{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.780 visninger | Oprettet:

Hjælp til nybegynder {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

JEG VED INTET OM BÅDE M.V

Jeg er ved at købe en Ørnvik 500 Commander med en 60 hk efi påhængsmotor. Sættet er fra ´05 og motoren har kørt godt 100 timer.

Vi skal bruge båden til hygge sejl i fornuftigt og godt vejr. En smule vandski samt en smule fiskeri.

Kender nogen til ovenstående båd og hvordan passer motor til vandski ??

Jeg har mulighed for at have båden liggende i vandet ca. 5 minutter fra hvor vi bor .Men er det at fortrække i forhold til trailer ( som også følger med) Jeg tænker på vedligeholdelse, bundmaling etc. ??

Har fået et forsikringstilbud på 4400 for kasko, er det dyrt ??

Den skal prøve sejles i den kommende uge. Nogle særlige forhold at være opmærksom på i forhold til båd og motor. ??

Håber nogen vil bruge 2 minutter og meld gerne ind, hvis man har viden etc. som jeg har ikke direkte har spurgt til.




Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Hjælp til nybegynder
  • #1   11. aug 2014 Det lyder som om du har allerede lavet din baggrund arbejde smiley .
    4400 kr er ikke dumt.
    Tjek at motoren er koldt og starter med det sammen med et forsørge. Hvis motoren er varme når du ligger håndfladen på den kan være en tegn til at ejer har startet den for i ankom i forsøge at gemme startproblemer .
    Tjekke skroget grundigt på land at der er ikke små blære eller prikker gelcoatet som kan være en tegn til osmose.
    Personligt vil jeg mene at 60 hk er lidt på grænsen at være i underkanten for båden hvis du har den med 2-3 mennesker ombord og vil træk vandski.


  • #2   11. aug 2014 Endvidere, trailerbåd VS havnplads har sin fordele og ulemper. Det er en smag sag. Selvfølge slipper du fra årlige bundmaling osv , samt at du sparer havnplads leje . På den anden side skal du regne med tiden og bøvl med kørsel, aflæsning/pålæsning hver gang som man kan blive hurtige træt af. Du skal huske at båden er lavet til at ligge i vandet, gentageligt op og nedtagning kan medfør skader til stress punkter på skroget.
    Det er bare dejligt at kom til havnen og er ud og sejl med det sammen. Jeg kan også hils at sige at hvis det er weekend og vejret er god kan der være mange på slæbestedet og man kan kom tid at vendt lidt.


  • #3   11. aug 2014 Jeg kan garantere for, at en mindre trailerbåd som denne, har langt bedre af at leve livet som trailerbåd, end ligge fast i vandet..

    Den slags både, er bygget til at kunne trailes med, og tusinder af op og isætninger, især hvis det gøres korrekt..

    Mange bådejere, især de nye, er rædde for at køre hjulene på traileren under vand, og det gør at presset på ruller, og bunden på båden, stresses langt mere, end nødvendigt.

    Den mest skånsomme måde, er at køre traileren så langt ud, hvis det er muligt, at bagenden flyder, så er det en leg at skubbe den det sidste stykke, og det samme under optagning, langt ud med traileren, så båden kan trækkes en 1/3 del op på traileren, før spillet skal bruges.

    Trykket i vandet, på så lavt vand, er så ringe, at moderne "vandtætte" hjullejer, nemt holder til det i årevis, før de begynder at blive utætte, og tage vand ind, og det er som regel, fordi gummi-tætningsringen i lejet, begynder at mørne, og hjul-lejer er både billigere og nemmere at udskifte, end feks. bundruller på traileren.

    Jeg har endnu til gode, at skulle skifte et "vandtæt hjulleje", på den konto. Min nuværende Brenderup, købte jeg brugt, og jeg har ejet den i små 5 sæsoner, og lejerne er stadigvæk fine og lydløse..

    Her er et par exempler, og bemærk, at jeg ikke vil anbefale at sejle båden op på traileren, det er for stor en risiko at tage, med hensyn til drevet og propellen..

    http://www.baadgalleri.dk/forum/generel-diskussion/20179-hjaelp_til_nybegynder

    http://www.youtube.com/watch?v=cK3PamRXqO0

    Tjek en række, ellers ens både, og sammenlign standen på dem der er trailerbåde, og dem der har ligget fast i vandet, og jeg kan garantere for, at netop trailerbådene gennemsnitlig er i langt pænere stand, en de fastliggende både....



  • #4   11. aug 2014 Hej.

    Mange tak for de konstuktive svar.

    Vi hælder mig til at have den liggende i vandet, da vi uden tvivl vil få den brugt mere.
    Jeg synes dog og få mange forskellige svar i forhold til, hvad båd og motor kan holde til.
    Ved broplads får man mig bekendt ikke skyllet motor igennem med "rent" vand - og ej heller skylles båden af i forhold til alger / skaller mv.

    Har I nogen erfaring med det.


  • #5   11. aug 2014 Mon ikke der er en skyllestuds på maskinen, og vand på broen.
    Så gennemskyller du bare som hvis det er en trailerbåd.
    Husk at hvis du tilter motoren når du forlader båden skal den helt op af vandet.
    Det ses ofte at motore og drev er tiltet op men finnen og propellen stadig er lidt nede i vandet, men tærrezinket ikke er i kontakt med vand og er derved virkningsløs.
    Så er det bedre at lade være og så vaske benet en gang imellem.


  • #6   11. aug 2014 Forventer at båden bliver brugt én gang om ugen i forår / sommer månederne. Omvendt forventer jeg også, at den ikke blive skyllet efter hver tur, men måske efter hver 4. Altså båden bliver måske tage op på trailer 1 gang om måneden, hvor den bliver vasket af og motor skyllet. Betyder det, at der skal sættes efter af på vedligeholdelseskontoen til service i forhold til trailerbåde, som måske får dette gjort hver gang.

Kommentér på:
Hjælp til nybegynder

Annonce