{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

propel stigning. forklaring {{forumTopicSubject}}

Hej. Når en propel/ skrue hedder 17x16 fx. så er den 17 tommer stor, og har stigning 16.

Er det forstået korrekt?

Men hvad menes der med stigning 16?
Og hvad er forskellen på stigning 15 til 16 fx ?

propellen er en 3 bladet til fast aksel

Kommentarer på:  propel stigning. forklaring
  • #1   7. jan Hvis du forestiller dig at propellen befinder sig i gelé så der ikke er noget slip og den så drejer 1 omgang så har en propel med stigningen 16 bevæget sig 16 tommer frem og en propel med stigningen 15 har bevæget sig 15 tommer frem. Men mener nok at det er tommer i hvert fald men jeg kan tage fejl af enheden. Kunne også være cm

• #2   7. jan #1, dét er faktisk en udemærket analogi.
    jeg plejer at tænke det som man skal se den køre over Sandet, og når man så rammer startpunktet på propellen, er det stigningen i tommer, fra start til slut

for hver tomme der ændres, ( op eller ned i stigning ) kan man ca forvente 250omdr ændring på motoren. forestil dig du kører i din bil med konstant fart, og så enten kører i 3, eller 4 gear. dét er lidt sådan

dét er ret væsentligt at din propel passer til din udveksling til gearkasse, og din motor går med de rigtige omdrejninger. Det ændre en del at skifte en tomme op eller ned, på enten diameter eller stigning.

så hvis du skal have ny propel, er det essentielt du kender dit gamle omdrejningstal med fuld gas. i værste fald kommer din motor til at gå med et for højt omdrejningstal, og det kan beskadige, eller i værste fald smadre din motor. Din båd vil sejle bedst, og bruge mindst brændstof med den korrekte propel. Din Marchfart skal være dér hvor motoren yder sit maksimale drejningsmoment.

• #3   7. jan Tak for svar Problemet er at den skrue jeg har på nu er meget lille i forhold til andre med samme båd og motor.

• #4   7. jan hvad er dit omdrejningstal med fuld gas og normalt læsset båd?

hvad er din motors maksimale omdrejningstal ?

er det indenbords eller påhæng?

dét kan jo være din stigning er tilsvarende højere

• #5   7. jan Det giver meget højt omdrejningstal ved sejlads.
    ingen følelse af reaktion fra skruen.
    Når båden skal igang virker det som en bil hvor koblingen fedter. altså at skruen bare drøner rundt i vandet uden at flytte båden, før den er oppe i "fart" .

Båden er en Luna 26 med bmc 36hk 4 cyllenderet diesel motor.

• #6   7. jan hvor mange omdrejninger sejler du med ?

hvilken gearkasse er der på?

Er det en hydraulisk gearkasse, f.eks Borg Warner, Kan det være den skal efterfyldes. for lav oliestand kan godt gøre den fedter.

• #7   8. jan Lidt om propellere:

For at kunne udregne den korrekte propelstørrelse, så skal der kendes fire faktorer:
    - Motorens antal HK
    - Motorens maksimale omdrejningstal
    - Gearing
    - Sejlklar vægt

En propel der fx måler 17" x 16", har en diameter på 17" og en stigning på 16". Tallene opgives i tommer. Eksemplet med gele er udemærket. Jeg plejer at bruge smør som eksempel, men vandringen er den samme...:)

En forkert propel, så motorens maksimale omdrejningstal ikke kan opnås, giver et unødigt større brændstofforbrug og mere slidtage på motorens mekaniske dele.

• #8   8. jan samt bådens længde i vandlinien.

• #9   8. jan Okay. Hvordan finder man ud af motors maksimale omdr. tal?
    Er det bare at smække gas håndtaget i bund og aflæse tælleren?

• #10   8. jan din motors maksimale omdrejningstal ( med belastning, dvs i gear, under sejlads) skulle gerne være mellem 3200 og 3400.

min BMC er dog gearet lidt hårdt, grundet ikke optimal udveksling i gearkasse, så mit maksimal omdrejningstal er 2400, og min marchfart er på 1800. Dér hvor motoren har sit maksimale drejningsmoment. Den sejler ganske fint og mit forbrug er tilfredsstillende, samt meget lidt motorlarm.

hvor mange omdrejninger sejler du med? og hvad er din hastighed ?

