{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.235 visninger | Oprettet:

Påhængsmotor vs. indenbords {{forumTopicSubject}}

Som overskriften siger, hvad skal man kigge efter/foretrække.

Jeg har ingen erfaring inden for både, men er intereseret i at købe båd til næste sommer.

Inden da håber jeg at have bestemt mig for hvad jeg går efter.

Jeg ønsker indtil videre et forbrug der er til at betale, altså en rimelig økonomisk motor i drift. Er de nye 2 taktere kommet med dér?

Håber på indput.

Carsten


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Påhængsmotor vs. indenbords
  • #1   8. aug 2008 Påhængsmotor:

    - Bedre mulighed for at tilpasse motorens placering på hækken
    - Oftest bedre brændstofsøkonomi
    - Mere plads i kabinen på mindre både
    - Oftest lettere end indenbordsmotor
    - Du kan trimme hele motoren op af vandet når du er i havn
    - Større udvalg af motorstørrelser

    Indenbordsmotor:

    - Billigere i indkøb
    - Billigere i reservedele
    - oftest mindre komplicerede at skrue i.

    Med hensyn til brændstofsøkonomi ville jeg klart vælge en 4-takts påhængsmotor eller en moderne 2-takter som for eksempel Tohatsu TLDI, de skulle efter sigende kun snuse til brændstoffet for at køre smiley

    Jeg har altid været "påhængsmotorfan" så mine påstande er muligvis lidt farvede. Men jeg ville klart vælge påhæng!


  • #2   8. aug 2008 Søg i forummet. det har været oppe et utal af gange

  • #3   8. aug 2008 Køb en Evinrude E-Tec.

    Det er helt klart min næste motor!!!!


  • #4   8. aug 2008 Jeg ville altsi råde til at købe indenbords.

    Men ja det tager måske lidt mere plads, dog er der jo ofte en sol seng, eller lignede. oven på,

    Drevet på båden kan sagtens trimmes op i højde med bådens bund, hvilket vel også er godt nok. men det kommer jo an på hvad båden skal bruges til


  • #5   9. aug 2008 Hej igen.
    Tak for de mange svar, og jeg vil da lige prøve at søge i forummet igen..

    Moine krav til en båd er at der er plads til 4 personer og at den kan trække wakeboard og vandski.
    en kollega har en Doral 190 sunquest, og det er fandeme en lækker båd. desværre 150000 over mit budget ha ha...

    Budgettet er ikke fastsat endnu, men jeg er da begundt at indse at man må ryste op med nogle $$ hvis det skal være i orden.

    Service er jeg ikke så bange for da jeg selv kan ordne sådanne sager..

    Min kollega fortalte mig at man kunne nøjes med mindre HK hvis man vælger påhæng, jeg går ud fra at det er pga. vægten af z-drev osv..

    Carsten


  • #6   9. aug 2008 kommer asn på bådstørrelsen også...en påhængsmotor gør at man har mere plads i båden sammenlignet med en indenbords, selvom man trækker motorbrønd fra.
    med indenbords har man til gengæld mulighed for at sætte badeplatform på
    service på i/o er også dyrere.


  • #7   9. aug 2008 Mange tak smiley

    Indtil videre er jeg sporet ind på at jeg vil have noget der ligner en Fletcher 17 fods, altså noget i den retning.

    Min hk skal ligge omkring de 120..

    Påhæng er nok det nemmeste for mig selv at rode med, og enkeltheden tiltaler mig en del.
    Dog er en indenbords-motorbåd pænere.. .Men man kan nok ikke få det hele..

    Jeg kigger videre, tak for hjælpen.

    Carsten


  • #8   11. aug 2008 Nå..
    Jeg har læst lidt videre, og fald over én der skrev at han havde et forbrug på 40L/timen på en 200HK påhængsmotor. 2 takt af ældre dato.

    Fy for satan det er sgu en dårlig økonomi dér smiley

    Vi brugte 45L på en hel dag i en Doral 190 med 220HK indenbords.
    Jeg er klar over at 4 takt er mere økonomisk, men hvad skal man forvente i forbrug ved sejllads med ski/board?? (4 takt vs. 2 takt)

    Carsten


  • #9   11. aug 2008 17-19 fods båd..

  • #10   11. aug 2008 Indenbords er noget nemmere at rode med end udenbords.. Mekaniken er markant mere simpel..
    har sendt dig pm.. smiley


  • #11   11. aug 2008 Tja det er jo en religions krig.

    Jeg er klart til påhæng. Hvorfor - mit lille hoved husker flere indlæg, hvor der er problemer med indenbordsmotorer end påhæng.

    De vejer mindre.
    De er nemmere at skifte ud.
    De er mere driftsikre.
    De kan justeres i højden, så båden er trimmet korrekt.

    Men igen, som Lars og flere andre skriver er der jo også fordele ved indenbords.

    Jeg tror det er noget designet på båden/bunden kontra vægt/hk bestemmer hvad der er optimalt. (ikke at glemme hvad den skal bruges til)


  • #12   12. aug 2008 Lasse - glemmer du ikke ulemperne ved påhæng smiley

    - støj
    - lugt gener (på ældre motor)
    - dårlig udnyttelse af plads agter
    - mangel af evt. platformbag på til vandleg, fiskeri osv
    - dyre reservedele i forhold til indenbords
    osv osv... smiley

    Det er ikke helt så nemt..

    I mine øjne handler det om hvad båden skal bruges til..


  • #13   12. aug 2008 glem ikke at det er lætterer at stjæle en påhængsmotor

Kommentér på:
Påhængsmotor vs. indenbords

Annonce