{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
347 visninger | Oprettet:

Spørgsmål til de el-kyndige {{forumTopicSubject}}

Hej sejlere.
Jeg har 3 følgende spørgsmål:

1. Hvor mange kvadrat ledning skal der være mellem mine 2 batterigrupper. Mine 2 batterigrupper er 24V (motorstart) og 12V forbrug) Desuden, hvor skal denne ledning så gå fra på poler imellem batterigrupper? Er det nødvendigt med relæ, eller kan jeg sætte ledning imellem således at begge batterigrupper lades når min lader er sat til?

2. Hvor mange kvadrat ledning fra generator til henholdsvis 24V og 12V og på hvilke poler på batterier? Jeg går ud fra at jeg skal lade min batterigruppe 24V med 24V generator og batterigruppe 12V med 12V generator?

3. I forlængelse af 2, hvor skal ledning fra generator gå hen på batterigrupperne?

Håber mine spørgsmål giver mening, ellers ret mig gerne.
B


Spar penge på din bilforsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål til de el-kyndige
  • #1   20. maj Først skal du finde ud af om din generator er 24V og det går jeg stærkt ud fra hvis start batteriet er 24V.
    Så har du nok en Lader der konverterer 24V til 12V til forbrugsbatteriet lige som det her...
    https://hellers.dk/shop/106-batteriladere--invertere/559376-24v-12v30a-konverter-der-omsaetter-24v-til-12v/
    Om der skal relæ på må du finde ud af det ud fra hvad det er bygget til...det kan være den du har slukker selv eller ej når generator ladder.

    Ledningstykkelse finder du på wikipedia:
    https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    Find ud af hvor meget strøm din generator kan generere og så slå det op i den søjle der angiver 60 °C, hvis du er nærrig eller vil have lidt spænding i livet så tager du 90 °C søjlen og finder tykkelsen til venstre for den strøm som generatoren giver.


  • #2   21. maj Hvis vi taler startbatterier, løber stømmen jo ikke kun fra generator til batteri, men også den modsatte vej, under start, og der taler vi adskillige 100 ampere. Godt nok kun kortvarigt, men har du for små kabler bliver modstanden for høj, og du får ikke startmotoren til at snurre med de ønskede omdrejninger.

    Kablets længde har også noget at sige, des længere kabel des større tab og dermed større varmeudvikling.

    Når du spørger hvilke poler du skal forbinde til, antager jeg dit elkendskab er ret begrænset. Det bedste råd er måske at få een der ved noget om el til at kigge din båd igennem?

    Vil du beregne kabel størrelser for DC-forbindelser er denne side at anbefale, du indtaster længde, strøm og vælger 12/24/48 system, så får du en mindste kabeldimension https://solcelle.dk/kabel_dimensionering_for_12v.htm


  • #3   23. maj Den slags skal være helt iorden. Det er meget svært at komme med korrekte oplysninger uden at kende flere faktorer for installationen.
    Jeg ville anbefale dig at få en fagmand til at se og hjælpe med opgaven. Hvis du er god med hænderne kan du jo selv trække ledninger og lave en del af det manuelle arbejde efterfølgende.


  • #4   3. jun Er egentlig nok enig med de fleste, og der er jo to hensyn at tage:
    1) Spændingstabet - hvor mange volt er der tilbage til forbrugeren
    2) Temperaturen i ledningen
    Den første er ikke farligt men træls
    Den anden er sådan set noget lort.....- specielt i en benzinbåd

    Så gå efter den anden, og sørg for at forbindelser ikke kan korrodere vha lodning, fedt, krympeflex med lim osv. Og tit kan man mærke om der er en dårlig forbindelse.
    Fortinnede tykke ledninger og loddeforbindelser slår alt.....


Kommentér på:
Spørgsmål til de el-kyndige

Annonce