3.132 visninger
|
Oprettet:
Indenbords eller påhængsmotor {{forumTopicSubject}}
Hej. Er der nogen der kan fortælle mig fordele og ulemper ved indenbords kontra påhængsmotor. Påregner at købe noget 17-19 fods med 2 sovepladser. Skulle gerne kunne trække ski/tube og må også gerne være rimelig økonomisk i drift. Når man kigger annoncer synes jeg ofte at der er ofret adskillige tusind kr på indenbordsmotorer.
maj 2012
Følger: 12 Følgere: 14 Emner: 15 Svar: 795
Med lige en undtagelse, nemlig en Volvo penta 3.0 gl motor, de er næsten umulige at tage livet af, hvis man søger for den forskrevne vedligeholdelse, og de er samtidig en meget simpel motor, hvor der ikke er så meget der kan gå i stykker, og det der kan gå i stykker, at meget solidt lavet...
Så en båd med en velholdt motor at den ovennævte slags, tør jeg godt anbefale.
Men den er med kun 135 hp, som regel lidt bovlam, når den skal skubbe en 1100 kg tung båd, plus de personer der er ombord m.m
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 18 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.148
påhængsmotor tager ikke så¨meget plads i båden= den føles lidt større +du har mulighed for at ændre højde på motor afhængig af hvad skrue du sætter på osv
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
Når man kommer op til de større tung båd 20 -30 fod og op af vil jeg mene at man er bedre tjent med en moderen diesel indbords motor hvis du vil ikke betal en formue for brændstof hver gang du er ud at sejl.
jun 2008
Følger: 2 Følgere: 7 Både: 1 Emner: 44 Svar: 657
Syntes den bruger ekstremt meget brændstof, selvom det er en MerCruiser 220 hk. MPI fra 2011 og kræfterne i den imponerer langt fra! Båden vejer ca. 1200 kg. + udstyr, brændstof og personer, så den er da hurtigt oppe på ca. 1600 kg. med 2 personer og fuld tank, men alligevel går den ikke meget over 65 km/t (på GPS).
Derudover syntes jeg den støjer ret meget, sammenlignet med en ny påhængsmotor og så er den også sværere at servicere!
nov 2008
Følger: 48 Følgere: 108 Både: 7 Emner: 28 Svar: 3.880
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Men som flere skriver, så er påhængsmotor billigere i drift (benzin og service), lettere at komme til hvis den skal repareres (sjældent), holder længere, vejer mindre og fylder ikke i båden. Indenbordsmotor er gemt af vejen og giver derfor mulighed for stor badeplatform samt evt. solbadeplatform.
Så du skal afgøre om du kan leve med at have en påhængsmotor der ind i mellem er lidt i vejen, eller betale "prisen" for at have et flot design og god plads på badeplatformen.
Jeg ville ikke være i tvivl om at 17 fod = påhængsmotor. 19 fod = lidt i tvivl, men større end 19 fod = indenbordsmotor.
Jeg har haft begge dele og hælder mest til påhængsmotor - men den store badeplatform er nu dejlig hvis man dyrker meget vandsport
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
maj 2012
Det er helt klart en båd jeg selv kunne finde på at købe, da der stor set ikke findes noget i den prisklasse, der sejler bedre en sådan en Doral, og så måske, når der var gået et par år, sælge motoren der sidder på, og købe en større, og montere den..
Mon ikke der kan handles lidt om prisen, selv om den er meget rimelig, set ud fra stand, årgang, og at der er trailer med, og så er en sådan trailerbåd med den motorstørrelse, som formentlig mest har sejlet stille og roligt i Silkeborg-søerne, jo ikke blevet tæsket sønder og sammen, af 3 eller 4 unge ejere...
http://www.dba.dk/doral-185-bowrider-m-mercury/id-93670451
aug 2005
Følger: 7 Følgere: 9 Både: 5 Emner: 26 Svar: 872
Trådstarter vil gerne stå på vandski - det kommer så vist ikke til at ske efter den du linker til...
Et bedre bud ville være denne (tilfældigvis min egen:-) ) Samme årgang, men ordentlig motoriseret - den kan trække vandski
http://www.dba.dk/speedbaad-fletcher-arrowstreak/id-1008255037/
jun 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
maj 2012
Båden vejer ikke vildt meget, så den er ikke så under-motoriseret, som det ser ud..
Men en større motor ville selvføgelig klæde den...
feb 2006
feb 2006
maj 2012
Den har sejlet på søerne i Silkeborg, og der er fart-grænsen 15 km/t...
Indenbords eller påhængsmotor