{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.204 visninger | Oprettet:

Spørgsmål omkring sejlbåd, vind og muligheder? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Tanker om hvilken båd jeg engang skal have fyrer rundt i hovedet. Jeg synes faktisk tanken om en sejlbåd er rigtig lækker, men hvor hæmmet er man af vinden?

Jeg forestiller mig (og ved...) at det er da hvor der er lækker solskindsvejr og en småbrise (5-6 ms) at jeg vil sejle mest. Måske op til 8 ms. Men kan jeg overhovedet kommet fremaf med så lidt vind og havblik? Og hvor meget skal man kordinere med vinden inden man overhovedet begiver sig ud? Er det nemt nok at komme hjem igen hvis man har vinden i ryggen eller tager det syv år og syv lange? smiley

Motoren kan man selvfølgelig også bare sætte igang, men hvad kan sådan en typisk?

Båden skal bruges som familiebåd og oplevelser rundt i lillebælt. Fisketure og måske en sommerferie på båden en uges tid. Det jeg leder efter er nok et sted omkring 18-24 fod. Der skal være sove muligheder for min. 4 personer og så med køkken og toilet. Maxpris vil være 80-90000 kr.

Men tankerne om en speedbåd går på, at jeg ikke vil være hæmmet af ikke at kunne sejle bare fordi det er LÆKKERT vejr (ikke blæser og sol). Omvendt kan det være rigtig dyrt i en speedbåd, og det er udgifter jeg ikke har ved en sejlbåd. En sejlbåd ser jeg også som noget mere hyggeligt, og kunne være fantastisk at sejle danmark rundt en sommer smiley

Men lad mig lige få jeres syn på sagen om hvad der egntlig er muligt med en sejlbåd. For jeg har en fornemmelse af, at jeg tror der er flere begrænsninger end der lige er.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål omkring sejlbåd, vind og muligheder?
  • #1   15. aug 2015 der er også mange udgifter ved en sejlbåd som nyt sejl eller tovværk så husk denne med.. jeg har ik meget forstand på sejlbåde og synes også det ser hyggeligt ud men jeg tvivler på jeg selv får en en dag da det godt kan kræve et par personer at håndtere den hvor imod det er nemmer at klare en motorbåd selv.. men kan godt følge dig i at sejle rundt med vind isteden for motorlarm...

  • #2   15. aug 2015 Lyder mere som om, at du skulle prøve en sejlerskole et lille stykke tid, eller find en som har en sejlbåd, som du kan blive gast på nogle gange.
    http://www.sejlsport.dk/bliv-sejler/sejlerskoler/find-en-sejlerskole

    Så vil du finde ud af, hvad vinden kan og ikke kan.
    Her efter kan du bedre danne dig et indtryk af, om det er vind eller motor du er til. Men hvis din max grænse er 8m/s, så gå efter motor.
    Som Jan også skriver, er der også mange udgifter ved en sejlbåd. Sejl, rig, bundmaling, fast havneplads, kran-udgifter..............osv. osv.


  • #3   15. aug 2015 Ja vedligeholdelse af sejl, rig og udstyr, kan hurtigt løbe op, og så er der stadig en motor at servicere. En langsomgående motorsnekke der bruger 2 liter i timen, vil ikke være dyre i drift, nok tvært imod. En større planende motorbåd, evt. med dyr kasko, bliver dyr at sejle i, omvendt kan du være meget hurtig fremme ved ren transport sejlads, men når du overvejer en sejlbåd, må det være fordi du godt vil bruge tiden på vandet.

    Begrænsningerne for sejl, afhænger meget af din kunnen, det er klart at du kan ikke sejle lige mod vinden, men du kan godt få sejlbåde der sejler deres max fart allerede ved 4 - 5 m/s, her skal du så slække eller rebe ned i god tid.

    En sejlbåd for påhængsmotor fungere sjælendt godt i bølger da benet let ryger over vandoverfladen, det giver ujævn motorgang, dårlig trækkraft og fare for den ikke kan tage kølevand, herud over kan betjeningen være svær, specielt hvis der skal bremses ved at bakke. Skal du kunne sejle meget for motor i alt slags vejr, vil en indebords være at foretrække.

    Er selv gået over til motorbåd for ca. 10 år siden, efter at have sejlet kølbåd i ca. 20 år, og selv om jeg savner stilheden og den til tider mere actionfyldte måde at sejle på, så må jeg bare erkende at tiden ikke er til at rigge en sejlbåd af og til hver år, så vil jeg heller bruge mere tid på vandet.


