{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.502 visninger | Oprettet:

Økonomisk sejlads ved at holde stævnen nede {{forumTopicSubject}}

Hvis man har en båd med 4 eller 5 liters motor kan det hurtigt blive dyrt at tage på længere ture.
Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man køber nogle pølselignende vandtanke og surrer dem fast i stævnen af skibet, så kan man sejle
meget økonomisk, ved at båden ikke planer, men sejler som en ældre motorbåd med dieselmotor ca. 10 knob ved 12 til 1500 omdrejninger.

Er der nogen der har erfaringer med det?

Og hvis det er en succes hvor kan man så købe disse "ballastvandtanke"?


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Økonomisk sejlads ved at holde stævnen nede
  • #2   10. dec 2014 Hej Terkel Det var en lidt hånlig kommentar, som kun har til hensigt at nedgøre spørgeren, i stedet for at belyse de spørgsmål jeg stiller.

  • #3   10. dec 2014 kan fortælle dig at det skal du ikke da du kun ville få mere modstand da den ikke er bygge op som en sejlbåd hvor den er strømlignet med som en speedbåd der kan sejle stærkt, det du kan gøre er at få en støre popel med mindre stigning på bladene smiley

  • #4   10. dec 2014 Den mest økonomiske sejlads opnår du ved en fart der i knob svarer til din båds længde i vandlinjen i meter. Et deplacementsskrogs teoretiske topfart.
    6 meter båd. 6 knob.
    Der vil du skulle trimme dit drev en del ind.
    Eller den laveste hastighed hvor dit skrog planer og kan trimmes korrekt.
    Under alle omstændigheder koster mere vægt mere brændstof.


  • #6   10. dec 2014 Det vil formentlig kunne betale sig at få en flowmåler monteret.
    Det har overrasket mig ved alle både jeg har haft hvor den var mest økonomisk kontra hvad jeg troede.


  • #7   10. dec 2014 Tak for de gode og kloge svar

  • #8   10. dec 2014 Jeg ku da godt tænke mig at se de " pølselignende vandtanke "du omtaler , men prøv evt. at spørge hos Mærsk . de har i mange år sejlet med noget de kalder Bulbstævn på f.eks container skibe , det er noget med at forøge længden i vandlinien eller noget ? det hjælper på både marschfart og økonomi


  • #9   11. dec 2014 Jeg undskylder min kommentar, det var skrevet med et smil.. Sletter.

  • #10   11. dec 2014 Flowmåleren var en god investering til min Century.
    Den fortæller en del om både trim og fart i forhold til forbrug.
    Med lidt hovedregning selvfølgelig.


  • #11   14. dec 2014 Bare lidt info, 1500 omdrejninger er ikke nødvendigvis mere økonomisk ende 4000 omdrejninger! Bare fordi du tøffer langsomt med lav omdrejninger betyder det ikke altid at du sparer brændstof. Du burde kunne finde på nettet en grafisk visning af din motors brændstof forbruge sammenlignet med motorens omdrejniger. Det vil giv dig en ide hvis du ikke har en flow meter.

    F.eks lade os sige at du sejler 5 knob ved 1500 omdrejninger og bruger 5 liter brændstof hver time . Dvs simpel matematik viser at den hastighed vil det tage det 4 timer og 20 liter til at sejle 20 sømil.
    Lade os igen sige at din båd på 'Cruise ' (lige nar den er op og plane) sejler 20 knob ved 3500 omdrejninger og bruger 15 liter brandstof. Dvs du vil bruge 1 time og 15 liter brandstof til at sejle 20 sømil.


    Det drejer om at find din motors 'sweet spot' som man kalder det, dvs den omdrejning du sejler hurtigst i forhold til hvor meget brandstof du bruger.


  • #13   14. dec 2014 Kenneth O
    Det er det jeg skriver i øverste indlæg, en båd har to hastigheder med økosejlads.
    En flowmåler kan så hjælpe en del på udregningen af forbrug.
    Helt sikkert er der også forskel på om man er på en transportsejlads evt til et sted hvor sommerferien "rigtigt" begynder eller om der skal nydes timer med sejlads i båden i herlige omgivelser.
    Jeg tænker ikke så meget over det mere da jeg nu har en dieselmotor og kan tanke i de fleste havne.
    Så bare der er nok på. smiley


  • #15   14. dec 2014 jan S
    Hele enig at det er sejlturen man nyder, eller vil man ikke købe en båd smiley ,for mig personligt drejer det om at indhent så meget kilometer sejltur jeg kan og kigge rundt omkring de omgivelser langst kysten.
    Mht til den oprindlige sporgsmål om mest økonomisk fart,
    Nu ved jeg ikke hvilken motor du mener har 2 økosejlads hastigheder men min motor ( mercury 5.0 V8 benzin) er der kun en omdrejning der giver bedste økonomi . Det er 2500 omdrejninger og jo tætter man er til det jo bedre min brændstof forbrug. Bare jeg var dig med en diesel motor smiley


    profilbillede
  • #16   15. dec 2014 Det er ikke kun motoren der afgør hvor det er mest økonomisk at sejle.
    Der er skrogform, vægt og vejr der også har indflydelse.
    Min maskine i centuryen var en 5,7l Volvo V8.
    Motoren ville sikkert have det bedst ved de 2500 omdr og der bruge mindst benzin.
    Men der planede båden ikke, men sejlede ca 10 knob med et forbrug på 37 liter i timen. Det er 3,7 liter pr. Sømil
    Ved 20 knob og ca 3600 omdr brugte den 47 liter i timen.
    Det er ca. 2,2 liter pr. Sømil
    Ved 6 knob brugte den ca. Det samme pr. Sømil som ved 20 knob.
    Derfor to økohastigheder.
    Du må ikke helt holde mig op på de tal,
    men et er sikkert, den brugte det samme pr. Sømil ved 6 og ved 20 knob.


  • #17   15. dec 2014 Du har det samme ved 10 mph som ved 35 mph.
    Når din planer ved 25 mph begynder din kurve også at falde, du har et større øjebliksforbrug, men bruger ca. Det samme pr. Sømil.


Kommentér på:
Økonomisk sejlads ved at holde stævnen nede

Annonce