{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Evinrude E-TEC 50 hk info ???
  • #1   26. jan 2014 Snak med hasse... han ved en del om e tec. Og er helt skudt i dem

  • #2   26. jan 2014 Også gerne almene betragtninger om 2 takt versus 4 takt

  • #3   26. jan 2014 Fordele ved 4-takt:
    Støjsvag
    Lavt brændstofforbrug
    Miljøvenlig
    Ingen lugt

    Ulemper ved 4-takt:
    Høj vægt
    Har ikke lige så god acceleration og topfart som en 2-takt (mærkes specielt hvis båden bruges til vandsport)
    Kræver en del vedligeholdelse som man ofte skal have en fagmand til at kigge på og mange avancerede dele som kan gå i stykker og blive et dyrt bekendtskab
    Har meget ofte tandrem som skal udskiftes ved et vis interval



    Fordele ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Lav vægt
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved gamle alm. 2-takts motorer:
    Støjer meget
    Der skal tilsættes 2-takts olie
    Lugt fra udstødning
    Højt brændstofforbrug
    Dårlig for miljøet (og kan derfor ikke godkendes af nyeste regler og sælges heller ikke mere)



    Fordele ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
    Lav vægt
    Miljøvenlig
    Enkel konstruktion, dvs. færre dele som kan gå i stykker
    Støjsvag (måske lidt højere end en 4-takt)
    Lavt brændstofforbrug (måske lidt højere end en 4-takt)
    Nem at vedligeholde
    Kræver service sjældnere end en 4-takt
    Ingen tandrem
    Maximal acceleration og topfart

    Ulemper ved nye 2-takts motorer (E-Tec, OptiMax, TLDI)
    Der skal tilsættes en speciel 2-takts olie (som ikke er helt billig, men det skulle være forholdsvis lidt olie de i blander)
    Kan i nogle situationer lugte lidt mere fra udstødningen end en 4-takt
    Støjer lidt mere end en 4-takt



    Derudover findes Mercury/Mariner Verado som er en 4-takt med kompressor og intercooler (og derudover elektronisk gear/gas) som skulle gøre den konkurrencedygtig mht. en 2-takt'ers fordele, som en 4-takt'er normalt halter efter med! Dvs. en 4-takter med alle fordelene fra 4-takt og 2-takt smiley


  • #4   26. jan 2014 Rigtig fin og oplysende info , meget brugbart tak for det .

  • #5   26. jan 2014 E - tec 40, 50, 60 vejer det samme som en 4 takt. Med de hk. Men ellers enig med ovennævnte.

  • #6   27. jan 2014 Det er vel også et spørgsmål ,om båd,og motorstørrelse "passer"til det man skal bruge det til,så kan det vel være minder vigtig om det er 2 eller 4 takts motor.?

    Min gamle Suzuki DF 115, )1950,cc.) kunne følge en Evinrude E-TEC 115 i acceleration,indtil ca 40 knob,og det må da siges at være godt nok for en "gamle"4 takts. smiley ( ps,ens både.)

    http://www.baadgalleri.dk/video/diverse_baad/1229-vandski

    Mvh Leif H.


  • #7   27. jan 2014 Leif H: det kan jo os sagtens komme an på hvilken propel du har på! ;D
    men hvis du skal vælge en 2-takt og det er en ny du gerne vil have syntes jeg os du skal kigge lidt på en tohatsu tldi 2 takt der er med direkte insprøjtning ligesom e-tec.
    de kører super fint og er med kompressor! smiley
    den larmer ikke særligt meget! smiley


  • #8   27. jan 2014 mine forældre skal have en anden båd , og jeg troede fra starten at det eneste rigtige var 4takt , men må indrømme jeg er kommet meget i tvivl pga service osv men helt ny bliver det nok ikke .


  • #9   27. jan 2014 okay så bliver det nok ik en tohatsu da der ikke er solgt mange af dem i danmark smiley
    selvom det er en mega god motor;)


  • #10   27. jan 2014 men ellers hvis du vil købe en ny så kan du læsé lidt om en tohatsu tldi her smiley

    http://www.tohatsu.dk/Tohatsu_tldi50.htm
    gå ned i højre hjørne og tryk bruchure download og læs lidt om den


  • #11   27. jan 2014 Evinrude E-tec er suveræn, og den har vundet et utal af priser, udmærkelser og test.

    Så en morderne 2 takter kan bestemt godt være med..

    Den første gode 2 takter, er den lidt aldrende Evinrude/Johnson Fitch, fra 2001 og frem, fremstillet af Bombardier, og det er vigtigt, for modellen før den, hed også Evinrude eller Johnson Fitch, og de 6 og 8 cylindrede udgaver af den motor, ruinerede Evinrude, derefter købte Bombardier Evinrude/Johnson, og fremstillede den nye udgave af Fitch, som er en super stærk og god motor, den er med direkte indsprøjtning, seperat olietank osv., og den er extrem nøjsom med dråberne, både benzinen og olien, og så har den bundtræk så det det gør noget.. Jeg har selv haft denne model, og senere en E-tech, så jeg har lidt at have begejstringen i smiley .... De morderne 4 takter, er dejlige, de er også meget økonomiske med dråberne, men koster noget mere i vedligeholdelse... Jeg har selv pt. en 125 Mercury 4takt, den er mere tyst ved lave omdrejninger end Evinrude´s indsprøjtningsmotorer, men når den får nogle snoninger, så larmer den såmænd ca. det samme, og benzin-forbruget er ca. det samme.


  • #12   27. jan 2014 Endnu en gang vil jeg sige tak for brugbar viden . Vil tro det jeg kigger efter er 25-50 hk hvis det betyder noget.

  • #14   28. jan 2014 Hej Peter F.
    Hvis du ser i min profil,vil du se at jeg har sejlet med Tohatsu 115 TLDI,siden 2008.
    ,først på min Finnsport 500 ( ca 57 knob.) og da jeg solgte båden,flytte jeg den over på min Thundercraft, (ca 44/45 knob.) en virkelig god motor,godt bundtræk,og en fedt acceleration. TOP

    Har nu skifte motor igen til en Suzuki DF115.( model 2013 2044,cc.) da jeg godt kan lide dens rolige motorgang+dens jævne træk helt ud i RPM.

    Ps, Michal b.
    Hvis du skal have en motor der kan tåle at blive belastet max,og ikke taber"pusten" så skal du købe Tohatsu 50 Hk TLDI.

    Klassen der heder Zapcat,sejler med Tohatsu 50 TLDI.
    http://www.youtube.com/watch?v=6PpUDTZfWY0

    Mvh Leif H. smiley


  • #15   29. jan 2014 Haha Leif, Det er sku da sådan der du sejler manner.. smiley

    P.S nu må det gerne snart blive sommer.. smiley


  • Dany R
    Dany R Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #16   15. aug 2017 Altså jeg ha en 30 HK evinrude e tec og den er kun et år gammel den kørte varm fordi den holdt op med at tage kølevand ind men så går computeren i gang på den og slukke motoren den skal bare køle lidt af så kan du starte den igen og sejle videre så du kan altid komme hjem med sådan en motor . Plus at når der bliver sat computer på kan du se og læse alt hvad der var været problemet det er så lækkert, de er ikk til st ødelægge . Elsker den motor

  • #17   16. aug 2017 E-tec er toppen af poppen, inden for påhængsmotorer, når alle fordele og ulemper er regnet med, det er der vist ikke ændret på, siden E-tec kom på markedet...

Kommentér på:
Evinrude E-TEC 50 hk info ???

Annonce