24.182 visninger
|
Oprettet:
Ujævn gang på påhængsmotor {{forumTopicSubject}}
jeg har en mariner påhængsmotor fra ca. 80 (dvs. en Yamaha produceret). Den er umulig at få til at gå ordentlig, svinger voldsomt i omdrejninger.Benzinpumpe, tænding, karburator og kompression virker ok, men jeg har en mistanke om at reed-ventilerne foran karburatoren er defekte. Kan defekte reed ventiler være problemet ??. har også prøvet at teste defekte simmeringe ved krumtappen ved at sprøjte dieselstart i området, men det gav ikke anledning til øgede omdrejninger.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
Jo da, reed-ventilerne kan få en motor til at gå ujævn. Men som regel er det fordi at de knækker, eller bliver beskadiget under montage, roden med en skruetrækker inde i dem osv. Det er jo bare at tage dem ud, og se om de slutter tæt. Men jeg tror nu ikke det er der din fejl er.
Hvor stor er motoren, og hvor mange cyl. er der ?
Er det kun i tomgang der er problem, eller er det hele vejen op til fuld gas ?
Fejlen kan være overalt, som du beskriver det. Havde selv en 20HK mariner fra 1982 som gik meget ujævn. Alt blev kontrolleret, og fandt til sidst fejlen, som var et knappenålshul i membranen på benzinpumpen. Men fejlen kan være tændrør, tændkabler, tændspoler, trigger, manglende stel, defekt tændingsnøgle, vand i tanken, utæt benzinsystem, snavsede kaburatorere, forkert justeret tænding, forkert justeret karburatorere osv. osv.
Men venligst mere info om hvilken motor taler vi om ?
Er det kun i tomgang problemet er der ?
Hvor meget viste komp.test, og var den ens på alle ?
Bliver bold på benzinslangen blød ?
Er tændrør nye, og hvad type er det ?
Har du fin-kontrolleret membran i benzinpumpen ?
sep 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
Karburatoren er ok, svømmeren er tæt og ventilen ved svømmeren fungerer også ok.
Problemet er fra ca o gas til 50 %. Kompressionen er ligehøj på begge cyl. Bolden på benscinslangen er hård.
Jeg burde nok lige prøve et par nye tændrør og også fin checke membranen på benzinpumpen da jeg har hørt at bare et lille hul kan være årsag til problemet. Da motoren er ca. 26 år gammel kan der jo sagtens være noget gummi/plast der er blevet gammelt/stift/revnet.
Reed-ventilerne har jeg heller ikke checket endnu.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
Hvis der var problemer med tændrør, ville du også kunne mærke det ved fuld gas.
Ser begge elektroder på tændrør ens ud, eller er der forskel på farven ?
Hvis den går ren fra 50-100%, tror jeg fejlen er, utætheder i dit benzinsystem ( tank, slanger m.m. ), og den derved får falsk luft.
Vend lige tilbage, når du har lavet yderligere kontrol.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=4&pCode=M0010621&path=BMC~A0000021~M0010535~M0010619~M0010621&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
http://ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29&req4Browse=1&lvlCode=3&pCode=M0001460&path=MM~A0000002~M0001458~M0001460&docId=&docName=&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=
sep 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
Desværre er disse reed-valves ikke så billige (over 100$)
Farven på tændrørene er ens, men den har utrolig let ved at drukne under start. Falsk luft må jeg også lige checke for.
Jeg fik motoren for kun 1000 kr hos en forhandler der hævdede at motoren overhovedet ikke kunne dreje rundt, men efter en halv time kunne den både dreje rundt og starte, nu er der BARE dette ene problem tilbage.....
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
Forhandler oplyser, at motor sad fast. Dette tyder jo på at måske tidligere har sat sig. Hvad viste din komp.test i PSI for hver cyl ?
feb 2006
Følger: 5 Følgere: 19 Både: 2 Emner: 50 Svar: 3.147
sep 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
Der sidder tre skruer på karburatoren.
En dyseskrue som ikke kan justeres, men som der kan sidde snavs ved. En tomgangsskrue, og en mix-skrue ( den der justeres på, så den får den korrekte luft/benzin-blanding.
Har du kontrolleret svømmerhøjden ?
Er karburatoren rengjort total ?
sep 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 24 Både: 2 Emner: 13 Svar: 2.391
sep 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 7
dec 2005
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 7
Du har fått många idéer om var felet kan ligga.Om du rensat alla kanaler i förgasaren så tror jag mest på vatten i bensintanken. Har själv en Evinrude som gick verkligt ojämt trots alla tänkbara åtgärder. Efter att tanken tömts och tvättats med sprit (inte den drickbara sorten) så fungerade motorn som sig bör.
Hälsningar, Rolle
Ujævn gang på påhængsmotor