{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
24.142 visninger | Oprettet:

Ujævn gang på påhængsmotor {{forumTopicSubject}}

jeg har en mariner påhængsmotor fra ca. 80 (dvs. en Yamaha produceret). Den er umulig at få til at gå ordentlig, svinger voldsomt i omdrejninger.Benzinpumpe, tænding, karburator og kompression virker ok, men jeg har en mistanke om at reed-ventilerne foran karburatoren er defekte. Kan defekte reed ventiler være problemet ??. har også prøvet at teste defekte simmeringe ved krumtappen ved at sprøjte dieselstart i området, men det gav ikke anledning til øgede omdrejninger.


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Ujævn gang på påhængsmotor
  • #1   7. sep 2006 Hejsa.
    Jo da, reed-ventilerne kan få en motor til at gå ujævn. Men som regel er det fordi at de knækker, eller bliver beskadiget under montage, roden med en skruetrækker inde i dem osv. Det er jo bare at tage dem ud, og se om de slutter tæt. Men jeg tror nu ikke det er der din fejl er.
    Hvor stor er motoren, og hvor mange cyl. er der ?
    Er det kun i tomgang der er problem, eller er det hele vejen op til fuld gas ?
    Fejlen kan være overalt, som du beskriver det. Havde selv en 20HK mariner fra 1982 som gik meget ujævn. Alt blev kontrolleret, og fandt til sidst fejlen, som var et knappenålshul i membranen på benzinpumpen. Men fejlen kan være tændrør, tændkabler, tændspoler, trigger, manglende stel, defekt tændingsnøgle, vand i tanken, utæt benzinsystem, snavsede kaburatorere, forkert justeret tænding, forkert justeret karburatorere osv. osv.
    Men venligst mere info om hvilken motor taler vi om ?
    Er det kun i tomgang problemet er der ?
    Hvor meget viste komp.test, og var den ens på alle ?
    Bliver bold på benzinslangen blød ?
    Er tændrør nye, og hvad type er det ?
    Har du fin-kontrolleret membran i benzinpumpen ?


  • #2   7. sep 2006 Det er en 30 hk mariner, 2 cyl
    Karburatoren er ok, svømmeren er tæt og ventilen ved svømmeren fungerer også ok.
    Problemet er fra ca o gas til 50 %. Kompressionen er ligehøj på begge cyl. Bolden på benscinslangen er hård.
    Jeg burde nok lige prøve et par nye tændrør og også fin checke membranen på benzinpumpen da jeg har hørt at bare et lille hul kan være årsag til problemet. Da motoren er ca. 26 år gammel kan der jo sagtens være noget gummi/plast der er blevet gammelt/stift/revnet.
    Reed-ventilerne har jeg heller ikke checket endnu.


  • #3   7. sep 2006 Hvis det kun er fra 0-50% gas, er jeg ret sikker på, at problemet IKKE er benzinpumpen.
    Hvis der var problemer med tændrør, ville du også kunne mærke det ved fuld gas.
    Ser begge elektroder på tændrør ens ud, eller er der forskel på farven ?
    Hvis den går ren fra 50-100%, tror jeg fejlen er, utætheder i dit benzinsystem ( tank, slanger m.m. ), og den derved får falsk luft.
    Vend lige tilbage, når du har lavet yderligere kontrol.


  • #6   7. sep 2006 Kim C:Tak for linket -alletiders sted....(det var nu godt nok en mercury mariner du havde linket til, men de havde nu også en mariner 30 hk fra 80...)
    Desværre er disse reed-valves ikke så billige (over 100$)
    Farven på tændrørene er ens, men den har utrolig let ved at drukne under start. Falsk luft må jeg også lige checke for.
    Jeg fik motoren for kun 1000 kr hos en forhandler der hævdede at motoren overhovedet ikke kunne dreje rundt, men efter en halv time kunne den både dreje rundt og starte, nu er der BARE dette ene problem tilbage.....



  • #7   7. sep 2006 Er det med el-start ?
    Forhandler oplyser, at motor sad fast. Dette tyder jo på at måske tidligere har sat sig. Hvad viste din komp.test i PSI for hver cyl ?


  • #8   7. sep 2006 hvad med lige at få justeret luftskruerne på karburatorerne

  • #9   10. sep 2006 den er ikke med elstart.Motoren sad nu ikke fast i cyl, men nærmere i benet, men efter en adskillelse virkede den.... komp var vist på 10-11:1 så det er ok. luftskruen (kun 1 karb) har jeg prøvet at justere til højeste omdr tal, men det hjalp heller ikke.

  • #10   10. sep 2006 Hejsa.

    Der sidder tre skruer på karburatoren.
    En dyseskrue som ikke kan justeres, men som der kan sidde snavs ved. En tomgangsskrue, og en mix-skrue ( den der justeres på, så den får den korrekte luft/benzin-blanding.
    Har du kontrolleret svømmerhøjden ?
    Er karburatoren rengjort total ?


  • #11   11. sep 2006 Karburatoren er rengjort, svømmerhøjden kender jeg ikke, men svømmeren er ikke utæt og ventilen som svømmeren styrer er heller ikke utæt. I weekenden købte jeg en 25 hk mercury her på baadgalleri, så nu haster det ikke så meget med at få mariner motoren til at gå ordentlig... (men jeg har nu ikke prøvet den mercury endnu ....)

  • #12   11. sep 2006 Har du prøvet at justere både på tomgangsskruen og mix-skruen ?

  • #13   12. sep 2006 ja, men den vil ikke gå ordentlig i tomgang (dør når man skal have den i gear, dvs man er nødt til at gasse op og så se at dyret i gear...)

  • rolf a
    rolf a Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
    #14   25. sep 2006 Hej
    Du har fått många idéer om var felet kan ligga.Om du rensat alla kanaler i förgasaren så tror jag mest på vatten i bensintanken. Har själv en Evinrude som gick verkligt ojämt trots alla tänkbara åtgärder. Efter att tanken tömts och tvättats med sprit (inte den drickbara sorten) så fungerade motorn som sig bör.
    Hälsningar, Rolle


Kommentér på:
Ujævn gang på påhængsmotor

Annonce