{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.408 visninger | Oprettet:

Varm motor {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen.

Min kammerat og jeg har en starcraft 1700 med en indenbords volvo penta 3,0 glp-d motor 135 hk.

Her på det sidste er den begyndt at svinge en del i temperaturen, og vi kan ikke finde ud af hvorfor. Det er først når man har sejlet et stykke tid at den bliver lige omkring 90 grader celcius. Før i tiden lå den på omkring 70 - 75 grader celcius. Efter den begyndte på det har vi skifter impelleren men det blev det ikke bedre af. Hvis i har nogle gode bud på hvad det kan være må i meget gerne byde ind med nogle svar.

Har måske en mistanke til termostaten, men ved ikke om det kan være det?

Der skal lige siges at den ligger fast i havnebassin.

Mvh. Jeppe & Rasmus


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Varm motor
  • Lars W
    Lars W Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #1   6. aug 2012 sider der ikke en s lås ligsom på en håndvask på udstødning lige før den går ud igenmen skrovet den kan godt stoppe for vandet

  • #2   6. aug 2012 Jo der sidder sådan en s lås der, men hvordan medvirker det til at motoren bliver når den lukker motorens kølevand ud igennem skruen ?

  • #4   7. aug 2012 Ja, der sker slitage i impellerhuset, og du kan risikere, at slitagen forårsager manglende tryk på vandet.

    Flere impellerfabrikater til Volvo Penta ( uoriginal ) er svage i opbygningen, og kan ikke give tilstrækkeligt vandtryk - er det en original eller uoriginal impeller, du har monteret ?

    Termostaten ses yderst sjældent i VP regi, som årsagen til problemet med motoren.

    Har du kontrolleret slangen i transom, hvor vandet kommer ind til søvandspumpen ? Er der "knæk" på slangen mangler motoren køling.


  • #5   7. aug 2012 Det er en original Volvo penta impeller som er sat i. Må prøve med et nyt impellerhus. Er det ikke muligt at kunne tætne det gamle hus med flydende pakning eller noget ?

    /Jeppe


  • #7   7. aug 2012 Ærgerligt. Hvad gav du for sådan en ny del og hvor købte du den henne?

    /Jeppe


  • #9   8. aug 2012 Kan anbefale BM Marine Køge - de er eksperter i Volvo Penta.

  • #10   8. aug 2012 Må lige prøve at at ringe til dem i morgen, det kan være at de har en ide om hvad det muligvis kan være. Det var noget billigere end på marinepartseurope. Er det en original del du fik til den pris Preben J ?

    /Jeppe


  • #12   8. aug 2012 Vil lige snakke med dem i morgen. Nej har ikke testet det endnu, men regner med at gøre det her i weekenden hvis det gode vejr kommer. Har en fast havne plads og bor i Herning, så der er lige et stykke vej op til den smiley

    Tror jeg vil tjekke termostaten, vandtrykket fra impelleren og om der noget begroning på og omkring kølevandsindtaget på motorbenet.

    /Jeppe


  • #14   9. aug 2012 Den tykke slange er det den fra termostathuset til vandpumpen eller fra impelleren til termostathuset ?

    /Jeppe


  • #16   11. aug 2012 I dag var jeg oppe ved båden, jeg pillede termostaten ud og det resulterede i at den ikke blev varm mere. Så jeg tror problemet er fundet:) kan der ske noget ved at sejle uden termostaten? Tempen ligger omkring 50 - 60 grader når den får lidt gas.

  • #17   11. aug 2012 Temp. skal ligge ved driftvarm motor på ca. 72 grader celcius

  • #18   11. aug 2012 Du vil sejlerundt med en halv kold motor. dyrer at sejle i og den vil have større slid på vitale dele....

  • #19   12. aug 2012 Okay, så det bedste ville være at sætte en ny termostat i.

  • #20   12. aug 2012 der er mange der sejler uden termostat på deres påhængs motor, men ike i de indbors motorer.. jeg ville sætte en i igen.

  • #22   12. aug 2012 Okay, tak for de mange gode svar.

    Jeppe


Kommentér på:
Varm motor

Annonce