{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Problemer med Mercury 60 hp {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg købte mig en Global Sabre speedbåd med en 60 hp mercury for en måned siden.
- Første tur med en passager ved siden at gik rigtig godt, den startede nemt, kom hurtigt op og plane og motoren lød godt. Den blev skyllet igennem og vasket inden den blev sat ind på sin plads i tørvejr.

- Anden tur var sammen med 2 kammerater, så 2 i forsæderne og 1 på bagsædet, ham på bagsædet er en ordentlig gut på plus 100 kg.
Båden startede godt og der kom hurtigt den lille kølestråle, den fik lige lov til at stå og køre 1 min inden vi sejlede stille ud. Da vi havde sejlet lidt rundt med langsom fart (cirka 8 knob) var det tid til at vise den frem, men den havde meget meget svært ved at tage gassen og hakkede rigtig meget, ligesom om at den ikke fik benzin nok og havde derved svært ved at komme op og plane, når den så var kommet op og plane gik den fint i motoren og begyndte først at lyde mærkeligt når den faldt ned i vandet igen. (info: motoren kan ikke starte når den står meget hævet motor på land)

Så min teori er så at den har meget svært ved at tage gassen når der er meget vægt bag i båden og derved står meget skrå i vandet. Er det noget andre 15 fods speedbådsejere også har problemer med? (tanken og mine 2 batterier ligger også bagi, så den har meget vægt i røven og ikke ret meget i fronten.)

lyder den teori rigtig og skal jeg bare have flyttet noget ballast op i fronten eller er der noget i vejen med min motor som jeg skal have kloge og dyre hoveder til at kigge på? smiley

Hilsen Simon


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Problemer med Mercury 60 hp
  • #2   16. okt 2016 Nej det har jeg desværre ikke kunne nå og ja det er en 2 takt.
    Fair nok hvis motoren er for lille eller propellen har for stor stigning, men ville det så være grunden til at den hakker sådan i motoren? - ligesom om at den ikke fik nok benzin. I mit hoved ville den bare lyde til at arbejde hårdt uden at der så skete noget fartmæssigt eller er jeg helt på den?

    Det skal lige siges at jeg er helt helt ny indenfor både, så jeg famler lidt i blinde smiley


  • #3   16. okt 2016 Det er helt normalt i en båd som din, med den forholdsvis beskedne motorstørrelse, at den eller de personer, som sidder bag i båden, skal læne sig meget frem, når båden skal op og plane..

    Det vil helt sikker hjælpe at flytte tanken og batterierne helt ud i fronten, hvis der er mulighed for det, og kan du ikke det, så er Smart Tabs muligvis en løsning, men om de kan klare opgaven alene, tvivler jeg på, da din båd er meget gumpetung, med to batterier, tank, og personer på bagsædet..

    Hvad skal du med 2 batterier i så lille en båd ?

    Når den ikke kan trække læsset, har en sådan totakter tendens til at begynde at hoste og sprutte, da luftspjældene står helt åbne, og dyserne japper benzin ud, i en mængde der ikke passer til forbruget, og når den så samtidigt ikke kan suge luft nok ind, pga. den ikke kan trække læsset, og komme op i omdrejninger, så vil den delvis drukne tændrørene, og det vil få den til at sprutte og hakke, og det tager lidt tid, inden tændrørene bliver så tørre, at den kan trække rent igen...


  • #4   17. okt 2016 Tusind tak for hjælpen Brumme, nu giver det mening. Jeg må prøve at flytte soøå meget som muligt af vægten op i fronten smiley

    Grunden til at jeg har 2 batterier er at da jeg købte båden fulgte de begge med, da han lige havde købt nyt. Så det ene bliver brugt til motoren og det andet til et lille anlæg og 12 volt stik når vi ligger og fisker smiley


  • #5   17. okt 2016 Et forbrugs batteri burde være mere en rigelig til det du beskriver, så væk med det ene batteri, og sæt så en spændingsvogter med automatisk afbryder, på det batteri du beholder, så kan man trygt bruge batteriet, når motoren ikke kører, uden et frygte for, at batteriet bliver tømt for strøm og ikke kan starte motoren. For vogteren vil sørge for, at lukke ned i tide for forbruget, så batteriet har nok strøm til at kunne starte motoren til enhver tid...

    Og har man en snor med, kan man altid tage coveret af motoren, og starte den manuelt, ved at vikle rebet om svinghjulet, og trække i det, som på en motor med manuelt start, bare man lige sikrer sig, ikke at vikle rebet om hånden, eller andet, hvis man ikke får trukket rebet helt fri af svinghjulet..

    Det lyder vanskeligere end det er i virkeligheden, for det er nemt at starte en sund motor med et enkelt træk, hver gang...


  • #6   17. okt 2016 Okay, jamen det vil jeg da lige tænke lidt over så, det kunne jo være et vinter projekt.
    Tænkte bare jeg lige så godt kunne bruge begge batterier nu når jeg havde dem. Jeg har så sat det nye til motoren også det gamle til anlæg og 12 volt stik, har nemlig fået købt mig sådan en kontakt hvor man kan sætte den på 1, 2, begge batterier og off.
    På båden er der kun en 25 liters tank som ligger bagi. Hvis jeg nu får smidt begge batterier op i fronten og de 2 -3 10 liters dunke op i fronten som plejer at ligge bag i. Tror du så ikke jeg vil kunne mærke en forskel eller skal der mere til? smiley

    Tak for tippet med rebet, det er da altid godt at vide og ellers tak for din hjælpsomhed, det er dejligt med folk der gider give en hånd smiley


  • #7   17. okt 2016 Du kan helt klart mærke en forskel, når du får flyttet vægte fra bagenden til forenden, jo mere jo bedre..

    Husk, at batterier og andre hårde genstande, skal sikres mod at kunne flytte sig, uanset vejret og måden man sejler på..

    En sæk på ca. 30 til 40 kg, med våd sand, er perfekt til at putte i fronten og afbalancere båden med under alle forhold, den fylder meget lidt, og da en sådan jo kan ligges helt ud til siden, er den perfekt til at holde båden lige, hvis du sejler alene i båden, eller komme helt ud i fronten, og en sådan sæk flytter sig ikke sådan lige, uanset hård sejlads, og skulle den flytte sig lidt, så laver den ingen skade, på hverken personer eller materialet.

    I samtlige de mindre speedbåde jeg har ejet, har jeg haft sådan en sandsæk til at afbalancere med, og fundet den totalt uundværligt, da jeg først have prøvet at sejle med sådan en...


  • #8   18. okt 2016 Tror det er skidt i tanken....

  • #9   19. okt 2016 #8
    Tror det er skidt i tanken....

    Alt er muligt på en brugt båd, der kan jo nemt være flere ting, der giver problemer, så må man bare løse dem en af gangen ....


Kommentér på:
Problemer med Mercury 60 hp

Annonce