{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.985 visninger | Oprettet:

Volvo Penta 4,3 GL bliver varm {{forumTopicSubject}}

Hej
Har købet en Larson 18 fod m Volvo Penta 4,3 GL-D årg 1998, sejlet 600 timer.
Den bliver hurtigt varm, og giver alarm v 90 gr/ved 4500 omr. Køler ok når den sættes ned i tomgang eller lavere hastighed.
Båden har stået stille i 4-5 år.
Den ser ud til at pumpe vandet ok.
Har spurgt et par bådmekanikere... en mener at den er tæret indvendig, en anden mener at det bare er termostaten som skal skiftes.
Der drypper lidt vand ved cirkulationspumpen, måske fordi vandet møder for megen modstand i systemet?
Er der nogen som har oplevet noget tilsvarende??

Mvh Thomas


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Volvo Penta 4,3 GL bliver varm
  • René N
    René N Tilmeldt:
    dec 2007

    Følgere: 1 Både: 2 Svar: 96
    #1   30. jul 2015 Skru dine manifold af og rens skylle kanalerne og montere dem med nye pakninger så køre det igen

  • #2   31. jul 2015 Kan være flere ting, men alligevel:
    - Tilstoppede knæ/udstødningsmanifolder er nemt at rense og kontrollere
    - Måske en defekt impeller / søvandspumpe
    - Termostat, tro jeg ikke på.

    Underligt at du ikke har fået tilbudt en ny motor. Det plejer langt de fleste marinemekanikere at gøre, når de oplyste symptomer viser sig...:)


  • #3   31. jul 2015 Hej Rene og Rolf, tak for svarene.
    Det tyder på, at jeg bare skal i gang fra en ende af og skille manifold og pumpe ad. På den måde kan man udelukke de forskellige emner.

    og jo en mekaniker sagde at hvis knæ skulle udskiftes skulle den store tegnebog med, og derefter at motor nok var tæret indvendig hvorfor en ny nok skulle til for at løse problemet smiley


  • #4   1. aug 2015 Ja ja, tag det nu roligt mht. alle de faremomenter mange "mekanikere" kommer med.....En af mine kunder har lige været i "løvens hule" hos et aut. mercruiser værksted angående hans motor. ´Motoren havde ujævn tomgang og manglende trækkraft selvom den kun var 10 år gammel. Ny motor, sagde mekanikeren, og det koster 85000,- kr.
    Hhhhmm, jeg gik motoren igennem og lavede en kompressionstest - dårlig kompression på den ene cylinder. Af med topstykket, nye ventiler, sæder og pakninger.....og bruummmm, så snurrede motoren igen...:)

    Knæene til din Volvo Penta motor koster 1600,- / pr. stk. incl. pakninger.
    Manifolder koster ca. 2500,- / pr. stk. incl. pakninger.

    Send evt. et billede af dine manifold/knæ når du har adskilt dem. Tag et billede af dem fra oven, så vi kan se kølekanalerne.

    Søg evt. på facebook.com under "nytdrev.dk" - her er flere spændende artikler om indenbordsmotorer..:)



  • #5   3. aug 2015 Hej Thomas og Rolf.
    Jeg har læst jer snak her meget grundig, da jeg har samme problem på min Bayliner 2655, jeg har en Mercruiser 5,0 LX / V8 og døjer også med, at motoren bliver varm, når den skal yde noget. Knæ og manifold er 3 år og drevet og impeller skiftet i år, vand køler rendte og afsyret i år også, men lige meget har det hjulpet. Har døjet med det problem i 2 sæsoner nu smiley
    Jeg er bange for at top pakning er smuttet og at det er det der er årsagen til mit problem. Men samtidig syndes heller ikke, at der er meget cirkulation på min varmvands side på min veksler ( båden er vand kølet ) vandpumpe er skiftet sidste år. Men hvor meget flow skal der være i sådan en veksler. Har også hørt at min skylle kanaler i motoren er stoppet til, men det tror jeg ikke på, da den har være vandkølet i mange år.

    Thomas prøv at tjekke din termostat, min var defekt og var meget svær at åbne. Prøv at tage den ud og samle den igen. Og prøv så og se om motoren bliver kølet og hvis det virker, har du fundet dit problem. Jeg har fået at vide af en mekaniker, at det ikke betyder så meget, at sejle uden, i et stykke tid, uden termostat. Kan være at det kan løse dit problem.

    Hør gerne fra dig Thomas, hvordan det er gået med dit problem.


  • #6   5. aug 2015 Hej Jens Henning
    Tak for dit indlæg. Min plan er at skille den ad fra impel, knæ, manifold og så se hvad der sker.
    En ny termostat koster kun 170 kr så den bliver også skiftet.
    Man får dejligt mange råd undervejs i sådan en proces, og termostaten er også nævnt fra ham jeg købte båden af smiley
    Jeg håber du får styr på din motor.
    Jeg opdaterer status undervejs i min fejlfinding smiley

    Mvh
    Thomas


  • #7   5. aug 2015 Tak Thomas smiley
    Lyder spændene, ja man lære meget under sådan en proces smiley jeg er også ny inde for båd verden, selv om det er 3 sæson jeg er på.
    Du skal nok også høre fra mig, om mit problem smiley


  • #8   11. jun 2016 Lige en update på denne tråd. En original propel fik omdrejningerne ned, og en ny vandpumpe. Den gamle var rustet sammen så der kom ikke nok vand igennem. Båden sejler nu som en drøm smiley
    Tak for hjælpen til alle som var på med hurtige svar og råd smiley
    God sommer!


  • Jens M
    Jens M Tilmeldt:
    jun 2017

    Følger: 13 Svar: 1
    #9   25. jun 2017 Volvo Penta der bliver varm. Jeg har en Volvo Penta 28 HK D årg 1998. Ilagt i Fischer 25 motersejler fra 1978. Den bliver varm ved max omd. 3000. Op til 2500 omd. er temp.fin 86 men ved 3000 96. Jeg har haft et stor special værksted der arbejder med skibsmotor til at ordne det men uden held. Hele ferskvand køler og pumper osv har været skildt, alt renset, kørt to forskellig slags væske i gennem, men har ikke afhjulpet problemet. Nu mener de som det sidste at det er slangen hvor den suger saltvand ind som er underdisimetet. De har brugt to hele arbejdsdage på den, moter er 100 % i orden. Er der nogen der har et bud
    Hilsen Jens


Kommentér på:
Volvo Penta 4,3 GL bliver varm

Annonce