{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Første Gangs køber (PAS PÅ) af Båd (speedbåd / indenbords motor)

1.572 visninger | Oprettet:

Hej med jer ,

Jeg vil fortælle lidt om min historie med et rigtigt træls køb jeg gjorde sidste efterår. Og håber at nogen kan lære af mine fejl så i ikke ender samme sted.
Jeg fandt en 18 fods speed båd ( 3.0 indbords motor med alpha one gen 2 drev) på nettet som ikke lå langt fra mig af med en skade i bunden , glasfiber er jeg nogen lunde go til så den ville jeg gerne købe.
Min makker som ejer en båd og som skulle have været med meldte fra i sidste øjeblik. så jeg måtte ud alene. Det er min første båd. så jeg er nybegynder.

Anyways, båden havde den skade som beskrevet men den var noget være end jeg regnede med, Så jeg sendte den til en profi så den blev 100% . ifølge Ejer virkede alt andet upåklageligt. han havde ingen problemer haft med den. det lovede han siden Vi ikke kunne komme i vand med den, Vi kunne ikke rigtigt sejle pga bundskaden så jeg måtte stole på ham. Jeg har tænkt mig at sende ham en besked og se hvad han siger til dette. ( Hans svar var at Han ikke kunne hjælpe, alt virkede da han havde den. hmmmm

Jeg køber så båden med trailer til en fair pris da jeg regnede med at bruge et sted mellem 5-10 000 kr så lå den stadig en 10k under den billigste båd.

Da jeg kommer hjem finder jeg ud af at den drypper olie fra drevet, samme sted som den suger vand ind til motor. Spurgte sidste ejer og han kunne ikke se noget olie ved hans indkørsel. jeg havde en kæmpe grøn plet på 1 time hjem ved mig. defekte pakninger ifølge mekaniker så drev skulle skilleds ad.
Der var skåret et styk glasfiber under et af de forreste sæder, den ville jeg gerne have igen men det kendte han ikke noget til.

Da vi skiller drev ad så finder vi ud af at der er mere. Meget mere der er i stykker.

Der var nemlig gået hul i det store Bellow / manget for længe siden , der var rendt vand ind mod motor og smadret Gimball lejet og selve aksel / kardan med Led var fuldstændig rustet , det kunne knap nok
dreje. det bankede også da vi testede det senere. der skulle nyt til samt bellows Leje osv. så der kunne jeg slet ikke forstå at "han ikke havde problemer med den"
Det var så også rendt ind mod drevet , den øverste del. pga en defekt pakning så aksel og lejer ( især de 2 store ) var døde og skulle skiftes. det var grunden til den smed olie ud af indsugningen.

Jeg får det hele lavet, bunden, drevet , toppen og transom, og vi smider den i vandet.

5min efter finder vi ud af at Manifold og knæ er utæt og der løber vand på siden bag til ind i båden. da vi tidligere pillede drev af så jeg nogle store metal klumper så tænkte nok at manifold eller knæ var døde. og det var de sku, se bare på billeder , stumper manglede på knæet og manifold var næsten total tilstoppet. så det blev til et nyt manifold samt knæ og en masse pakninger og skruer, samt et rep kit til karburator da den sejlede meget ujævnt når man gav den gas. og den kunne finde på at dø , sikkert nok pga af tilstoppet manifold.

Så første sejltur blev igår 19/ 06 / 19 og det var en kanon dag. endelig efter så meget smerte, tid og penge så fik vi 4 timers sejlen med min familie og vi nød det så meget.

OG så sku vi jo også hjem , og så sker det der ik må ske. Aksel knækker. så her står jeg nu og ikke ved hvad jeg skal gøre. der er snart ikke flere penge til reparationer og nyt aksel koster 5500 kr plus moms så tror båden må vente til næste år. hvis da jeg overhovedet finder en måde at få båden af traileren så jeg kan skifte aksel en dag. den er nok for tung og for farlig at skifte på klodser mens båd ligger på den.

Jeg siger ikke at sælgeren vidste til alle de her fejl , men noget af det var mystisk. drev bankede når man drejede , smadret aksel og lejer . det er ikke noget man "Ikke kender noget til"

Nå men det blev da til 4 hyggelige timer indtil videre.
Pas på der ude og tag en med der har forstand ellers kommer det til at koste dig dyrt.



Bund rep , maling og timeløn 11 500 kr

aksel med led / kardan samt rep
kit med lejer . pakninger osv til den
øverste del af drev 8 500 kr

Transom rep kit samt Gimbal leje
plus diverse 3 500 kr

Manifold , knæ samt skruer og paknin 7300 kr

timeløn ca 6000 kr

Aksel som nok må vente ca 7 000 kr plus timeløn

ca 44 000 kr i reparationer alene
:(

Neti G
Mand | 43 år | Oprettet: 13. okt 2018


Kommentér på:
Første Gangs køber (PAS PÅ) af Båd (speedbåd / indenbords motor)
  •   20. jun 2019 Hej Jens, Ja det eneste der holder humøret lidt oppe er faktisk at jeg nu ved at båden er perfekt. at alle svagheder er væk og jeg ikke skal bekymre mig om noget når jeg er ude at sejle.
    Det er bare ufatteligt at folk ikke tager lidt ansvar noget de sælger noget der er defekt,



  •   19. jun 2019 Fint opslag, men surt at løbe i sådan en omgang. Ja, man skal se sig godt for.
    Har selv været igennem en motorrenovering/reparation der løb op i knap 30.000,- - det gør lidt ondt ;-(
    Det positive for dig er at du nu ved hvad du har og at der forhåbentlig går længe før der kommer flere større reparationer.


Annonce