Jack Plate - hvad skal man vide? {{forumTopicSubject}}
Overvejer at investere i sådan et dyr og har i den forbindelse lidt spørgsmål.
Båden er en limbo 460 med 40 hk monteret direkte på hækken.
Vi sejler ofte på meget lavt vand når vi fisker og derfor vil det være en fordel at hæve motoren længere op under sejlads, ikke vare med powertrim.
1. Hvad betyder afstanden fra hækken altså 4 tommer og 12 tommer
Hvilken betydning har det for sejlegenskaber?
2. Jeg kan læse mig til det kan forbedre topfart og acceleration samt brændstof økonomien.
Er det rigtigt og i såfald, hvor meget fart kan man forvente at hive ud af det ekstra, altså vurderet ud fra en normal hækmontering?
3. Den kan hæves på lavt vand.
Jo længere bagud jo højere skal motoren op ved sejlads.
Forstået rigtigt?
4. Det er vel en fordel at den er hydraulisk.
Men hvor meget har man behov for at justere under sejlads?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Man er lidt ude i nørderi og søgen efter den sidste knob eller to i top hastighed, når man montere en hydraulisk jack plate. Og tror ikke du skal forvente det store med en 40hk bag på. Tror du skal se på det praktiske i at kunne hæve motoren på lavt vand. Jeg har selv en jack plate på min og syntes det er rart at den ikke stikker så dybt, når man sejler ind mod kysten.
1: afstanden man off-sætter den bag ud får propellen ud på lidt roligere vand "siger man" og derved bedre greb.
2: svært at måle brændstof besparelse. Men hastighed måske et par knob. Det går egentlig på at man har en propel på der er det man kalder en overflade propel. Altså en der kan håndtere at blive hævet. Og så sejler man typisk med en propel der er lidt større i stigning end normalt. Da den vil tage lidt flere rpm når den bliver hævet og sammen med den mindre vandmodstand fra motorens gearkasse derfor skulle sive lidt mere fart.
3:med 40hk bag på er fokus kun på at man kan få den hævet og ikke flyttet bag ud, og hvis man få lyst til at eksperimentere med mere offset bagud, kan man altid sætte et beslag mellem jackplate og bådens hæk. Det er svært at få den gjort kortere hvis man har købt en 12".
4: Jeg foretrækker hydraulisk så kan man fintrimme den under sejllads, ved at man løfter op indtil propellen midster greb og båden fart, derefter sænker man indtil der er bid igen. vær opmærksom på at hvis den er hævet helt op ved langsomt sejllads, så midster man lidt styre evne, pga det mindre ror der nu er skabt.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
https://bootslenkung.de/zubehoer/jackplates/
https://www.youtube.com/watch?v=4Op4UnNeJwg&t=3s
Typisk er min fornemmelse at de mest er brugt sammen med store motore, da det er der man vinder mest.
Denne model her fra Bob er også en god en, men så er der jo mere omkostninger med import og transport.
https://bobsmachine.com/
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Hvad mener du om off set
Hvordan påvirker det båden hvis den kommer for langt bagud?
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Off-set er egentlig bare det Engelske ord noget der er parallel forskudt, altså det stykke som motoren bliver forsat længere agterud.
Jo længere den kommer agterud, jo mere skyller hækbølgen længer op på motoren, når man stopper. Og desuden dykker bagenden nok også lidt længere ned inden man kommer helt op og plane, som også er afhængig af om hvor tung motoren er. Man flytter jo hele tyngdepunktet.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Når jeg trimmer motoren op sår får jeg mere og mere fart ud af den helt indtil den begynder at hoppe med snuden.
Så jo længer skruen "propellen" kommer væk fra skroget jo mere fart giver det.
Det var derfor jeg tænkte at det kunne være en ide.
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 131 Både: 2 Emner: 38 Svar: 826
Jeg er glad for min, og vil ikke undvære muligheden. men det er jo lidt af en investering. Og man skal ikke gøre det for at tro at man kan hente udgiften hjem på brændstof besparelsen. Man skal gøre det fordi man vil have lidt flere muligheder, og de fordele det giver på lavt vand. Og fordi det er sjovt.
Husk lige at være opmærksom på at man faktisk kan risikere at hæve motoren så højt at kølevands indtaget risikere at suge luft i stedet for vand, så det er en god ide at have en trykmåling på motorens kølevand. Man kan godt være lidt kreativ med at lukke nogle huller og gøre de nederste større. og der ved undgå denne lille udfordring.
aug 2016
Følger: 2 Følgere: 282 Både: 5 Emner: 60 Svar: 399
Da vi så kan bruge den mere i stedet for elmotoren på vej ind til fiskepladserne
Og samtidig få lidt mere ud af den
Jack Plate - hvad skal man vide?