{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.764 visninger | Oprettet:

Lars D
Lars D
Tilmeldt:
5. jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Indenbords eller påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

Hej. Er der nogen der kan fortælle mig fordele og ulemper ved indenbords kontra påhængsmotor. Påregner at købe noget 17-19 fods med 2 sovepladser. Skulle gerne kunne trække ski/tube og må også gerne være rimelig økonomisk i drift. Når man kigger annoncer synes jeg ofte at der er ofret adskillige tusind kr på indenbordsmotorer.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Indenbords eller påhængsmotor
  • #1   20. aug 2014 Det er fordi, at indenbords-motor har nogle svagheder, som gør at de ikke holder nær så godt som en gennemsnitlig påhængsmotor, og de koster generelt også mere at reparere på, end en påhængs ditto..

    Med lige en undtagelse, nemlig en Volvo penta 3.0 gl motor, de er næsten umulige at tage livet af, hvis man søger for den forskrevne vedligeholdelse, og de er samtidig en meget simpel motor, hvor der ikke er så meget der kan gå i stykker, og det der kan gå i stykker, at meget solidt lavet...

    Så en båd med en velholdt motor at den ovennævte slags, tør jeg godt anbefale.

    Men den er med kun 135 hp, som regel lidt bovlam, når den skal skubbe en 1100 kg tung båd, plus de personer der er ombord m.m


    profilbillede
  • #2   20. aug 2014 indenbords er billigere at købe og dyrere i service/vedligehold. giver mulighed for badeplatform.

    påhængsmotor tager ikke så¨meget plads i båden= den føles lidt større +du har mulighed for at ændre højde på motor afhængig af hvad skrue du sætter på osv


  • #3   20. aug 2014 17-19 fods båd - vælge en påhængsmotor som er nemmere at kom til, billige i vedligeholds og brændstof og kan trække denne båd størrelse hurtige i gennem vandet til vand ski eller andre vandsport . Vælge en tilstrækkelige størrelse motor med næsten eller maks HK din båd er godkendt til .

    Når man kommer op til de større tung båd 20 -30 fod og op af vil jeg mene at man er bedre tjent med en moderen diesel indbords motor hvis du vil ikke betal en formue for brændstof hver gang du er ud at sejl.


  • #4   21. aug 2014 Jeg valgte selv en indenbords, for at få god plads på badeplatformen og fordi det at den ligesom var "integreret" i båden tiltalte mig. Jeg må dog nok sige at jeg lidt har fortrudt og nok vælger en påhængsmotor næste gang!

    Syntes den bruger ekstremt meget brændstof, selvom det er en MerCruiser 220 hk. MPI fra 2011 og kræfterne i den imponerer langt fra! Båden vejer ca. 1200 kg. + udstyr, brændstof og personer, så den er da hurtigt oppe på ca. 1600 kg. med 2 personer og fuld tank, men alligevel går den ikke meget over 65 km/t (på GPS).

    Derudover syntes jeg den støjer ret meget, sammenlignet med en ny påhængsmotor og så er den også sværere at servicere!


  • #5   21. aug 2014 tjek evt min fjord... den er født med indenbords..... har nu , både outboard og badeplatform

  • #6   21. aug 2014 Prøv at søge i forum - emnet har været oppe mange gange.
    Men som flere skriver, så er påhængsmotor billigere i drift (benzin og service), lettere at komme til hvis den skal repareres (sjældent), holder længere, vejer mindre og fylder ikke i båden. Indenbordsmotor er gemt af vejen og giver derfor mulighed for stor badeplatform samt evt. solbadeplatform.
    Så du skal afgøre om du kan leve med at have en påhængsmotor der ind i mellem er lidt i vejen, eller betale "prisen" for at have et flot design og god plads på badeplatformen.
    Jeg ville ikke være i tvivl om at 17 fod = påhængsmotor. 19 fod = lidt i tvivl, men større end 19 fod = indenbordsmotor.
    Jeg har haft begge dele og hælder mest til påhængsmotor - men den store badeplatform er nu dejlig hvis man dyrker meget vandsport smiley


  • Lars D
    Lars D Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #7   22. aug 2014 Hej alle. Tak for info. Lyder som om det er påhængsmotor jeg skal gå efter.

  • #8   22. aug 2014 Her er en spændende båd, den ligner en ny, og selv om motoren er til den lille side, så vil den være en god begynderbåd, meget støjsvag, billig i benzin, og med masser af plads, se blot mængden af sæder, og hvor bred båden er, og samtidig er den ikke større, end at den er nem at håndtere for 2 personer, feks. et ægtepar..

    Det er helt klart en båd jeg selv kunne finde på at købe, da der stor set ikke findes noget i den prisklasse, der sejler bedre en sådan en Doral, og så måske, når der var gået et par år, sælge motoren der sidder på, og købe en større, og montere den..

    Mon ikke der kan handles lidt om prisen, selv om den er meget rimelig, set ud fra stand, årgang, og at der er trailer med, og så er en sådan trailerbåd med den motorstørrelse, som formentlig mest har sejlet stille og roligt i Silkeborg-søerne, jo ikke blevet tæsket sønder og sammen, af 3 eller 4 unge ejere...

    http://www.dba.dk/doral-185-bowrider-m-mercury/id-93670451


  • #9   23. aug 2014 Brumme du skriver at motoren er til den lille side - det er da vist en underdrivelse smiley
    Trådstarter vil gerne stå på vandski - det kommer så vist ikke til at ske efter den du linker til...
    Et bedre bud ville være denne (tilfældigvis min egen:-) ) Samme årgang, men ordentlig motoriseret - den kan trække vandski smiley
    http://www.dba.dk/speedbaad-fletcher-arrowstreak/id-1008255037/


  • Lars D
    Lars D Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
    #10   23. aug 2014 Hejsa. Helt klart et par flotte både, er nok mere til en med køjepladser i forstavnen.

  • #11   23. aug 2014 Jeg vil godt tage et stor væddemål på, at den nemt trækker en person på vandski..

    Båden vejer ikke vildt meget, så den er ikke så under-motoriseret, som det ser ud..

    Men en større motor ville selvføgelig klæde den...


  • #12   24. aug 2014 den doral burde da have minimum det dobbelte hk, men den lille motor kommer man til at sejle med bundgas konstant og så er den pludselig ikke så billig i drift mere.

  • #13   24. aug 2014 (link fjernet) min fætter har den her til salg og den har vi stået meget på vandski efter, og trukket flere tubes af gangen smiley

  • #14   26. aug 2014 Det kommer jo an på, hvad man bruger båden til mest.

    Den har sejlet på søerne i Silkeborg, og der er fart-grænsen 15 km/t...



Kommentér på:
Indenbords eller påhængsmotor

Annonce