{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.059 visninger | Oprettet:

Sikring af båd på trailer under transport {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvordan sikrer I jeres både på trailer mod at rulle af under transport? Jeg har set flere med en laststrop rundt om hele båden og på min gamle trailer var der en slags vantskrue man kunne fæstne i trækøjet. Den kan bare ikke umiddelbart monteres på min nye trailer.

Hvad gør den smarte mand her?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Sikring af båd på trailer under transport
  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #1   31. jul 2014 Jeg bruger en afkortet 2 tons spændestrop samt 2 stk tilsvarende rundt omkring båd/trailer....Det holder... smiley

    profilbillede
  • #3   31. jul 2014 @Preben
    Jeg tror ikke man kan regne spillet som en sikker befæstigelse, hvis knarren på spillet bliver slået løs/slidt kan båden nemt rulle af under acceleration eller kørsel op af bakke.

    Ang sikring i bagenden kommer det vel an på båden og trailerens konstruktion? Min fladbundede Jofa kan i alt fald ikke tilte udover siden på traileren uden traileren vælter først, og så er det vel ligemeget med en strop?

    @Palle
    Det ser sgu solidt ud. Har du elspil på siden wire/bånd er taget af?


  • palle j
    palle j Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 135
    #4   31. jul 2014 @ Per T, Ja det har jeg.....Vil ikke belaste spillet/gearet under transport og det blå tov går op til en klampe på dækket af båden.....Jeg har 2 spænder bag i pga. båden er 5,2mtr lang....hvis jeg ikke havde dem på ville båden hoppe og danse på traileren og det har den ikke godt af .... smiley

  • #5   31. jul 2014 jeg brugte en spandstrop som var monteret på vangen under båden og op i trækøjet, så fremt at man skulle lave en meget hård opbremsning så tror jeg ikke at stævnstøtten kan holde 1800 kg båd, og selvfølgelig også en i bag så båden ikke kunde glide bagud.
    Det tager 5 min extra men har set 2 stk både ligge på vejen fordi man ikke gad spænde den fast, og det er super ærgeligt samt farligt for bagved kørende


  • #7   31. jul 2014 Jeg har en strop hen over båden og i stævnen har jeg en kæde som sider fast i tårnet hvor båden sider fast med en karbinhage plus den sider også fast med spillet smiley

  • #8   31. jul 2014 Træk spillet er ikke godkendt til suring af gods....
    Båden skal sures både for og bag til, det er ikke en syns skyld, men en lov krav og sikkerhed..
    Hvis båden ikke er siret forsvarligt , og man bliver stoppet, ja så er der store chance for at man skal til ny teori og køre prøve.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #9   31. jul 2014 Hvis båden ikke er siret forsvarligt , og man bliver stoppet, ja så er der store chance for at man skal til ny teori og køre prøve.

    Hej Kurt.
    Du må gerne finde et link eller andet der kan underbygge din påstand ?


  • #10   31. jul 2014 Det behøver jeg ikke og finde for dig Kasper, for det lærte du da du fik kørekort..
    Har kørt vogntog i over 21år, så jeg ved godt hvad jeg taler om, men der er altid nogen som har deres egne regler....


  • #11   31. jul 2014 kurt..hvis manden kun har B KORT er det ikke noget man lærer

  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #12   31. jul 2014 Kurt så er du da en skrappert...

    Hurra for arrogancen!

    Kører selv CE dagligt, men er bare lige lidt mindre klog åbenbart

    Det med forsvarligt sikret er jo en vurdereringssag og umiddelbart må stævstøtten jo kunne sammelignes med en forsmæk.


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #13   31. jul 2014 Fra den danske færdselslov:

    § 82 stk. 1: Gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har frit udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods må ikke skjule for tegngivning, påbudte lygter og nummerplade.

    § 82 stk. 3: Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.

    Jeg var til et foredrag med politiassistent Christian Møller fra Rigspolitichefens nye tungvognssektion, i forbindelse med med efterudannelse på EU-KVAL i vinters og han sagde ligeud at sådan som loven er i dag har de faktisk svært ved at straffe medmindre det er gået galt eller er gledet eller der er sket noget andet.

    Bliver du stoppet med bådtraileren uden surring men med wiren i og båden står korrekt har du altså en god sag.
    At den så bør være surret for vores alles skyld er så noget andet, men alt det der med frakendelse osv vil jeg gerne se på skrift og hvilken paragraf de tager i brug der


    At spise folk af med argumentet: "fordi jeg siger det, jeg kører lastbil" er jo ikke validt på nogen punkter




  • #14   31. jul 2014 Det gælder også for lille kørekort, eks. En løs hund i bil = løs gods.


  • #15   31. jul 2014 jeg har en strop i næsen af båden og til traileren samt en i hver af de træk øjer jeg bruger til tube


  • #16   31. jul 2014 På langt de fleste speedbåde m.m som er godkendt til det Amerikanse marked, og som er beregnet til at traile, sidder der 2 øjer bag hækken, en i hver side, og de er beregnet til at sikres til traileren, med en strop..

    Feks. i Usa, er det et lovkrav, at trailede både, er sikret på denne måde.

    Det resultarer somme tider i, at nogle glemmer at fjerne dem, og dermed ikke kan få båden fri af traileren under søsætningen, eller at mindre trailede både, bliver trukket ned under vandet på slæbestedet, fordi traileren er for tung til at de kan flyde med den..

    Personligt har jeg foruden spillet, sikret den med en 1200 kg stålwire til spiltårnet, samt en rem rundt om båden og ned til traileren....


    profilbillede
  • #17   31. jul 2014 Da jeg havde min Fletcher som jo egentlig ikke er en tung båd, opdagede jeg at den var rare at køre med når jeg havde en strop henover bagenden af båden.
    Så bare det gjorde at den altid sad der under transport.