• #11   8. jan med 2000-2200 omdr. sejler jeg 4 til 4,5 knob.
    Gives der mere gas kan jeg presse den til 5 til 5,5 knob.

Bådens marchfart er opgivet til 7 knob.

• #12   8. jan hvad er din udveksling på gearkassen ( det står på den )
    er den hydraulisk?

hvad er stigning og diameter på propellen ( det står anført, Nok på Endeflange )

• #13   8. jan ang. gearkasse har jeg ikke læst noget på den. men kan jeg lige få gjort. Hudralisk? hm.. Det ved jeg faktisk ikke engang

• #14   8. jan du må lægge nogle billeder op.

der sidder en ( burde sidde én ) typeplade på gearet. der står mærke, model og udveksling.

• #15   8. jan Jeg for lige kigget senere, og taget nogle billeder.
    Opretter os båden herinde.
    Fandt alligevel et par billeder fra inden den fik vinterfrakke på ☺

• #16   8. jan Jeg bed mærke i du skriver at der ikke er nogen reaktion på båden når du giver gas og det er "som en bil der filer i koblingen" - kunne det være en løs skrue, evt hvis der er noget chok-gummi der har løsnet sig?

Hvis du giver gas fra stilstand bør du i det mindste tydeligt se skruevandet bevæge sig agterud

• #17   8. jan enig. Der skal helt sikkert være en reaktion.

Kunne sagtens tænkes det er hydraulisk gearkasse der evt fedter / defekt kobling

• #18   9. jan I kloge hoveder.

Propelstørrelse:
    Motor: Marine, to-takt, langt ben 15 HK, 6000 PRM. -Skib: Bandholm 24, vægt uden last (rødvin, proviant, fuld vandtank og bensin) er 2 ton.
    Propel: "Sejldrev" (aner ikke hvad det dækker over), A12-5p.
    Sejler altid med halv kraft. Giver en fart på 9 km/h.
    Behov: Ikke høj fart men optimal manøvreevne i havn og kraft til at skrue mig gennem modvind og sø (har udført 19 m/sec med stor succes).

Har jeg gjort det rigtige valg?

• #19   9. jan hvor mange omdrejninger kan din motor tage hvis du giver fuld gas, i gear ?

• #20   9. jan Ikke for at være trættekær Jonas, men jeg forstår ikke at omdrejningshastighed har betydning, da jeg altid kører for halv gasomdrejning. - Men jeg aner ikke omdrejningsmomentet på den to-cylindere.

• #21   9. jan Tapio, hvis du er tilfreds med dit valg og kommer frem som du ønsker har du truffet det rette valg.

Har dog lidt svært ved at se dit motor/skruevalg har noget at gøre med denne tråd?

• #22   11. jan Kan se på rudespropeller at 17" skrue går fra stigning 8-9-10-11-12 også derop efter til stigning 20.

Hvilken stigning fra 8-20 vil i sige er den mest almindelige? Hvis man kan sige det på den måde.

Jeg har fået abefalet en 17" skrue fra andre med samme båd og motor, men med ukendt stigning.

• #23   11. jan Min skrue som bliver afmonteret i weekenden.

• #24   11. jan ..

• #25   11. jan Kære Per

Tak for rådet. Jeg gik blot ud fra, at alle slags spørgsmål måtte stilles. Regler efterlyses.

• #26   28. jan Jeg har forstået diameter og stigning. Men på min Honda BF50 er der 3 tal, der beskriver propellen. Den hedder 11x1/4x13. Hvad betyder 1/4, hvad angiver dette mål. Jeg kan se propeller hvor dette tal f.eks. hedder 1/8.

• #27   28. jan 11 ( en kvart ) tomme.

• #28   28. jan Tak for hjælpen
    Nu du siger det, så kan jeg godt se, at propellen også på nettet beskrives som
    11-1/4 x 13. Dvs. den har diameter 11,25" og stigning 13"

• #29   28. jan trådstarter, noget nyt i sagen??

Kommentér på:
propel stigning. forklaring