{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Evinrude 4 hk fra 1974 vandkølet 2 cylindret

185 visninger | Oprettet:

Jeg fik denne lille søde motor via gul og glatis.
Jeg køber sådan en motor en gang imellem for at rode med noget sjovt som osse kan være lidt lærerigt.
Denne her virkede lidt omvendt på mig, da man skulle afmontere motorskjoldet forneden og den havde indbygget tank dækket af endnu et skjold foroven.
Den så forbavsende pæn ud og havde jf. ejer ikke kørt siden far og onkel brugte den sidste gang i 1985. Jeg vidste at der skulle nogle reservedele til, men til en plovmand turde jeg godt brænde fingrene.
Her er et salgs foto fra G&G og her kunne jeg allerede hjemme fra se at motoren var uden ruere på den nederste del af benet, ligesom den ikke havde været meget i grus - altså behandlet pænt. Yderligere var plastik på styre håndtaget ikke slidt i rillerne, så formentlig begrænset brugt.

Hjem med den og så ellers se en masse YouTube videoer om reparation og ydelse.

Åbenlyst manglede en luftskrue på tankdækslet og der var knækket et meget mørt chokerhåndtag i plast - ellers virkede den komplet.

Jeg skrue den nederste kåbe af, den havde en lille revne og var sprød, hvorfor jeg passede godt på.

Jeg tog tændrørene af og sprayede godt med olie ind af hullerne. Den tørnede fint.

Af med karburatoren og en grundig rensning. Der var lidt karamelskidt deri. Jeg skiftede brændstofslange og så hev jeg ellers i snoren.

Omgående kom der en fuglerede af fjedre inde under hatten og jeg gik ud fra at sønnen/sælger havde løsnet skruen på toppen for at kigge motoren efter. Skruen sad nemlig ret løs.
Når man løsner denne skrue på denne her motor, så løsner man nemlig snoretrækket.

Nå af med hele aluminiumshatten der omgav toppen af motoren. 4 skruer. 1 af dem havde været skiftet til en længere og alu-gevindet var drejet over øv.
Jeg tog sikkerhedsbriller på og fik fikset snoretrækket ret let.

Samlede det hele igen og hev i snoren til jeg blev træt - ikke en lyd - ej heller med startgas. Det kunne kun betyde at den manglede gnist - og det gjorde den.

Tændrørene fejlede ikke noget og ledninger virkede bløde og uskadte.

Af med tophatten igen og af med rotoren, så jeg kunne kigge ned i statoren.
Platinerne sås med hvid belægninger og fik lidt korn 1000 sandpapir.
Tændspolerne så forholdsvis fine ud, dog sås den ene med en hårfin revne i plasten.
Tændrørene gnistrede som en el-svejser, næsten for kraftigt.

Nu blev chokerhåndtaget et lille problem, da det var i plast og knækket. Chokeren var bøvlet at påvirke uden håndtag da den gemte sig bag skjoldet. Jeg måtte svejse lidt i rustfrit stål og fiske et hæderligt håndtag lavet som ihvertfald ikke bliver mørt i sollys.

Nå men jeg havde ikke nogen ny så jeg samlede det hele og så manglede kun lige impeller-tjek.

Impellen så ufatteligt nok ud som nye og i mistro tog jeg dem op og skovl bladene bløde og helt uden revner. Hmmm... I med dem igen.

Jeg hev i snoren og 2. træk startede motoren og gik som en drøm.
Denne type Evinrude har ikke en decideret kølestråle, men mere en række 2 mm huller på benet, hvorfra den nærmest fnyser kølevand ud af.

Den har en fed motorlyd, som kun en amerikansk motor kan have. Den gik mindre rystende end min 4,5 hk Mercury, men ikke så lavt i tomgang.
Nu var den jo også med direkte drev, altså uden frigear.

Jeg lod den køre i ca. 1/2 time da den pum-døde.
Intet liv, men den tørnede fint og der var brændstof på.

Jeg tjekkede tændrørene for gnist og øverste tændrør var dødt.

Nu sidder jeg så i skrivende stund og venter på 2 nye tændspoler - jeg får da lært at tage hatten af hehe

Claus C
Mand | 60 år | Oprettet: 29. jan 2023


Kommentér på:
Evinrude 4 hk fra 1974 vandkølet 2 cylindret
  •   19. mar Princippet i tændspoler er stort set ens på alle motorer med sådan og de er ret lette at skifte selv på de fleste motorer.
    Nogle smider en motor ud eller sælger den billigt fordi man feks ikke kan få reservedele til motoren længere og her er tændspolen vigtig.

    På den vedhæftede Youtube video viser en gut hvordan han bruger billige tændspoler fra Kina til at reparere en motor, hvor tændspolen slet ikke passer til.
    Det er et ret godt tip til folk der arbejder med veteranmotorer eller bare ikke nænner at slå en ellers god motor ihjel.

    https://youtu.be/S66JOqNoZkw?si=qA96lm3UNSIzwxdA

    Jeg tror nok ham gutten fra videoen har lagt stemme til Kermit fra Muppet show.


  •   19. mar Inden jeg hev de gamle tændspoler af, så testede jeg om de lavede gnist - og det gjorde de begge, men motoren havde en dårlig motorgang - som om den druknede - noget man forbinder med karburatorens unoder.
    Efter skiftet kørte motoren perfekt igen og som fotoene viser afslørede tændspolerne nogle flere revner de steder hvor man ikke kunne se når de sad monteret.
    Revnerne i sig selv er ikke farlige, men der kommer en masse fugt ind til kobberviklingerne og de vil over tid korrodere og kortslutte host og her inde i spolen - og så kommer unoderne.


  •   19. mar Så fik jeg tændspoler hjem fra Kinaland. De kostede 75 kr stk og er måske ikke mere værd, så jeg købte ialt 8 stk med gratis forsendelse.
    De ligner de oprindelige bortset fra at der ikke er en lås på ankeret som sikrer at spolen ikke kan falde af, men det er sikkert sikret istedet for med noget lim, håber jeg.
    Jeg skiftede begge spoler og det var ret nemt.
    Man skal bare være opmærksom på at ledningerne fra tændspolen ikke rører nogle roterende dele og så slides over.


  •   1. mar hyggelig opgave. skønt at holde liv i gamle motorer

Annonce