4.056 visninger
|
Oprettet:
Start problemer Mariner 5hk luftkølet {{forumTopicSubject}}
Jeg har en luftkølet gammel svend af en motor der har et underligt problem. Motoren starter og kører fint én gang, men når jeg så stopper den, vil den bare ikke starte igen. Først når jeg har skruet tændrøret ud, trukket et par gange i snoren, sat tændrøret på plads, så starter den perfekt igen og kører fint. Det skal gøres hver gang. Nogen gode bud på hvad der skal gøres, har efterhånden prøvet alt.
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
Jeg har ikke meget forstand på motoren, så ved ikke hvordan man undgår det?
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Om det er problemet her, tror jeg dog ikke, hvis den kører i så kort tid, at den ikke når at blive varm..
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.882
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Læs linket:
http://www.justanswer.com/boat/4a4pf-hi-recently-bought-old-hp-mariner-air-cooled-short.html
Jeg har selv haft en luftkølet påhængsmotor med vandkølet udstødning, det er helt normalt, prøv at undersøge det, inden i begynder at grine alt for mig af mig
Der er bla. nogle videoer inde på youtube, der viser det...
Jeg er sikker på, at Mekanikels kan bekræfte min påstand....
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
https://www.youtube.com/watch?v=_rlWeqiBWGA
Hvis du går inde på youtube og se den, så kan du læse dig til, at det er en luftkølet motor, med vandkølet udstødning...
Så har du lært noget i dag også
Og der glæder meget nyere luftkølede påhængsmotor også, nogen modeller har impeller til at køle udstødningen, og nogen har ikke.
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16
Men vil lige kigge nærmere på det imorgen. Var der en der kunne forklare om jeg kan hæve svømmeren uden at splitte hele karburatoren ad? Er lidt begynder med det motor halløj.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Du linker til en gammel Sears motor, som jo intet har med en Mariner at gøre.
Peter som starter tråden, har jo sådan en fætter her.
http://www.youtube.com/watch?v=NeZPm2I0JJ0
Og når man så kigger på diagrammet her, ja så er der sgu` ikke meget vandpumpe i den ged.
http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/5a/66130090-and-below-m/gearhousing-assembly
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Der forklares også, at der er 2 modeller af Mariner med luftkølet cylinder, en med impeller til køling af udstødningen, og en uden, det afhænger af modelnummeret, og jeg ved ikke hvad af de 2 modeller trådstarteren har, jeg ved blot at det er et helt normalt koncept, at luftlølede påhængsmotorer, kan have vandkøling af udstødning via en impeller...
Der findes et utal af andre en den luftkølede motor i linket, som også har impeller til køling af udstødningssystemet, jeg har bla. selv haft en Tomos med det system, samt en Johnson, og de var begge fra sidst i halvfjerdsene eller først i firserne....
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg aner intet om trådstarterens motor, jeg har blot advaret om, at nogle luftkølede motor, også har en impellerkølet udstødning, det er fakta..
I linket bliver der omtalt en Marina, som er luftkølet, og skulle have en impeller, ifølge den expert derinde, som svarer på folks spørgsmål.
Jeg ved med sikkerhed, at også Volvo Penta havde en sådan på programmet, ligesom Tomos, Crescent, Evinrude/Johnson m.m
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Der er der en expert, som påstår at en sådan findes..
Det er meget svært at diskutere noget, hvis du kun læser halvdelen af det jeg skriver, og springer de links over, som jeg lægger ind for at bevise min påstand ?
Jeg er ikke expert på luftkølede motor, eller noget andet for den sags skyld, og at trådstarters motor kunne have en impeller, har jeg kun fra det link jeg omtaler.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 25 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.398
Og så længe at der er svar, hvor "eksperten" skriver, at de formoder, jeg tror, måske osv. osv, er der jo ikke meget ekspert svar man får ud af dette.
Jeg renoverede selv for nogle år siden en gammel luftkølet Mariner 5HK ( som emnet jo også omhandler ), og der er med 100% garanti ingen impeller. Men som Jens skriver, er der noget som hedder et stigerør. Se nedenstående link pos. 11. Dette rør vil få trykket vand op til udstødningsrøret og køle dette. Jo hurtigere du sejler, jo mere vand presses op. Men har intet med en impeller at gøre.
http://www.marineengine.com/parts/mariner-outboard-parts/5a/66130090-and-below-m/driveshaft-housing
De link jeg har smidt ind i denne her tråd, er link som omhandler den motor som denne her tråd omhandler.
Og om en gammel Sears, Tomos, Johnson, Crescent, Evinrude, Volvo Penta m.m som du har flettet ind i tråden, skulle have en luftkølet motor med impeller, er jo i denne her tråd lige meget.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 800
Jeg erkender, at jeg ikke kan få ret, uanset hvad jeg kan finde af beviser der understøtter min påstand, så det gider jeg ikke bruge mere tid på, så jeg trækker mig ud af tråden.
Tak for diskussionen . . .
Start problemer Mariner 5hk luftkølet