{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.025 visninger | Oprettet:

Lednings-kvadrat og 12 Volt {{forumTopicSubject}}

Nu gik der lidt nørd i det, her i julen. for jeg har planlagt at få den rigtige lednings-størrelse til at forsyne min Jack-Plate. Så jeg gik igang med excel og fandt diverse formler og eksempler på google. Jeg ved godt at der findes en tabel man kan aflæse i. Og jeg fik lyst til at vide baggrunden for sådanne, så derfor gik jeg igang med google søgning. Og fandt også eksempler på formler, men syntes ikke rigtig der var nogle der holdt vand. Feks denne her hvor der gives et eksempel i række 6, som skulle give 26,6Ohm. Og hvis jeg regner den igennem, kan jeg ikke få samme resultat.
http://elspil.com/fileadmin/Filer/PDF_filer/Lidt_om_elektricitet_02.pdf
En anden en som jeg heller ikke lige kan finde logikken i.
https://www.studieportalen.dk/forums/Thread.aspx?id=1114077

Jaae det ka da godt være at jer er fra Jylland og derfor ,,,,,,,.
Nej jeg tror somme tider at der er nogle kloge-Åger der tænker,,
"jeg skriver bare en formel der ligner noget" ... " Der er sku ikke nogen der gider at regner det ud alligevel"
Men pis så kom jeg og ville vide noget mere,,, smiley smiley smiley ,.

Og ja så gik jeg videre i mit nørd projekt, og lagde beregninger ind for beregning af kvadratet på ledninger. To formler blev lavet,,,
en formel baseret på måling af udvendig diameter fratrukket isoleringstykkelsen. Og en anden hvor trådtykkelsen måles og antal tråde tælles og beregnes. Nå men de to metoder ligger rimelig tæt på hinanden, med et check på et kabel købt i Biltema.
MEN mit resultat med BILTEMA ledningen, og det påståede stemmer ikke overens. Og dette her er simpel geometriberegning, hvor jeg er sikker på min beregning. Et kabel hvor der på emballagen er på-stemplet 6mm^2 så er det faktisk kun 5mm^2. dvs. der er nogen der bliver snydt.
Problemet for os som forbruger med kablet fra Biltema, er jo at der ikke er nogen direkte mærkning på dette. Men Jeg syntes det giver noget til efter tanke at hvis de snyder med 16,6% på en ledning, så snyder de sikkert også på flere varegrupper.

Ja det var 1 emner og 1 budskab omkring at føle sig snydt.
Men vil gerne om der var nogen der kunne hjælpe med, at bringe lys ovre en korrekt formel, eller forståelsen af disse links.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Lednings-kvadrat og 12 Volt
  • #2   27. dec 2019 Målte kablets udvendige diameter og skrællede et stykke isolering af for at måle dets tykkelse. Og gjorde følgende regne stykke:
    Udv.diameter - ( 2 x Isoleringstykkelse ) = og fik kobbertrådes diameter.
    For derefter at bruge følgende formel:
    D^2 x PI/4
    Den simple regne måde er følgende:
    Biltemas 6mm^2 ledning måler ca. 4,05mm udv. målt med micrometerskrue. Og isoleringstykkelsen er 0,75mm.
    Den lidt mere langsomme beregning hvor man skal tælle alle trådene giver følgende:
    Der er 73 stk kobbertråde der hver måler 0,30mm
    det giver fløgende regnestykke.
    0,3^2*PI()/4 = 0,070685835mm^2
    Dette tal ganget med det talte antal tråde som i test ledningen var 73 stk.
    0,070685835*73 = 5,160065955mm^2







  • #3   27. dec 2019 du kan godt gå ud fra at producentens oplysninger passer hvis produktet er ce mærket

  • #5   27. dec 2019 CE mærkningen er ikke en garanti, for at direktiverne er opfyldt. Da det jo er producenten selv der står inde for, at han overholder direktiverne.

    https://www.lemu.dk/da/loesningshuset/dokumentation-og-certifikathaandtering/nyheder-dokumentation-og-certifikater/dokumentation-2017-05-kabel-krav-cpr

    Det er da rigtigt at man kan komme til at klemme materialet, hvis man køre mikrometerskruen hurtigt ind mod tråden, og bruger klikskralden voldsomt. Men man godt måle med en mikrometerskrue, hvis man er forsigtig og omhyggelig. Jeg fik tråden til at måle ø0,31mm, (før ø0,30mm) ved at være meget omhyggelig, og uden at bruge skraldefunktionen. Og det gav da en fordel på Biltemas kabel som nu er oppe på 5,5mm^2 men der er stadig et stykke op til 6mm^2

    Jeg havde et 4mm^2 kabel fra NKT som var DEMKO mærket. Som jeg gav samme omgang med måling og tælling af tråde. Og det har 53 tråde på ø0,31mm som rammer lige i øjet på 4mm^2.

