3.985 visninger
|
Oprettet:
Volvo Penta 4,3 GL bliver varm {{forumTopicSubject}}
Hej
Har købet en Larson 18 fod m Volvo Penta 4,3 GL-D årg 1998, sejlet 600 timer.
Den bliver hurtigt varm, og giver alarm v 90 gr/ved 4500 omr. Køler ok når den sættes ned i tomgang eller lavere hastighed.
Båden har stået stille i 4-5 år.
Den ser ud til at pumpe vandet ok.
Har spurgt et par bådmekanikere... en mener at den er tæret indvendig, en anden mener at det bare er termostaten som skal skiftes.
Der drypper lidt vand ved cirkulationspumpen, måske fordi vandet møder for megen modstand i systemet?
Er der nogen som har oplevet noget tilsvarende??
Mvh Thomas
dec 2007
Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.949
- Tilstoppede knæ/udstødningsmanifolder er nemt at rense og kontrollere
- Måske en defekt impeller / søvandspumpe
- Termostat, tro jeg ikke på.
Underligt at du ikke har fået tilbudt en ny motor. Det plejer langt de fleste marinemekanikere at gøre, når de oplyste symptomer viser sig...:)
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 9
Det tyder på, at jeg bare skal i gang fra en ende af og skille manifold og pumpe ad. På den måde kan man udelukke de forskellige emner.
og jo en mekaniker sagde at hvis knæ skulle udskiftes skulle den store tegnebog med, og derefter at motor nok var tæret indvendig hvorfor en ny nok skulle til for at løse problemet
maj 2008
Følgere: 31 Både: 1 Emner: 14 Svar: 1.949
Hhhhmm, jeg gik motoren igennem og lavede en kompressionstest - dårlig kompression på den ene cylinder. Af med topstykket, nye ventiler, sæder og pakninger.....og bruummmm, så snurrede motoren igen...:)
Knæene til din Volvo Penta motor koster 1600,- / pr. stk. incl. pakninger.
Manifolder koster ca. 2500,- / pr. stk. incl. pakninger.
Send evt. et billede af dine manifold/knæ når du har adskilt dem. Tag et billede af dem fra oven, så vi kan se kølekanalerne.
Søg evt. på facebook.com under "nytdrev.dk" - her er flere spændende artikler om indenbordsmotorer..:)
jan 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 84
Jeg har læst jer snak her meget grundig, da jeg har samme problem på min Bayliner 2655, jeg har en Mercruiser 5,0 LX / V8 og døjer også med, at motoren bliver varm, når den skal yde noget. Knæ og manifold er 3 år og drevet og impeller skiftet i år, vand køler rendte og afsyret i år også, men lige meget har det hjulpet. Har døjet med det problem i 2 sæsoner nu
Jeg er bange for at top pakning er smuttet og at det er det der er årsagen til mit problem. Men samtidig syndes heller ikke, at der er meget cirkulation på min varmvands side på min veksler ( båden er vand kølet ) vandpumpe er skiftet sidste år. Men hvor meget flow skal der være i sådan en veksler. Har også hørt at min skylle kanaler i motoren er stoppet til, men det tror jeg ikke på, da den har være vandkølet i mange år.
Thomas prøv at tjekke din termostat, min var defekt og var meget svær at åbne. Prøv at tage den ud og samle den igen. Og prøv så og se om motoren bliver kølet og hvis det virker, har du fundet dit problem. Jeg har fået at vide af en mekaniker, at det ikke betyder så meget, at sejle uden, i et stykke tid, uden termostat. Kan være at det kan løse dit problem.
Hør gerne fra dig Thomas, hvordan det er gået med dit problem.
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 9
Tak for dit indlæg. Min plan er at skille den ad fra impel, knæ, manifold og så se hvad der sker.
En ny termostat koster kun 170 kr så den bliver også skiftet.
Man får dejligt mange råd undervejs i sådan en proces, og termostaten er også nævnt fra ham jeg købte båden af
Jeg håber du får styr på din motor.
Jeg opdaterer status undervejs i min fejlfinding
Mvh
Thomas
jan 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 84
Lyder spændene, ja man lære meget under sådan en proces jeg er også ny inde for båd verden, selv om det er 3 sæson jeg er på.
Du skal nok også høre fra mig, om mit problem
maj 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 6 Svar: 9
Tak for hjælpen til alle som var på med hurtige svar og råd
God sommer!
jun 2017
Følger: 13 Svar: 1
Hilsen Jens
Volvo Penta 4,3 GL bliver varm