{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.967 visninger | Oprettet:

Peter G
Peter G
Tilmeldt:
22. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16

Start problemer Mariner 5hk luftkølet {{forumTopicSubject}}

Jeg har en luftkølet gammel svend af en motor der har et underligt problem. Motoren starter og kører fint én gang, men når jeg så stopper den, vil den bare ikke starte igen. Først når jeg har skruet tændrøret ud, trukket et par gange i snoren, sat tændrøret på plads, så starter den perfekt igen og kører fint. Det skal gøres hver gang. Nogen gode bud på hvad der skal gøres, har efterhånden prøvet alt.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Start problemer Mariner 5hk luftkølet
  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #2   22. jun 2014 Ja, vi har prøvet at skifte tændrør, men det hjalp ikke. Kan man måle om tændspolen er defekt?

  • #3   22. jun 2014 kan osse være den drukner den

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #4   22. jun 2014 Min tanke var også at den bliver druknet, men har fået karburatoren efterset og der var ikke noget i vejen.
    Jeg har ikke meget forstand på motoren, så ved ikke hvordan man undgår det?


  • #5   22. jun 2014 Du skal være opmærksom på, at selv om den er luftkølet, så er udstødningssystemet vandkølet, og virker det ikke, feks. pga. defekt impeller, så vil den blive alt for varm, og vil være meget svær at starte, når den har kørt lidt...

    Om det er problemet her, tror jeg dog ikke, hvis den kører i så kort tid, at den ikke når at blive varm..


  • #6   22. jun 2014 hæver svømmerhøjden en lille smule... men ikke for meget , for så bliver blandingen for mager

  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #7   22. jun 2014 Hmm. Ja nu har vi jo haft den kørende noget tid uden den har været i vand. Men den starter jo upåklageligt når vi har haft tændrøret ude og i igen. Så tror ikke det er et varme problem. Men vil da lige prøve at hæve svømmeren. Er det noget man kan gøre uden at skulle åbne det hele?

  • #10   23. jun 2014 Har tidligere renoveret en gammel luftkølet Mariner. Og du har helt ret Jens S, den har ikke noget vandkølet udstødning med en impeller. Alt køles af et luft-blæserhjul som sidder på toppen af svinghjulet.


  • #11   23. jun 2014 Det kommer an på modellen, er det Yamaha modellen har den ikke en impeller, men det har den mariner-modellen, det kommer and på serienummeret.

    Læs linket:
    http://www.justanswer.com/boat/4a4pf-hi-recently-bought-old-hp-mariner-air-cooled-short.html

    Jeg har selv haft en luftkølet påhængsmotor med vandkølet udstødning, det er helt normalt, prøv at undersøge det, inden i begynder at grine alt for mig af mig smiley

    Der er bla. nogle videoer inde på youtube, der viser det...

    Jeg er sikker på, at Mekanikels kan bekræfte min påstand....


  • #12   23. jun 2014 Att: Jens S: Se lige denne video:

    https://www.youtube.com/watch?v=_rlWeqiBWGA

    Hvis du går inde på youtube og se den, så kan du læse dig til, at det er en luftkølet motor, med vandkølet udstødning...

    Så har du lært noget i dag også smiley

    Og der glæder meget nyere luftkølede påhængsmotor også, nogen modeller har impeller til at køle udstødningen, og nogen har ikke.


  • Peter G
    Peter G Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
    #14   23. jun 2014 Umiddelbart har jeg heller ikke set en vandpumpe i motoren, så vil tro det er den model jens snakker om.
    Men vil lige kigge nærmere på det imorgen. Var der en der kunne forklare om jeg kan hæve svømmeren uden at splitte hele karburatoren ad? Er lidt begynder med det motor halløj. smiley


  • #15   23. jun 2014 Jeg tror godt nok, det er Brumme der lærer noget idag.
    Du linker til en gammel Sears motor, som jo intet har med en Mariner at gøre.

