det her er fra mercry s egen hjemme side mon ikke de ved hvad de snakker om.

    Læg mærke til at det skal være med anti rust bum bum og i saltvand sektionen smiley

    MerCruiser requires the use of propylene glycol antifreeze (with a rust inhibitor for marine engines) in the seawater section of the cooling system. Damage caused by freezing or improper winterization is not covered by the limited factory warranty.




  • #53   12. jan 2014 Rene S
    Hvis du prøver at læse det klip du har indsat, så står der "Mercruiser"
    Hvis du ikke ved bedre, så lad være med at poste indlæg. Mercruiser er en indenbordsmotor. Denne tråd omhandler påhængsmotor smiley
    Mercruiser ved nok hvad de snakker om - jeg er mere i tvivl om du gør.... smiley

    Og der er vist ikke nogen der er uenige i at det er fornuftigt at hælde kølervæske på en indenbordsmotor.


  • #54   12. jan 2014 Hmm det forstå jeg ikke er mercrymarine ikke mercry og mercruiser ikke samme virksomhed tjooo det er de vist nok
    om det står på deres faq tjo gør den også og nettet lyver altså ikke


  • #55   12. jan 2014 Renè S.

    Hurra en der er på min side.. smiley


  • #56   12. jan 2014 Altså at producenten er den samme, ændrer da ikke at de er 2 vidt forskellige motore der er tale om!?

  • #57   12. jan 2014 Rene - prøv lige at grave bare lige et enkelt spadestik dybere.
    Det er samme virksomhed, men 2 forskellige motorer.

    Hæld nu bare spandevis af kølervæske på din påhængsmotor - og lev lykkeligt....


Kommentér på:
Køler væske eller ej ?

Annonce