{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
145 visninger | Oprettet:

Uddannelses valg. {{forumTopicSubject}}

Hejsa der ude.
jeg villet lige spørge jer hvad i havede valgt hvis det stod til jer.

Bådmekaniker eller personvognsmekaniker?

Jeg ved personligt at personvogns mekaniker er tæmelig svær at finde læreplads til og arbejde for den sags skyld, Men ved i hvor meget der er brug for bådmekanikere i dk?
Det er bare vigtigt for mig at vide om der er meget arbejde indenfor bådmekaniker uddannelsen smiley
Overvejer derfor om jeg skal vælge den branche istedet.

Og har i nogle erfaringer? fx hvordan fungere det? jeg gætter på man tager ud og laver bådene ude ved folk?

Kommentarer på:  Uddannelses valg.
  • #1   i går kl. 08:11 Der har/er jo et opsving i både i øjeblikket, og med de fortællinger der er rundt omkring om ventetider hos div. værksteder ( især foråret er slemt ) så burde der være flere værksteder der mangler mekaniker, men når det så er sagt... læreplads ! ! ! det er nok op ad bakke at skaffe det ! ! de fleste vil helst have en udlært med 20 års erfaring og ALLE kursus om de nye motorer, plus de skal nok være en 20-30 år og fulde af energi .. så de rigtigt kan tilfører firmaet fart og tempo ! ! ! ! og DET hænger jo ikke sammen noget af det.
    Det med at være mobil og være HOS kunden er svært, der er et væld at reservedele der skal fragtes rundt, så en meget stor lastvogn og et væld af instrumenter er næsten et must ( det er så lige nogle millioner at lægge ud ) ja ja service med olie skift og filter kan nok klares fra et bagagerum.... MEN alle rep kan jo udvikle sig til noget stort, så der er et værksted helt sikkert det der skal bruges, da reservedele nok skal bestilles og motor/båd kan stilles til side til dele er kommet, kørende værksted skal nok nogle gange frem og tilbage og hvem skal betale for det .... kunden eller firmaet ... ja kunden vil nok ikke betale flere tusind i kørsel, hvis det nu IKKE løser problemet første gang !
    Der er mange aspekter i det ! !
    Men en læreplads er alfa og omega, de fleste værksteder ansætter nok ikke en skoleudannet ! ! bare se på mc mekaniker uddannelsen, der er mange der ikke har en læreplads, så de "uddannes" på skolen, uden at få mulighed for at takle de problemer der er i virkeligheden ( OG DER ER MANGE )....
    Men held og lykke med din fremtid, håber du får fat i en læreplads !

• Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    jul 2018

Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 36
    #2   i går kl. 10:26 Jeg tænker at det er ved at gå op for de fleste autoværksteder at de er nød til at have lærlinge for at kunne få en kvalificeret medarbejder senere, værkstedet ved siden af mig er gået fra 1 til 2 lærlinge, og der er flere der ansætter lærlinge end for få år tilbage og er det båd du brænder for, tænker jeg at du nok skal rundt til en det før det måske lykkedes. Men forfølge dine drømme hvis det er muligt, men husk også at du altid kan skifte retning i arbejdslivet

• #3   i går kl. 14:43 Man kan fodre grise med personvogne mekaniker
    så derved havde jeg taget båd mekaniker men derimod kan det være svært at få job efter endt uddannelse.. så havde i omvendt rækkefølge nok taget personvogne mekaniker men med overbygning til båd mekaniker.. hvis man altså kan det..

Er selv ufaglært og i arbejd på 15år samme sted og har det helt fint med det..

• #4   i går kl. 17:42 Hvad med at tage springet fuldt ud og blive Maskinmester.

• #5   i går kl. 17:53 En filosofisk tanke.
    Jeg tror jeg ville være automekanikker og så have en fed båd jeg gik og skruede på i fritiden.
    Eller måske bådmekanikker og så have en fed gammel klassisk bil jeg skruede på i min fritid.
    Hvis ens hobby bliver dit arbejde, så har du måske ikke længere din hobby som hobby længere.
    smiley
    Det vigtigste er at ens arbejde er interessant,,,,.

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

Følger: 13 Emner: 1 Svar: 7
    #6   i går kl. 20:16 Rasmus K, Maskine mester har helt klart været i tankerne i et års tid. jeg kender en der er det og jeg har snakket med simac som uddannere maskine mestre men for nemmeste at blive maskine mester skal man have en uddannelse og opbygge på ex mekaniker. ved at have bådmekaniker uddannelsen kan jeg vidre uddanne mig til maskine mester efter et 6 mdr kursus med simmac smiley

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#7   i går kl. 20:20 Og til jer andre.
    Jeg er 20, så villet værre færdig med bådmekaniker uddannelsen som hmm 25 årig? ca.
    Jeg villet ikke starte selvstændigt fra starten af jeg ville arbejde for firmager de første 5/10 år, villet også gerne prøve at være chief mechanic på et større skib, hvor man da bor på arbejds pladesen.
    Jeg ved godt bådmekanikere er dårligt lønnet ihvertefald på større skibe taget i betragtning af hvor meget man er der det bedst betalte jeg kunne finde var 28.000 om måneden, men havede jeg også værret tilfreds med.
    Hvorpå en maskine mester jo tjener op mod 80 tusinde og lidt over på boreplatformer hvilket jeg også gerne villet prøve.