  • #18   31. jul 2014 Lige et foto.

    profilbillede
  • #19   31. jul 2014 jan s .... jeg gør det samme med den lille limbo raider.....

  • #20   1. aug 2014 Tak for svar, det ser ud til en kort strop i trækøjet og en laststrop bagerst er den foretrukne sikringsmetode så jeg skal en tur til Kolding Gravens Maskinhandel efter laststropper i eftermiddag smiley

  • #21   6. aug 2014 Jeg synes lige jeg vil runde denne tråd af med et link til billige laststropper hvis andre er blevet inspireret til bedre sikring af båden under transport.

    Jeg købte selv 6 sæt til 300kr hos ham her og det er fine stropper med 2500kgs godkendelse og en skralde der sagtens kan trække øjet ud af stævnen på min jofa

    http://www.dba.dk/last-stropper-med-skralde/id-1006556273/


  • Kasper N
    Kasper N Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 181
    #22   7. aug 2014 Per T:
    Det er godt nok billigt, mem de der øjer er meget belastende i længden.

    Når man modtager oversøisk godt er det tit surret med sådanne bånd. Mange steder bliver de bare kasseret fordi de er lidt trælse med de øjer. Skralderne er heller ikke slidstærke i samme omfang. Vi havde også ubegrænset adgang til dem i forbindelse med tømning af skibscontainere, men jeg må indrømme at de aldrig blev noget hit. Alle vores biler er ihvertfald fyldt med de normale
    Det passer jo også meget godt med de kun er anvendt engang hvis de har siddet som surring på oversøisk gods

    Jeg ville gå efter nogle med almindelige øjer så er anvendeligheden ihvertfald større til trailer osv


  • #23   9. apr 2021 Det er en gammel tråd, men lidt frisk info skader ikke sp andre læsere kan følge op.

    Jeg har selv stort kørekort og alt hvad jeg har lært omkring surring er kort og præcis sagt.
    At hvis din bil eller trailer vælter så skal dit gods stå det samme sted på traileren, trods den ligger på siden!

    Så altså har du kun trukket den op og surret den med spillet så kan den altså vælte af traileren i bagenden.

    Hvad jeg har fået oplyst hvergang jeg har spurgt så er spillet godkendt til surring og der står
    På det og på båndet hvad det er godkendt til.
    Her udover er stævnstøtten som der nævnes længere oppe at sammenligne med en forsmæk på et lad.

    Så tjek dit spil og vægten på din båd så kan du Bruge en formel til at se hvad ekstra det kræver at fortøjre den.

    Selvom dit spil i teorien kan holde den vægt din båd udgør, så er det stadig nødvendigt at sikre den i bagenden.

    Længere er den ikke jeg her specifikt spurgt til lige netop surring af en båd og forklaret opbygningen over for alle fagfolk jeg har drøftet det med.

    Hvis du har surrings øjer på båden eller bruger fortøjnings anordningerne skal de faktisk være godkendt til den styrke.
    Så hvis du ikke ved det er den sikre løsning et bånd henover båden.

    Det er sådan lovgivningen er og så må i selv afgøre om i følger den😂


  • #25   9. apr 2021 De regler var hvertfald gældende i november sidste år.
    Der er sågar lavet en app som kan beregne de fleste forhold for dig.

    Bånd til formålet koster ikke en skid, det er din egen og andres sikkerhed. Og hvis du vil rammes på pengepungen før der sker noget kan det også være et spørgsmål om hvad forsikringen siger til manglende surring hvis uheldet er ude.


  • #26   9. apr 2021 Uddrag af lovgivning om lastsikring i Danmark

    §82 stk. 1: Gods må ikke være anbragt på en sådan måde, at føreren ikke har fri udsyn og tilstrækkelig mulighed for at manøvrere køretøjet. Gods må ikke skjule for tegngivning, påbudte lygter o gnummerplade.


    §82 stk. 3: Gods skal være anbragt således, at det ikke kan frembyde fare for personer eller medføre skade på ejendom. Det må endvidere ikke kunne slæbe eller falde af på vejbanen, forårsage forstyrrende støvdannelse eller lignende ulempe, vanskeliggøre færdslen eller volde unødig støj.


    Ifølge EU's Vejsidesynsdirektiv fra den 20. maj 2018, skal godset sikres i henhold til den europæiske norm for lastsikring EN12195-1:2010.


    Yderligere, er det chaufføren i Danmark, der er ansvarlig for lastsikringen. Han/hun kan blive straffet for ikke at have sikret godset tilstrækkeligt eller for ikke at have kontrolleret, at afsender har sikret godset.
    Bødeniveauet ved manglende eller ikke tilstrækkelig lastsikring i Danmark starter ved DKK 1.000,- Under tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færdselssikkerheden kan bødeniveauet være væsentligt højere.


  • #27   9. apr 2021 Der er virkelig mange eksempler på store bøder og frakendelser på grund af fejl og mangler i denne kategori. Så la nu bare hver med at spar de par minutter

  • #29   9. apr 2021 Jens S
    Der står at godset ikke må kunne slæbe eller falde af på vejbanen.

    Ergo det skal blive på sin plads.
    Det bliver ikke på sin plads hvis det kan skride væk fra sin plads og det er ligegyldigt hvad du finder for det skal være surret fast og hvis ikke det er det så er der utallige af eksempler på bøder!
    Så la nu hver med at påstå det er ligegyldigt


  • #30   9. apr 2021 Jens S
    Hvis bare du gider læse det link igennem kan du sagtens se jeg har ret i lortet skal surres korrekt fast og at det ikke er ligegyldigt.


Kommentér på:
Sikring af båd på trailer under transport

Annonce