{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.567 visninger | Oprettet:

Køb af første båd {{forumTopicSubject}}

Hej Alle
Jeg er i en alder af 54 nu blevet klar til at købe min første båd.
Mine overvejelser går på en 21 fod Bayliner Cuddy 2152 med en ferskvandskølet 225 hk , V6 Chrysler, benzin motor. Pris Ca 100.000,00 kr
Båden er fra 2003 og der er lagt en ny motor i båden i 2010 efter dette har båden efter sigende kun sejlet ca 50 timer.
Er der nogle her inde som har erfaring med denne bådtype, eller har erfaring med motortypen (båden skal sejle i saltvand)
Hvad er bedst ferskvand eller saltvandskølet motor ?
Da det som sagt er min første båd har jeg jo ikke den store erfaring med hvad der er godt eller skidt, så jeg vil være taknemmelig for et hvert indlæg som kan gøre mig klogere og undgå et fejlkøb
Til info. Så skal båden for det meste bruges til sjov på vandet, vandski og lignende, men den skal også kunne bruges til en hyggetur med lillemor.

God jul til Alle



Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Køb af første båd
  • #1   7. dec 2016 som udgangspunkt vil jeg sige : køb så nyt som muligt , så god kvalitet som muligt , så god stand som muligt , indenfor det budget man har .
    og nu ved jeg ikke om i tænker at skulle sove i den ? men folk på vores alder ,kan ikke ligge ordentlig i sådan en kahyt , jeg synes den er for dyr i forhold til hvad der ellers er . har du brug for 225 hk ? eller kunne 135 hk være nok ?


  • #2   7. dec 2016 Hej Michael B
    tak for din kommentar til mit indlæg.
    Budgettet er 100.000,00 og syntes selv jeg har været grundig i min søgen efter den bedste båd til vores behov, inden for det prisleje. Men jeg har ingen erfaring, og søger derfor råd fra folk med erfaring
    Hvordan er den bådtype (Bayliner 2152) at sejle ? er den stabil
    Er motoren den rigtige (her tænker jeg på holbarhed) ?
    Er ferskvandskøling bedre ind saltvandskøling ? eller omvendt ? hvad er fordele og ulemper


  • Claus s
    Claus s Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Svar: 12
    #3   7. dec 2016 ferskvansd køling er klart at fortrække...
    her har du et lukket system som på en bil.. du kan bruge kølevæske der forhindre koresion i motoren...
    køleren er byttet ud med en varmevæksler som bruger sø/saltvand


  • #4   7. dec 2016 som claus skriver ferskvandskøling er godt , ved ikke hvad der er på markedet , men vil gå ind og kigge , skal i kunne sove i den ?

  • #5   8. dec 2016 Hej Michael
    Ja, vi påtænker at finde en båd som vi en sjælden gang kan overnatte i.

    Vedhæftet link er en båd vi har i tankerne

    https://www.guloggratis.dk/sport/baade/speedbaad/bayliner/annonce/34643035-bayliner-cuddy-2152-motorbaad-aarg-2003


  • #6   8. dec 2016 som med biler og ure og alt andet er der forskel på hvad man mener om mærkerne , jeg sammenligner en bayliner med en fiat , men lige nu kan jeg heller ikke se noget til salg der er bedre , det er fint motor er skiftet på den ,, og så må man ellers se på standen udover det , men tag gerne ud og kig på den ,se om i kan være der ,sove der osv

  • #7   8. dec 2016 Kan se at det er US trailer - den kan du så vidt jeg ved ikke få indregistreret, kun bruge den som bådvogn

  • #8   8. dec 2016 Hej Anders tak for vigtig information. Båden skal være en trailerbåd som skal kunne flyttes med rundt i landet efter behov... så den skal kunne indregistreres. det må jeg lige drøfte med sælger

  • #9   8. dec 2016 Det er en god ting med en nyere ferskvandskølet motor. Skulle du være til V8 (saltvandskølet), er vores til salg til 130.000,- incl. nyrenoveret trailer smiley

  • #10   8. dec 2016 har du en bil der må trække +2000kg ? en us trailer kan med sikkerhed aldrig indreg . og jeg mener de sovepladser er værdiløse(nøjagtig som i den monterey 214 ,jeg havde ) jeg ville overveje en 18 fods nyere med trailer fra searay , monterey , med siddepladser i front ,prøv evt at se om det var noget. fx https://www.guloggratis.dk/sport/baade/speedbaad/sea-ray/annonce/33827870-searay-185-sport

  • #11   8. dec 2016 Hej Michael
    igen tak for dit indput. Der skulle være styr på bådvægt og bil så det er ikke et problem
    Fin båd du har fundet, men vi vil gerne have muligheden for at overnatte... det er ikke sikkert det nogensinde bliver aktuelt,men muligheden skal være der.


  • #13   8. dec 2016 ferskvandskøling er at foretrække , men så er saltvandskøling heller ikke være ,
    og ja det er rart at kunne sove der , jeg brugte en madras ,hvis det var et must at blive i båden , der er dæleme ikke meget plads i den der slags kahyt. smiley


  • #14   8. dec 2016 Du kan nemmere overnatte i en Bowrider, end en 18 til 19 fods båd med cuddy-cabin, der som regel, kun har størrelse til mindre børn, eller udstyr.