    Biltemas kabel har ikke nogen mærkning på selve kablet, det er kun emballagen. Og hvis man læser ovenstående link, så skal der være mærkning på kablerne også. Forudsat at de har tømt deres lager af det gamle kabel, som de har ret til at sælge indtil det er tømt.

    Nå men der var jo også det andet spørgsmål til en formel, for at kunne regne sig frem til nødvendig kabel kvadrat. Var der nogen der har en der formel til regne stykket?


  • #6   30. dec 2019 Man skal ikke tro på alt hvad man ser bare fordi det står en fin tabel smiley
    Arealet er udregnet forkert 1,5 mm2 = 0,0000015 m2, det giver en faktor 10
    Samtidig er udregningen også forkert, med de opgivne tal giver udregningen 0,02655 Ohm men det er jo forkert.
    Det rigtige svar er 0,2655 Ohm hvis man bruger den opgivne specifikke modstand, som nok er lidt lav for kobberkabel.
    I det hele taget skal man passe lidt på med hvad man regner ud.
    Er man nervøs for for stort spændingstab eller at der går ild i ledningen pga opvarmning?
    I praksis løses begge dele med meget kraftige ledninger, men varmen pga effekttabet er mere tricky, for det kommer jo an på om ledningen, altså kobberet, kan komme af med varmen. Er den u-isoleret er den jo ret godt kølet. Men har den sin egen isolering, og derefter omstøbt som en alm. 230 volt ledning, og ligger op ad varmeapparatet, vil temperaturen blive meget højere i kobberet. Især hvis det er mere end i kort tid.
    Jeg vil helt klart foretrække to tykke løse ledninger liggende i bunden af båden, væk fra benzinslangerne, og skulle spændingtabet blive for stort, er der noget der virker lidt dårligere. Bare de ikke bliver varme.
    Her er angivet nogle max-værdier for Ampere, og det er kun med henblik på varmeudvikling, godt nok i installationskabel, men ikke helt ved siden af.
    http://www.axencrone.net/el-mappen/7/SB/Stroemvaerdier%20for%20PVC.htm
    Er man i tvivl, eller ligger på grænsen vælger man nummeret større. Forbindelsen bliver ikke bedre med tiden.


  • #8   1. jan 2020 #7 Godt Nytår. Ikke helt enig i at man kan nøjes med at se på spændingsfaldene.
    Hvis man nu kun skal bruge 10 cm ledning får man i ovennævnte tilfælde en modstand på 0,00118 Ohm. Sætter man 50 ampere igennem får man en spændingsfald på 0,06 volt som jo er fint og lavt.
    Men ledningen vil nok blive ret varm, og derefter brænde over ret hurtigt.
    Så vælg en ledningsdiameter der passer til strømmen først. Og den har ikke noget med længden at gøre.
    Er spændingsfaldet derefter for stort fordi ledningerne er for lange, må man vælge en endnu tykkere ledning.
    Og kan man ikke lide tabeller, kan man jo også regne på varmetabet. Men så skal man have mange flere oplysninger om isoleringen, omgivelsestemperatur, varmeovergangstal osv.
    Så er tabellen trods alt lidt nemmere med de 3 situationer for varmeafledning.
    Er til gengæld helt enig mht passende sikring (som ikke må være større end max. strøm for ledningen)


  • #11   2. jan 2020 #10 Hej Jens
    Jeps med beregningen. Og den passer jo helt med dit eksempel med 1 meter ledning på 1 mm2, som først falder til en 1/10, og derefter med en faktor 1,5.
    Mht dine 5 A/mm2 lyder det ikke helt forkert.
    Men hvis varmeafgivelsen fra strømmen er større end varmeafledningen fra ledningen, så stiger temperaturen i ledningen. Og varmeafledningen kommer an på en hel masse andre parametre som jeg nævnte ovenfor. Så den er man nødt til at tænke på også.
    Og så skal det jo lige nævnes, at man delvist "bliver reddet" af, at en stigende temperatur øger modstanden. Så falder strømmen tilsvarende, og dermed varmeafgivelsen P = R * I^2.
    Det betyder at en fordobling af modstanden, reducerer varmeafgivelsen til det halve.
    Så enten stabiliseres temperaturen på et (meget) højere niveau hvor der afgives lige så meget varme som der modtages, ellers brænder ledningen over.


Kommentér på:
Lednings-kvadrat og 12 Volt

Annonce