{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Forskellen på bådmalinger og Gelcoat / Topcoat ?
  • #3   7. mar 2020 Hej Jens.
    Tak for en god vejledning
    Og nogle fine billeder
    Mvh Morten


  • #4   7. mar 2020 Ser godt ud Jens, har du påført sigmadur med sprøjte eller rulle?
    Ser rigtigt fint ud👍


  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #6   13. mar 2020 Det er flot. skal overfladen ikke behandles mere med lak fx?

  • Thomas L
    Thomas L Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 5
    #8   13. mar 2020
    Tak, det ser godt ud. Jeg køber også 4 liter. Man skal vel være flot sejlende.


  • Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #9   16. mar 2020 Hej bådbyggere - flot håndværk. Nu er det nogle store renoveringer i er i gang med - men hvad ville i bruge til blot at reparere lidt kosmetiske skader over vandlinjen - som går helt ind til glasfiberen? (se billede) Venlig hilsen Michael

    profilbillede
  • Michael K
    Michael K Tilmeldt:
    feb 2020

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #11   16. mar 2020 Mange tak for godt svar Jens. Det var pænt af dig! smiley

  • #12   8. apr 2020 Hej igen Jens m.f.

    Tak for en god forklaring på mit spørgsmål.

    Jeg kan godt høre du har en del erfaring med gelcoat / topcoat / malinger.

    Derfor vil jeg gerne stille dig 3 spørgsmål ( står til sidst smiley )

    -

    Det er nogle flotte resultater du har fået på din båd.

    Jeg er en del i tvivl om jeg vil male med Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak
    ( som bliver et meget tyndt lag )
    Eller om jeg skulle kaste mig ud i og prøve gelcoat / topcoat:
    men har gjort at jeg har fået noget mere blod på tanden, for at forsøge med gelcoat / topcoat

    Jeg har nu lavet nogle små forsøg med gelcoat / topcoat
    Jeg kan godt mærke at overfladen bliver mere hård og måske ikke klistre/virker fedtet, når den er hærdet op, hvis man tilsætter voksopløsning/parffinopløsning for at lave den til en topcoat

    Jeg kan godt se at gelcoat / topcoat. kan være lidt svær at få pænt og glat fremfor alm. Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak, og gelcoat / topcoat kræver en del vådslibning og polering

    Jeg kan godt se, hvis jeg vælger at male min båd med Gelcoat/Topcoat, så får jeg en hård og stærk overflade der kan tåle lidt knubs/slag frem for alm.
    Epoxyprimer & 2 komponent polyuretanlak ( som bliver et meget tyndt lag )

    Hvis jeg vælger at benytte gelcoat / topcoat tænker jeg faktisk at spare en del arbejdsgange da gelcoat / topcoat vel kan komme på den helt rene/bare glasfiber uden nogen former for primer ( har slebet helt ind til den bare glasfiber flere steder ) gelcoat / topcoat er jo også en "slutmailingen" i sig selv.


    ----------------------------------------
    Hvis jeg vælger at male båden op med malinger, skal den jo have 2-3 lag Epoxyprimer (f.eks også 1 lag Hempel´s high protect )på de steder hvor jeg har slebet alt den originale gelcoat helt væk og kommet helt ind til selve glasfiberen ( for at lave en vandtæt overflade og beskytte glasfiberen ).
    De steder hvor den originale gelcoat stadig er tilbage vil jeg dog matslibe/affedtet og bare give 1. lag Epoxyprimer på for at den 2 komponent polyuretanlak har noget at binde fast i


    ---------------------------------------

    Da jeg skal male dækket på min båd, ønsker jeg også nogen skridsikre felter, her har jeg prøvet at bruge noget Gelcoatspartelmasse også tilsat voksopløsning/parffinopløsning
    Jeg har lagt det ud med en tandspartel og derefter kørt indover det med en struktur-rulle, og det giver faktisk et godt resultat ( se billeder )
    Kender også til kiwigrip; men tænker at Gelcoatspartelmasse / topcoatspartelmasse beskytter den bare glasfiber og jeg ikke behøver at prime med epoxyprimer, som jeg ellers skulle gøre hvis jeg benytter kiwigrip på bart glasfiber.
    (jeg kan så godt være lidt betænkelig om kiwigrip er nem nok at holde pæn, synes den bliver hurtig beskidt og ikke er så nem at få ren igen (den hvide kiwigrip ))


    1 : Er det korrekt at den kan påføres oven på ren affedtet glasfiber og bygget til at stå selvstændigt som slutmaling?


    2 : Er det korrekt at tilsætte voksopløsning/parffinopløsning i Gelcoatspartelmasse for at ændre den til en topcoatspartel ?


    3 : kan Gelcoatspartelmasse også bruges på bart glasfiber og god nok til at stå alenen ( overvejer at "prime" med alm. Gelcoat/Topcoat for at sikre at glasfiberen er lukket helt inde, inden jeg så ligger Gelcoatspartelmasse ud ) i så fald hvad er overmalings intervaller på gelcoat / topcoat ?


    -
    Vedhæftet lige et par billeder

    M.v.h. og god påske Morten


    profilbillede
  • #13   8. apr 2020

    profilbillede
  • #14   8. apr 2020

    profilbillede
  • #15   8. apr 2020

    profilbillede
  • #16   8. apr 2020

    profilbillede
  • #17   8. apr 2020

    profilbillede
Kommentér på:
Forskellen på bådmalinger og Gelcoat / Topcoat ?

Annonce