3.898 visninger
|
Oprettet:
Økonomisk sejlads ved at holde stævnen nede {{forumTopicSubject}}
Hvis man har en båd med 4 eller 5 liters motor kan det hurtigt blive dyrt at tage på længere ture.
Jeg har ladet mig fortælle, at hvis man køber nogle pølselignende vandtanke og surrer dem fast i stævnen af skibet, så kan man sejle
meget økonomisk, ved at båden ikke planer, men sejler som en ældre motorbåd med dieselmotor ca. 10 knob ved 12 til 1500 omdrejninger.
Er der nogen der har erfaringer med det?
Og hvis det er en succes hvor kan man så købe disse "ballastvandtanke"?
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Både: 3 Emner: 5 Svar: 15
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 6
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
6 meter båd. 6 knob.
Der vil du skulle trimme dit drev en del ind.
Eller den laveste hastighed hvor dit skrog planer og kan trimmes korrekt.
Under alle omstændigheder koster mere vægt mere brændstof.
aug 2005
Følger: 14 Følgere: 13 Både: 3 Emner: 2 Svar: 112
Det har overrasket mig ved alle både jeg har haft hvor den var mest økonomisk kontra hvad jeg troede.
maj 2014
Følger: 4 Følgere: 2 Både: 3 Emner: 5 Svar: 15
okt 2012
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 3 Svar: 114
okt 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Både: 1 Emner: 26 Svar: 220
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Den fortæller en del om både trim og fart i forhold til forbrug.
Med lidt hovedregning selvfølgelig.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
F.eks lade os sige at du sejler 5 knob ved 1500 omdrejninger og bruger 5 liter brændstof hver time . Dvs simpel matematik viser at den hastighed vil det tage det 4 timer og 20 liter til at sejle 20 sømil.
Lade os igen sige at din båd på 'Cruise ' (lige nar den er op og plane) sejler 20 knob ved 3500 omdrejninger og bruger 15 liter brandstof. Dvs du vil bruge 1 time og 15 liter brandstof til at sejle 20 sømil.
Det drejer om at find din motors 'sweet spot' som man kalder det, dvs den omdrejning du sejler hurtigst i forhold til hvor meget brandstof du bruger.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Det er det jeg skriver i øverste indlæg, en båd har to hastigheder med økosejlads.
En flowmåler kan så hjælpe en del på udregningen af forbrug.
Helt sikkert er der også forskel på om man er på en transportsejlads evt til et sted hvor sommerferien "rigtigt" begynder eller om der skal nydes timer med sejlads i båden i herlige omgivelser.
Jeg tænker ikke så meget over det mere da jeg nu har en dieselmotor og kan tanke i de fleste havne.
Så bare der er nok på.
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 53 Både: 4 Emner: 69 Svar: 1.115
Hele enig at det er sejlturen man nyder, eller vil man ikke købe en båd
Mht til den oprindlige sporgsmål om mest økonomisk fart,
Nu ved jeg ikke hvilken motor du mener har 2 økosejlads hastigheder men min motor ( mercury 5.0 V8 benzin) er der kun en omdrejning der giver bedste økonomi . Det er 2500 omdrejninger og jo tætter man er til det jo bedre min brændstof forbrug. Bare jeg var dig med en diesel motor
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Der er skrogform, vægt og vejr der også har indflydelse.
Min maskine i centuryen var en 5,7l Volvo V8.
Motoren ville sikkert have det bedst ved de 2500 omdr og der bruge mindst benzin.
Men der planede båden ikke, men sejlede ca 10 knob med et forbrug på 37 liter i timen. Det er 3,7 liter pr. Sømil
Ved 20 knob og ca 3600 omdr brugte den 47 liter i timen.
Det er ca. 2,2 liter pr. Sømil
Ved 6 knob brugte den ca. Det samme pr. Sømil som ved 20 knob.
Derfor to økohastigheder.
Du må ikke helt holde mig op på de tal,
men et er sikkert, den brugte det samme pr. Sømil ved 6 og ved 20 knob.
sep 2005
Følger: 27 Følgere: 24 Både: 6 Emner: 85 Svar: 1.898
Når din planer ved 25 mph begynder din kurve også at falde, du har et større øjebliksforbrug, men bruger ca. Det samme pr. Sømil.
Økonomisk sejlads ved at holde stævnen nede