{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

Jack Plate - hvad skal man vide? {{forumTopicSubject}}

Overvejer at investere i sådan et dyr og har i den forbindelse lidt spørgsmål.

Båden er en limbo 460 med 40 hk monteret direkte på hækken.
Vi sejler ofte på meget lavt vand når vi fisker og derfor vil det være en fordel at hæve motoren længere op under sejlads, ikke vare med powertrim.

1. Hvad betyder afstanden fra hækken altså 4 tommer og 12 tommer
Hvilken betydning har det for sejlegenskaber?

2. Jeg kan læse mig til det kan forbedre topfart og acceleration samt brændstof økonomien.
Er det rigtigt og i såfald, hvor meget fart kan man forvente at hive ud af det ekstra, altså vurderet ud fra en normal hækmontering?

3. Den kan hæves på lavt vand.
Jo længere bagud jo højere skal motoren op ved sejlads.
Forstået rigtigt?

4. Det er vel en fordel at den er hydraulisk.
Men hvor meget har man behov for at justere under sejlads?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Jack Plate - hvad skal man vide?
  • #1   9. feb 2021 Hej Patrik,
    Man er lidt ude i nørderi og søgen efter den sidste knob eller to i top hastighed, når man montere en hydraulisk jack plate. Og tror ikke du skal forvente det store med en 40hk bag på. Tror du skal se på det praktiske i at kunne hæve motoren på lavt vand. Jeg har selv en jack plate på min og syntes det er rart at den ikke stikker så dybt, når man sejler ind mod kysten.
    1: afstanden man off-sætter den bag ud får propellen ud på lidt roligere vand "siger man" og derved bedre greb.
    2: svært at måle brændstof besparelse. Men hastighed måske et par knob. Det går egentlig på at man har en propel på der er det man kalder en overflade propel. Altså en der kan håndtere at blive hævet. Og så sejler man typisk med en propel der er lidt større i stigning end normalt. Da den vil tage lidt flere rpm når den bliver hævet og sammen med den mindre vandmodstand fra motorens gearkasse derfor skulle sive lidt mere fart.
    3:med 40hk bag på er fokus kun på at man kan få den hævet og ikke flyttet bag ud, og hvis man få lyst til at eksperimentere med mere offset bagud, kan man altid sætte et beslag mellem jackplate og bådens hæk. Det er svært at få den gjort kortere hvis man har købt en 12".
    4: Jeg foretrækker hydraulisk så kan man fintrimme den under sejllads, ved at man løfter op indtil propellen midster greb og båden fart, derefter sænker man indtil der er bid igen. vær opmærksom på at hvis den er hævet helt op ved langsomt sejllads, så midster man lidt styre evne, pga det mindre ror der nu er skabt.


  • #2   9. feb 2021 Men der er svært at spå om hvor meget man vinder i fart, da det har meget at gøre med båd setuppet. Men man kan pt købe det mærke du viser her på tilbud.
    https://bootslenkung.de/zubehoer/jackplates/

    https://www.youtube.com/watch?v=4Op4UnNeJwg&t=3s

    Typisk er min fornemmelse at de mest er brugt sammen med store motore, da det er der man vinder mest.

    Denne model her fra Bob er også en god en, men så er der jo mere omkostninger med import og transport.
    https://bobsmachine.com/


  • #3   9. feb 2021 Thomas M

    Hvad mener du om off set
    Hvordan påvirker det båden hvis den kommer for langt bagud?


  • #4   9. feb 2021 Hej Patrick,
    Off-set er egentlig bare det Engelske ord noget der er parallel forskudt, altså det stykke som motoren bliver forsat længere agterud.
    Jo længere den kommer agterud, jo mere skyller hækbølgen længer op på motoren, når man stopper. Og desuden dykker bagenden nok også lidt længere ned inden man kommer helt op og plane, som også er afhængig af om hvor tung motoren er. Man flytter jo hele tyngdepunktet.


  • #5   9. feb 2021 Okay jeg kan se der er flere som montere mini Jackplates på små Jon både helt ned til 15 hk i USA og får noget ud af det.

    Når jeg trimmer motoren op sår får jeg mere og mere fart ud af den helt indtil den begynder at hoppe med snuden.
    Så jo længer skruen "propellen" kommer væk fra skroget jo mere fart giver det.

    Det var derfor jeg tænkte at det kunne være en ide.


  • #6   9. feb 2021 Jo det gør jo også at kraften stadig er bagud vendt og ikke vippes op i en vinkel, som sker når man trimmer motorens vinkel. Så du får ikke så meget vippen ud af det, og det er jo så fordelen ved det. Men du kan faktisk afprøve om virkningen lidt, ved af flytte motoren op på nuværende hæk (hvis det er muligt). Jeg prøvede det på min gamle båd (Finnsport 500) og så længe jeg sejlede lige ud kunne den sagtens hæves nogle bolt huller. Men når man er kommer for langt op mister man grebet i sving, og det er der den justerbare giver fordelen.
    Jeg er glad for min, og vil ikke undvære muligheden. men det er jo lidt af en investering. Og man skal ikke gøre det for at tro at man kan hente udgiften hjem på brændstof besparelsen. Man skal gøre det fordi man vil have lidt flere muligheder, og de fordele det giver på lavt vand. Og fordi det er sjovt.
    Husk lige at være opmærksom på at man faktisk kan risikere at hæve motoren så højt at kølevands indtaget risikere at suge luft i stedet for vand, så det er en god ide at have en trykmåling på motorens kølevand. Man kan godt være lidt kreativ med at lukke nogle huller og gøre de nederste større. og der ved undgå denne lille udfordring.


    profilbillede
  • #7   9. feb 2021 Sagen er jo den at vi sejler 80-90% af tiden på lavt vand. Og derfor er det en god ting at Hæve motoren lidt i min optik.
    Da vi så kan bruge den mere i stedet for elmotoren på vej ind til fiskepladserne

    Og samtidig få lidt mere ud af den


Kommentér på:
Jack Plate - hvad skal man vide?

Annonce