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#8   i går kl. 20:28 Det er nødvendigt at sige drømmen var motorcykel mekaniker.
    men som også nævnt ovenfor af Kim s, er mc mekaniker uddannelsen MEGET season præget ikke for at nævne de fleste der har motorcykler har dem af en slags interresse hvor de demselv har interresse så jeg kan ikke se arbejde indenfor der især ikke hvis man ville arbejde en 10/14 timer om dagen! så seer ikke det kan gå rundt der. og bilmekaniker er svært at finde læreplads som jeg personligt har været NÆSTEN hele fyn rundt efter en mestrelærer plads. og de fleste siger følgende (vi har ikke meget at lave pga covid19)

(vi er alle sammen fyldt med lærlinge, da vi filk stats tilskud hvor staten betalte 75% af lærlingens løn pga corona derfor har de alle ansat.)

og jeg tænker at der måske ville værre brug for bådmekanikere/lærlinge til sommer da,jeg også tænker flere villet tage deres ferier på vandet i 2021 pga corona?

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#9   i går kl. 20:31 Og thomas, det med interresser og fritid smiley jeg har en gammel bil fra 1992 som er min projekt bil som snart kommer på plade som hverdags bil smiley men villet gerne bo på en sejlbåd så det er mere et hus end project/hygge halløj.

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#10   i går kl. 20:32 Men for lige at slutte af fra min sidde føler jeg lidt det er en skrue uden ende ville ikke bruge et uddannelses klip for ikke at kunne få en læreplads eller et job, tager klippene meget seriøst og jeg har 2 tilbage.
    Hvor jeg seer kammerater der bare smider sine væk og ikke kan få en "gratis uddannelse". jeg ville ikke lave den fejl og skal værre noget i mekaniker retningen.

• #11   i går kl. 20:34 Hej Patrick
    Hvis du vil være maskinmester kan jeg anbefale at blive elektriker først, 50% af uddannelsen er el.
    Lønnen som maskinmester de første to år som junior ligger på ca 22000 til 25000 på DIS. Du kan se lønstatistik inde på MMF.dk . De 80K på boreplatform er forbeholdt de få, men ja lønnen er god har selv været der men der er mange regler man skal forholde sig til derude.
    Men Maskinmester uddannelsen er nok en af de mest alsidige uddannelser hvis man vil noget andet sener i livet, men skulle jeg have gjordt det anderledes i dag ville jeg have læst til elektriker først.
    Hilsen Rasmus

• #12   i går kl. 20:42 Husk der er andre skoler en simac, de har vær deres speciale.
    Simac er lidt i retning af ledelse, Fredericia mere vedligehold og så videre derudaf. Så forhør dig lidt ad ved de andre skoler for de er ikke ens i den måde de underviser.

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#13   i går kl. 21:01 okay, godt electricitet er mit speciale smiley elsker alt der er elektrisk er er rigtigt god med 12 og 24 volt hvilket de fleste produkter kører på....
    self er der 220/230 volt 430 volt og oppad enu. el biler er de 1000 volt. england eller er det canada mener jeg køre 110 men jeg kender ikke til det når der er facer.. hvor 12 volt er meget derudaf.
    Jeg har også kigget meget ind på det men kender ikke andre end simmac har ikke fundet andre.... har især kigget ind på bore platforme da det kunne overvejes eller på fragtskibe problemet med bore platforme er folk er der ude 2 uger af gangen, jeg ville værre der længre. jeg gider ikke ligger og flyve frem og tilbage i en helikopter unødvendigt da jeg ikke stoler på dem og mener de kun har en motor og man flyver alså over vandet hehe. ikke lige noget jeg er tryk ved så hvis man kunne værre der en månede eller to også nøjes med at værre hjemme en uge eller lignende havede jeg haft det fint med smiley

• Patrick N
    Patrick N Tilmeldt:
    maj 2020

#14   i går kl. 21:14 Men jeg er sikker på man skal have en gymnasial fortid for at komme direkte på maskine mester? og det har jeg ikke jeg har 0 og til og med 10 klasse og har bestået hvad fag der skal til for alle mekaniker uddannelserne.
    Derfor skal jeg bare finde ud af hvordan jeg skal prioritere det og hvad uddannelse jeg skal tage af mekaniker uddannelserne, og det skal self værre den med mest arbejde og størst mulighed for lærerplads. og ved bilmekaniker og mc er meget lavt der og er meget i tvivl med båd mekaniker. siden kun to steder i hele dk udlærer båd mekanikere!
    efter uddannelse som bådmekaniker,personvognsmekaniker,eller mc mekaniker kan jeg blive maskine mester på 2 år og 6 måneder skulle jeg bestemme mig for at blive det. er tæmelig sikker på det er sådan det går?.

Men en ting jeg har fundet ud af i livet i de hurtige 20 år jeg har levet er det koster penge at lave penge, så jeg skal bare værre sikret der er job muligheder smiley
    også er jeg ikke glad for at spilde tid syntes virkelig årene begynder at gå hurtigt nu og min farmilie siger når man rammer 40 så er tingene omme inde man seer sig om så der skal bare ske noget smiley ville ikke fortryde noget.

Kommentér på:
Uddannelses valg.

x