{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.261 visninger | Oprettet:

2 T påhængsmotor går ud i tomgang {{forumTopicSubject}}

Halløj
Jeg har netop erhvervet mig en båd, 18´ med Johnson 2T, 60 HK fra ca. 1990. Den starter fint, og kører fint for lave omdrejninger ud af havnen. Efter 20 min, hvor den har fået lov at lave noget, kommer jeg tilbage, og når jeg sætter den i tomgang under havnemanøvre, går den i stå. Hvad kan det skyldes?
Hvilket blandingsforhold olie/benzin, skal sådan en motor have?
Mvh Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  2 T påhængsmotor går ud i tomgang
  • #1   29. aug 2019 Sådan en fætter har jo VRO, og blander selv. Hvis VRO er slået fra, så skal den køre med 2%. Tomgang på motoren skal være ca. 850 rpm i frigear når den er nede i vandet ( ny motor ). Denne kan du evt. justere 100-150 op. Problemet kan altså være, at din tomgang er sat for lav, eller også du har mere end 10% forskel i kompression på dine cyl. Hvis mere end 10%, får du en meget ujævn gang af motoren, som kan bevirke at den stopper under tomgang.

  • #2   29. aug 2019 VRO er slået fra. Den går egentlig ikke ujævnt, den går bare i stå i tomgang. Kan du evt beskrive hvor tomgangsskrue sidder?

  • #3   29. aug 2019 Der sidder jo en skrue på hver karburator. Og den samlede justering, kan du lave på vippearmen som gaskabel er linket til.


  • #4   29. aug 2019

    profilbillede
  • #5   3. sep 2019 Kan se at det er en karburator model,, måske en rensning ville være til gavn. Og helst at affedte komponenterne for derefter at smide dem ned i konens smykke render smiley

    Hvis der er en justerings skrue til tomgangs blandingen kan det være en fordel at den er justeret til en lidt fed blanding i tomgang. Sådan lige før den går i hoste/ ala firtakt mode, altså lige der hvor blandingen er lige ved at blive for fed. Det var min erfaring med en 115hp Mercury. Mercuryen havde også et andet problem med en så kaldt idle stabilizer som havde ry for at skabe problemer, og det gjorde den på min, så den blev fjernet. Idle stabilizeren justerede på tændingens tidspunktet hvis omdrejningerne kom ned under et bestemt nummer, såden omdr gik lidt op. Men min kunne finde på at gørre det modsatte, så pillede dimmeren af og fik kontrol over motoren igen.
    Men kender ikke din model i detaljer så det er kun et foreslag smiley smiley .


  • #6   4. sep 2019 Det er måske vanskeligt i din situation, men har du mulighed for at skrue tændrørene ud lige når den er gået i stå vil du få et godt fingerpej hvor det er galt. Er alle tændrør ens? Er de tørre/hvide (for mager blanding) eller våde(for fed blanding eller dårlig tænding)

    Ellers ville jeg foreslå fgl rækkefølge:

    1) Nye tændrør

    2) GRUNDINDSTIL dine karburatorer.
    På hver karburator er en BLANDINGSskrue, den skal skrues forsigtigt ind og derefter 1½ gang ud, så er de grundindstillet. Evt giv dem en ekstra ½ omgang jf Thomas forslag ovenfor.
    På den armforbindelse der åbner for spjældet justerer du tomgangsHASTIGHEDEN. Du kan prøve at skrue den lidt ekstra op, men ikke for meget, så bliver den svær at få i gear.

    3) rens karburatorerne. Ideelt set skille dem ad, rense dem i ultralydsrenser eller brug carb spray, evt lad dem ligge i citronsyre (den du bruger til fiskefilet'en). Køb evt rep sæt med nye Oringe og pakninger.
    Er du ikke til at skille dem ad så skru i det mindste svømmerhuset af og blæs dyserne igennem.

    4) Lån en kompressionstester og check kompressionen. Ikke så vigtigt hvad kompressionstallet siger, mere vigtigt det ikke varierer mere en ca 10% fra den ene cylinder til den anden


  • #7   4. sep 2019 Tak for svar smiley

  • #8   6. sep 2019 når du starter i havnen har den sikkert choker aktiveret og holder sig derfor i gang. så du skal nok have justeret lidt på karburatorer, eller tomgang

  • #9   7. sep 2019 Steffen: Der er el-choker på sådan en fætter. Og den aktiveres kun når man trykker ind på tændingsnøglen. Lige så snart man fjerner trykket på nøglen, slår chokeren fra igen.

  • Mogens M
    Mogens M Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Svar: 1
    #10   7. sep 2019 Hej smiley
    Husker du at åbne for luftskrue på tanken?? Nogle glemmer det og den dør??
    Tag karb af , koppen af bunden rens den trykluft igennem, se om der evt er tomgangsdyse i og rens den......men mange 2T kan ikke gå tomgang i længere tid da de får for meget olie i blandingen og tændrør bliver vådt....Hilsen Mogens- Frederikshavn smiley


Kommentér på:
2 T påhængsmotor går ud i tomgang

Annonce