  • #4   15. aug 2015 Måske en motorsejler ville være lykken. Motor i vindstille og når du syntes der er for meget vind. Den er ofte lidt underrigget, så selv i 10 sek.m vil den næppe krænge mere end hvad familien kan tåle. den er ofte rummelig og familievenlig. Dit minus er nok så dit budget 80-90000 er ikke meget.. Men du kan være heldig og finde en rimelig motorsejler hvis du søger ivrigt.

  • #5   16. aug 2015 Tak for de mange gode råd.

    Jeg synes ideen om en sejlbåd er super hyggelig, og den billige transport måde fremfor alt den liter benzin/diesel :)=

    Men jeg er heller ikke typen der gider store bølger og meget vind. Jeg er mere til rolig vand og hyggelige ture med familien smiley

    Jeg kan dog godt li tanken om at man rigger sejl til og drager afsted smiley Og så kan jeg se man kan få sejlbåde til væsentlig mindre penge end motorbåde - når man gerne vil nemt igang.


  • #6   16. aug 2015 Egentlig tror jeg bare man kan sige, jeg søger en campingvogn på vandet til fisketure osv. smiley

  • #7   18. aug 2015 motorbåd er nemmere men der sætter vinden også hurtigt en grænse for sejladsen hvis det stadig skal være hyggeligt for familien, og det er dyrt at tage på længere ture i sådan en.

    vi tog sejl turen fra Nakskov til Vordingborg med en overnatning i Guldborg, hjem igen med en overnatning i Kragenæs. det løb hurtigt op over 1000kr bare i benzin for en uges ferie.

    I en sejlbåd havde jeg sparet meget på turen som kunne have været brugt til andet hygge med familien. En sejlbåd er også meget bedre i bølger end en mindre motorbåd, som overhoved ikke er behagelig at sejle hurtigt i når der er vind (som vi jo har meget af i danmark). så en sejlbåd vil give flere sejldage som stadig er hyggelige.

    Ja der er også udgifter ved en sejlbåd, men sejl osv holder i mange år samt bådplads er til at overkomme, og bådplads har man jo alligevel hvis det mest er et bestemt område man sejler i og bruger den som "camping", som vi gør med vores. Vi tager også tit overnatninger i "vores" egen havn sammen med ungerne og de elsker det selv om der ikke bliver sejlet.

    Jeg er selv begyndt at overveje en sejlbåd fordi det er så meget billigere når man gerne vil tage længere ture (men vil ikke undvære motorbåden til fisketure).

    Konklusionen må være at der er udgifter ved begge typer så det er dit behov og lyst der styrer om du skal have motorbåd eller sejlbåd.

    P.S. sørg for indenbordsmotor i sejlbåden, så er det for det meste diesel som kan tanken i mange havne, Benzin er ikke altid nemt at få på havnene.



  • #8   18. aug 2015 Tak for de gode råd smiley Det gir god indsigt.

    Jeg havde dog et "budget" der lå omkring 2500 kr i benzin på en uges ferie i en motorbåd - så jeg synes 1000 kr er billig sluppet, når man ofte hører om folk der brænder 500 kr af på en aften smiley

    Jeg er bange for det med højere bølger og krængning af båden med sejlbåd blir for voldsomt til både mig og familien, så jeg tror vi ender ud i en motorbåd - og så sparer det ekstra op, for kan se de generelt er lidt dyrer smiley


  • #9   18. aug 2015 Noget LM 23-24, kan du få fra ca 50.000kr og op efter.
    Det var en mulighed.



  • #10   20. aug 2015 Kan se de "fleste" LM 23 fx herinde har en 20hk motor og et enkelt sejl.

    Er det typisk at man godt kan sejle rundt uden at bruge sejl, og så kun slå den op ved nødvendigheder og nærmest "når man lyster" ? Så den fx sejler fint kun på motor.



  • #11   20. aug 2015 Der er mange som har rullegenua.
    Forsejl har de fleste jeg har set.

    Det gode ved dem er, du kan altid sejle på motor i stille vejr smiley


  • #12   20. aug 2015 Det her er et fint skib
    til pengene

    http://www.guloggratis.dk/sport/baade/motorsejler/lm/annonce/28801067-lm-23-ny-pris


Kommentér på:
Spørgsmål omkring sejlbåd, vind og muligheder?

Annonce