    En bowrider med kaleche, er at sammenligne med et telt, da der som regel er plads nok, til at lægge flere liggeunderlag på gulvet, så man kan sove i sovepose eller lign, og evt. mindre børn på sæderne i fronten, eller bagsædet..

    En af mine venner, har en 18 fods Stingray Bowrider, og den overnatter to voksne og 2 børn fint i, når de er på en flere dages udflugt i den...

    Held og lykke med båden, når du finder den...


  • #15   9. dec 2016 Hvad skal man egentlig regne med af levetid på en indenbordsmotor?

    Dem I har linket til har gået 50 og 181 timer.... det svarer jo til en bil der har kørt mellem 2500 og 9000km hvis man regner med en snitfart på 50km/t

    Burde en 3ltr/135hk motor ikke kunne klare væstentligt mere?


  • #16   9. dec 2016 Per.t :: levetiden afhænger kun af vedligehold , på en saltvandskølet skal der selvfølgelig udskiftes knæ efter en årrække , men sørger man for olieskift , at der er vand på og den er frostsikret , skal den dælme sejle mange år før den er slidt.

  • #18   9. dec 2016 Ja, det undrer mig også lidt at man i 2010 har skiftet motor på en båd der er 7 år gammel som den trådstarter har lagt op.

    Har ejeren ikke passet på den? Hvis han ikke passede på den gamle motor, har han så passet bedre på den nye?


  • #19   9. dec 2016 jeg har set en del motorer der er frostsprunget , så det er ikke usædvnligt

  • #20   26. dec 2016 Jeg har haft en 2052, og det er en udemærket båd, og det er altså en 21 fods (og ikke en 18-19 som en skriver) man kan sove i den (ikke noget luksus ophold, men byt hynderne ud til et par rigtige madrasser - så går det okay.
    Sørg for at kaleschen er god, og ligeledes traileren er i ordentlig stand. se på motoren - hvis der er masser af synlig rust på den udvendigt, så er den sikkert heller ikke holdt indvendigt. Jeg vil gå mere efter det enkelte eksemplar (stand) end evt. årgang. og vedr. timer ... jeg har aldrig hørt om en der har slidt en bådmotor op - men jeg kender mange som ikke har passet dem hvor de er tærret op, eller frostsprængte. Held og lykke med købet, der er så mange fede oplevelser derude der bare venter på at blive opdaget :-), men husk at have hovedet med, både når du handler og når du senere skal ud på vandet (= sikkerheds udstyr)
    Godt Nytår !!!


  • #21   1. jan 2017 Hej Igen i dette forum og rigtigt godt nytår

    Tak for jeres indlæg og kommentarer.

    Som skrevet så er jeg i gang med at købe min første båd.

    Jeg har nu været rundt for at se på en del forskellige både, og må desværre konstaterer at der er stor forskel på bådenes beskrivelse og så virkeligheden (billeder er taknemmelige) så jeg har desværre ikke fundet båden endnu.
    Efter at have undersøgt div. forums om køb af både må jeg konstatere at jeg ikke står alene med den oplevelse. Mange anbefaler at rette søgelyset mod vores naboer mod syd, eller Holland. Den generelle opfattelse er at kvaliteten af brugte både er bedre der da de for det meste kun har sejlet i ferskvand.

    Er der nogle der har erfaringer med at hente båd hjem til dk fra enten Tyskland eller Holland? er der noget specielt jeg skal være opmærksom på?

    Jeg har kik på en Maxum 2100 SC fra 1998 Pris 17.500 EUR. Er der nogle her som har erfaring med denne bådtype eller i dette prisleje kan anbefale noget andet og bedre.

    Fortsat god 1 januar 2017

    Stig Becher


  • #22   1. jan 2017 Hej Stig
    Jeg har hentet både i udlandet også,mener ikke at den generelle stand er bedre på bådene der - men sommetider kan du gøre en bedre handel i udlandet. Og andre gange findes den billigste i dk. Men vær klar over at der også følger bøvl og omkostninger med.
    Jeg har prøvet at køre over 1500 km og så lignede båden ikke det jeg var blevet fortalt - og så frustrationen stor. Lige pt vil jeg tro at England og Sverige pga deres kurser kan være attraktive. Men tænk dine ønsker, behov og find 2-3 modeller som passer dertil og så check div bådsider, og kan du spare 50.000,- ved at køre over grænsen, så er det da absolut værd at se nærmere på.
    Tænker dog ikke en Maxim 2100 fra 1998 er umulig at finde i dk til den pris.
    Der er pt bare ingen både til salg, men det er der om 3 mdr.
    Held og lykke


  • #23   1. jan 2017 Så skulle du måske kikke lidt på min, den skal sælges. Er i gang med at renovere traileren - nye lejer, bremsebakker og kabler. Har haft den i 6 år, den er i rigtig god stand, altid skyllet igennem efter brug. Har selv været en tur i Holland for nylig for at kikke på båd, men her var det lige sådan med at billeder er taknemmelige.

  • #24   1. jan 2017 Jeg har set anders' båd, og den ser ihvertfald velholdt ud på billeder!


  • #25   1. jan 2017 Hej Anders J
    Jeg er interesseret i at høre nærmere om din båd
    Du er velkommen til at kontakte mig direkte på 20206457


  • #26   2. jan 2017 Du har skrevet til mig istedet for Anders.
    Mvh
    Morten


Kommentér på:
Køb af første båd

Annonce