{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
611 visninger | Oprettet:

Ny hæk? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Er bange for der er fugt i min hæk. På min 14 fod selco. Så vil gerne skifte den ud. Har dog aldrig prøvet det før. Er optimistisk omkring at det kan jeg sagtens klare eller øh. Vil gøre et forsøg i hvert fald.
Det er svært at komme til inde fra. Så skal hele toppen af eller skære brønden væk. Anden mulighed er ude fra. Det skulle helst ikke blive for dyrt.. Så hvilken plade plejer man og bruge til det. Og kan det købes i bygge markeder. Og hvad fylder man i kantet rundt når den nye hæk er fittet for og fylde gabbet ud i kanten. Hvad smører jeg indersiden af ny hæk med for det sidder ordenligt på den gamle glasfibervæg. Og det skal vel sidde i spænd med skruetvinger eller andet som holder det sammen til det er hærdet færdigt? Og glasfiber osv kan det fås billigst i biltema? Tager billeder af hele projektet som det løber frem. Kan ikke finde mange albums med sådanne projekter. Så det ku være lidt sjovt at dokumentere det hele, så andre måske ku få glæde af det.
Der var mange spørgsmål, men håber at nogen kan hjælpe med lidt.
På forhånd tak!

Kommentarer på:  Ny hæk?
  • #1   28. okt Prøv at kikke i foto album, der er en del https://www.baadgalleri.dk/fotoalbum/sogeresultat?search=h%C3%A6k
    Hvordan med bunden, det er ofte galt med træpladen der også, den skiftes indefra.

• #2   28. okt Det er enkelt skrog. Eller tænker du på dækket man står på. Har ikke boret i min hæk for at tjekke det. Men de huller der er kan jeg mærke fugt i og lidt blødt. Kan være det kun er der problemet er. Men tvivler.. har først haft tid til og lave på den nu. Købte den billigt sidste år. Og har lige fået sprit ny mercury 40 hk 2takt som ligger i papkassen derhjemme. Ville jeg helst have sat ordenlig fast ude på vandet hehe:)

• #3   28. okt Ja jeg tænkte på dobbeltbunden

• #4   28. okt Nu du har en fin motoren til båden, så skal skroget også være i orden til motoren
    Ellers kan den forsvinde en dag, hvis at den er for blød.
    Du kan se lidt billeder under mit album, der er noget af hækken skiftet ud, ude fra af.
    Et par skruetvinger, rustfri skruer, pu-lim, glasfiber spartel, glasfiber.
    Og østen plade bruger jeg.
    Trailer/støbeplade kan bruges, bare gør den rug på den glatte side, inden du tager den i brug.
    Ellers kan glasfiber hurtig slippe på den glatte plade.
    Så er det ellers i gang

• #5   28. okt Hvordan tjekker jeg skroget igennem. Kan jeg gå og banke med en hammer over det hele for og mærke efter eller hvad?. Hvis den så er blød et sted, så skal det vel skæres væk i en god omkreds omkring det. Eller kan det ikke reddes?:)

• #6   28. okt Hvis bunden i båden, altsår dørken den du står/går på, virker blød, er træpladen under sikkert dårlig, her skære man hele bunden op indvendigt, og ligger en ny træplade i, som så beklædes med glasfiber.

• #7   30. okt hvorfor tror du hækken er død? hvis der ingen revner osv er ville jeg umiddelbart ikke være nervøs... fiber er ret stærkt i sig selv og motoren falder altså ikke bare pludselig af uden varsel... du vil se revner omkring motorbeslaget, lang tid før det giver efter.

• #8   30. okt Jeg har også skiftet min. kik i mit fotoalbum. Og spørg gerne. Det er ikke svært, hvis man er lidt ferm på fingrerne.. Men husk, du skal have en temp. på 18-23 grader når du arb. med glasfiber.

• Stig M
    Stig M Tilmeldt:
    maj 2017

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
    #9   1. nov Hej
    har haft en selco 20 hvis du ikke har revner i glasfibre tro jeg ikke at du skal være bange min hæk var 20 mm tyk plus at der var en krydsfiner som var dækket med glasfibre ca 2 lag på hver side må sige at man skal lede længe efter en båd som har så tyk glasfiber

• #10   1. nov Hvor meget vejede den motor du havde på der da?

• Stig M
    Stig M Tilmeldt:
    maj 2017

#11   1. nov det var en gammel 2 takter 100 hk jeg vil tro ca 100 til 120 kg

• #12   1. nov Hvor mange tager chancer med en blød hæk på sin båd.
    Så er der også stor chance for hækken går op og motoren forsvinder.
    Det høre mand jo engang imellem når folk ikke vil lave den stærk igen

• #13   1. nov Jeg skal lige prøve og ta en stik prøve når jeg har tid. Syns bare den ga sig der jeg satte en 30 HK løst på. Bare nok mig ...

• #14   1. nov Min gamle selstar var der en revne i den ene side for oven i et hjørne.
    Det sejlet jeg med til jeg opdaget hækken giver sig ved gas og når man tager gassen af går kækken ud igen.
    På trailer og motoren vippet op, så hæng dig over motorbenet og hop lidt op og ned med den.
    Giver hækken sig er det høje tid

• Stig M
    Stig M Tilmeldt:
    maj 2017

#15   1. nov siger ikke at man ikke skal kikke efter sin båd men har haft en del både nu og netop selco den have en vældig tyk hæk men tro måske at det har lidt med alderen at gøre det er en gammel båd

• #16   2. nov Min Selco havde ikke meget styrke tilbage nogen steder på båden......

Men tag det eventuelt i etaper. Hækken først og så tag næste problem når det opstår.
    Hækken kan du sagtens lave god igen ude fra. Det bliver nok ikke lige så pænt som en total adskillelse og renovering/genopbygning, men kan blive god stærk og se ok flot ud.

Du kan på bådeværfter købe rigtig marine krydsfiner hvis du er til det.
    Ellers brug noget dørkplade/trailerbund, eller blot alm krydsfiner. Det skal nok holde i mange år uanset hvad og især hvis du sørger for at forsegle bolthuller og lign.

• #17   6. nov Prøv og kik i mine fotoalbums der er blileder fra dengang vi udskiftede hækken på min shakespeare
    Hvis din hæk er sur vil jeg da absolut fraråde dig at sejle før den er lavet !!
    Min båd var lige blevet costum lakkeret men vi opdagede ikke at hækken var rådden før vi satte båden i vandet og da vi havde sejlet 1 times tid syntes jeg at båden virkede meget tung i røven og så opdagede jeg at der var kommet 2 lodrette revner indvendig hvor vandet piplede ind så vi listede stille og roligt hjem og hev båden op og brugte en uges tid midt i ferien på at skære røven af og lave en ny hæk og man kunne næsten ikke se at den var repareret bagefter fordi vi skar hele den uderste fiber plade af bagpå og genbrugte den igen da hækken var udskiftet

Kommentér på:
Ny hæk?