    Peter som starter tråden, har jo sådan en fætter her.
    http://www.youtube.com/watch?v=NeZPm2I0JJ0

    Og når man så kigger på diagrammet her, ja så er der sgu` ikke meget vandpumpe i den ged.

    http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/5a/66130090-and-below-m/gearhousing-assembly



  • #16   23. jun 2014 Att: Kim C. Prøv nu lige at læse den tråd, i det forum jeg linker til, inden du/i forkaster det jeg skriver.....

    Der forklares også, at der er 2 modeller af Mariner med luftkølet cylinder, en med impeller til køling af udstødningen, og en uden, det afhænger af modelnummeret, og jeg ved ikke hvad af de 2 modeller trådstarteren har, jeg ved blot at det er et helt normalt koncept, at luftlølede påhængsmotorer, kan have vandkøling af udstødning via en impeller...

    Der findes et utal af andre en den luftkølede motor i linket, som også har impeller til køling af udstødningssystemet, jeg har bla. selv haft en Tomos med det system, samt en Johnson, og de var begge fra sidst i halvfjerdsene eller først i firserne....


  • #18   24. jun 2014 Att: Jens S. Læs nu den side jeg har linket til.

    Jeg aner intet om trådstarterens motor, jeg har blot advaret om, at nogle luftkølede motor, også har en impellerkølet udstødning, det er fakta..

    I linket bliver der omtalt en Marina, som er luftkølet, og skulle have en impeller, ifølge den expert derinde, som svarer på folks spørgsmål.

    Jeg ved med sikkerhed, at også Volvo Penta havde en sådan på programmet, ligesom Tomos, Crescent, Evinrude/Johnson m.m


  • #20   24. jun 2014 Hej Jens. Du kan læse linket i mit indlæg #11. i denne tråd

    Der er der en expert, som påstår at en sådan findes..

    Det er meget svært at diskutere noget, hvis du kun læser halvdelen af det jeg skriver, og springer de links over, som jeg lægger ind for at bevise min påstand ?

    Jeg er ikke expert på luftkølede motor, eller noget andet for den sags skyld, og at trådstarters motor kunne have en impeller, har jeg kun fra det link jeg omtaler.


  • #22   24. jun 2014 Brumme, den du kalder Expert i dit link, er jo bare et standard link som Ask Alex, forum på Iboat, ja selv forum på denne her hjemmeside. På nogle af disse hjemmesider kan folk give hinanden point, og dermed vil folk stige i graderne på disse hjemmesider. Eller du kan selv starte siden op, og kalde dig ekspert.
    Og så længe at der er svar, hvor "eksperten" skriver, at de formoder, jeg tror, måske osv. osv, er der jo ikke meget ekspert svar man får ud af dette.

    Jeg renoverede selv for nogle år siden en gammel luftkølet Mariner 5HK ( som emnet jo også omhandler ), og der er med 100% garanti ingen impeller. Men som Jens skriver, er der noget som hedder et stigerør. Se nedenstående link pos. 11. Dette rør vil få trykket vand op til udstødningsrøret og køle dette. Jo hurtigere du sejler, jo mere vand presses op. Men har intet med en impeller at gøre.

    http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/5a/66130090-and-below-m/driveshaft-housing

    De link jeg har smidt ind i denne her tråd, er link som omhandler den motor som denne her tråd omhandler.
    Og om en gammel Sears, Tomos, Johnson, Crescent, Evinrude, Volvo Penta m.m som du har flettet ind i tråden, skulle have en luftkølet motor med impeller, er jo i denne her tråd lige meget.


  • #24   24. jun 2014 Angående linket. Så er den såkaldte expert da inde i modelnummer osv. på de forskellige modeller..

    Jeg erkender, at jeg ikke kan få ret, uanset hvad jeg kan finde af beviser der understøtter min påstand, så det gider jeg ikke bruge mere tid på, så jeg trækker mig ud af tråden.

    Tak for diskussionen smiley . . .


Kommentér på:
Start problemer Mariner 5hk luftkølet

Annonce