{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.532 visninger | Oprettet:

Propel str. Diameter {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har et spørgsmål angående diameteren, dvs jeg skal en alu propel der hedder 13.50x15, men har fundet en billig stålpropel der hedder 14x15 dvs større diameter. Mit spørgsmål er hvor meget betydning det vil have med diameteren i forhold til pitch?
Den skal bruges på en evinrude Etec 50 hk


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Propel str. Diameter
  • #1   13. apr 2015 Bare det at du skifter et stål vil sænke din wot med 150-250 RPM

  • #2   13. apr 2015 Ok tak, så er det nok ikke så godt, da en alu Proppel i 13.25x17 blev for meget for motoren

  • #4   13. apr 2015 altså jeg ved det ikke men vil meget gerne blive klogere på alu vs stål.
    mht til pladsen kan der godt være den halve tomme mere


  • #5   13. apr 2015 tommen er det skruen rykker sig pr omdrejning smiley

  • #6   13. apr 2015 Det første nummer er størrelsen i tommer og det andet er pitch også opgivet i tommer, pitch= hvor langt den i terorien kommer på en omdrejning

  • #7   14. apr 2015 Tak for svar. Jeg er med hvad tallene betyder, men ønsker at vide hvad betydning det har diameteren bliver en halv tomme større. Om det svarer til en stigning i pitch

  • #8   14. apr 2015 det korte svar er : Ja det har betydning - men præcis hvor meget kan jeg ikke sige dig. ½ " er sikkert kun 100 omdr. eller der omkring, med mindre at det passer med at din motor lige præcis kommer så langt ned at at den HK/moment er faldet så meget at det igen får indflydelse på omdrejningerne og det hele bider sig selv i halen igen..

    Grunden til at man siger at det svarer til at gå 1-2" OP i stigning når man går fra alu til stål er at stålet er stivere og rent faktisk holder sin form under belastning, modsat alu der bøjer lidt og derved "mister" stigning.

    og ja - går man op i tommer - så går man ned i omdrejninger (gælder både dia og stigning, dog ikke nødvendigvis lige meget)


  • #9   14. apr 2015 Tak skal du have Søren h. Det betyder vist jeg vil holde mig til den i alu i rette diameter

Kommentér på:
Propel str. Diameter

Annonce