{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Minn Kota elmotor - for langt skaft? {{forumTopicSubject}}

Hej alle Minn Kota bevidste!

Jeg har besluttet mig for at købe en frontmonteret elmotor til min jolle. Valget faldt på modellen 'Riptide frontmount elmotor, 55lbs ST, 12v 135 cm' - hvilket skyldes at denne model er ekstra beskyttet mod salt.
Mit spørgsmål er så, om motorskaftet kan blive for langt, så jeg nødsaget må vælge en mindre model med en skaftlængde på 122 cm? - dog er det samme model, blot med manuel hæve sænkefunktion.
Jeg ved ikke præcist hvor langt der er fra motoren og ned til vandsøjlen, men der er nok omkring en lille meter.
- måske kan det fornemmes på billedet?

Jeg glæder mig til at høre fra jer!
På forhånd tak

Mvh. Malthe


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Minn Kota elmotor - for langt skaft?
  • #1   4. jan 2016 Den har en teleskopstang så du kan justere højden kortere eller længere til at passe din båd . Det er One -size-fits-all for det fleste båd. Fra billedet vil jeg mene at 122cm burde være rigeligt til din båd.
    Den jag har passer på hvors 3 gummibåd og en kammerats jølle uden problemer.
    Dit valg på 55 Ibs er fornuftigt.
    Hvis det vil spare dig penge kan du kan rolig købe manuelt hæve og sænk da den vejer intet og er ikke din primært bådmotor. Jeg har selv ikke prøvet men jeg kan se at der er nogen der montere det i stævnen frem for agteren når de troller lydløs efter fisk , der kan det være at man skal hav den med en længere skaft hvis man skal side på en stol på stævnen og styre den indimellem . Lige som man ser på man Bass boats .


  • #2   4. jan 2016 Hej Kenneth
    Mange tak for dit hurtige svar!
    Jeg vidste ikke man selv kunne justere højden, men det er jo bare fedt smiley
    Der er selvfølgelig lidt penge at spare, men den manuelle model er kun omkring 500 kr. billigere, men jeg kan sagtens følge dig, i og med den som du selv nævner kun er min sekundære motor smiley
    Jeg tror jeg tager båden med ned til Effektlageret, så kan de hjælpe mig med at vælge skaftets længde smiley


  • #3   4. jan 2016 Jeg fandt faktisk noget som viser præcis hvilken længde du skal gå efter.
    .

    https://www.trollingmotors.net/trolling-motor-shaft-guide

    Bemærk prositionen du vil montere Motoen fra vejledningen, og om du vil betjene det stående eller siddende, men gyldenene reglen fra vejledningen siger at den skal monteres så centrum på propellet er 9 tømmer under vandet.


  • #4   4. jan 2016 Dvs minimum9 tømmer under.

    Jeg vil gætte på at din transom højde til vandoverfladen vil være mellem 16-20 tømmer dvs en minimum 42 tømmer skaft fra vejledningen .
    122cm = 48 tømmer .

    Dvs 122cm skaftet er fint til din båd. smiley


  • #5   4. jan 2016 Det er jo fantastisk med den guide du har fundet. Næste gang jeg er på vandet vil jeg lige måle længden fra stævnen til vandoverfladen, men nej den er nok ikke mere end en god meter. smiley
    Dog vil jeg betjene motoren i bådens bagerste ende, hvilket løfter stævnen op - dog sker det kun når jeg er alene i båden, hvor der ikke er andre til at "trykke" stævnen ned. smiley
    Den er lidt svær, men hvis jeg ikke kan måle et præcist mål fra stævn til vandoverflade, vælger jeg det lange skaft, for at være på den sikre side.
    Mange tak for hjælpen, Kenneth! smiley


Kommentér på:
Minn Kota elmotor - for langt skaft?

Annonce