Reinell 1710 1973
5.437 visninger
|
Oprettet:
Reinell 1710
Årgang:
1973
Type:
Amerikansk speedbåd med OMC Stern Drive
Drivkraft
Benzin, indenbords OMC motor på 120 heste. 2.5 liter
Størrelse
17 fod.
Interiør
Kunstlæder - 6 sæder, som jeg planlægger at ændre til 5, ved at ændre motorkassen til en form for bag-soldæk og lave et bagsæde, forstole der kan vendes og et bord til at placere midt i.
Ekstraudstyr
Blaupunkt radio med 3 watt udgamgseffekt !!!! - indtil videre
Bemærkninger
Båden er købt som den ser ud her. Drev fungerer fint, motoren starter og går perfekt - men bliver varm efter 5 min. Det viser sig at være en tærring i kølesystemet. - faktisk hele manifold og elbow. Drevet er med el-gear skift og fungerer upåklagelig. Trim systemet er det lidt forældede system fra OMC som de kalder Selectrim - hvor hele moteren og drev kan ændre vinkel. Der er også problemer med tilt motoren der hæver og sænker drevet. Den sætter simpelthen ud engang imellem.
Nu skal der bare arbejdes i løbet af vinteren. Planan var egentlig at den skulle ud og sejle denne sommer( mere en 5 min.) , men det begynder at knibe. Den skal i løbet af vinteren gennemgå en omfattende renovering og forbedring som jeg vil følge op med billeder og tekst her på siden. Af planlagte ændringer kan nævnes - nyt instrumentbord, inkl. handskerum og opbevaringsrum, opbevaringsrum under unstrumentbord til bl.a. køleskab og ildslukker, samt indbygget trin til adgang gennem vindspejlet. Udfordringen er at lave det i glasfiber. Interiøret skal skiftes til hvidt/gråt kunstlæder, nye drejbare forstole og et 3 pers bagsæde med "liggesoldæk". over motorkassen. Der skal også en lille badebro på, samt forlængelse af badestigen. Derudover kommer selvfølgelig maling på hele båden til udskiftning for den nuværende, der mest af alt minder om hvid vægmaling !!!!. Jeg mangler en god ide til gulvbelægning - gulvtæppe brydder jeg mig ikke om - teak gulv syntes jeg er er for voldsomt. Forslag modtages med tak.
19. Marts 2007
Det gik ikke helt som planlagt. Der blev i løbet af efteråret godt nok skiftet manifold, elbow samt termostat og div slanger. Selectrim motoren blev renoveret og div besintilførsel fornyet...Efter den omgang skulle den jo prøves i sit rette element - vandet.
Efter 5 min. sejlads stoppede motoren og har ikke kunne startes siden. Thermometeret viste perfekt arbejdstemeratur, men da vi fik skjoldet af kom der damp ud af alle sprækker.
Nu skal hele motoren så skilles ad...men den SKAL ud til sommer. Der er også så småt ved at være nogle skitser til instrumentbord og placering af stole/sæder som det kan ses på de 2 skitser.
18 marts. - Så har jeg igen taget fat på båden - velvidene at motoren stadig ikke virker. Efter en tur til en bådmekaniker, der ændrede i kølesystemet og div. andre ting gik turen igen på havet. Denne gang lækkede motoren ikke, blev ikke varm i følge temperaturmåleren, men pludseligt begyndte moteren at gå lidt ujævnt og kraften forsvandt. Da vi fik kigget til moteren var boblede og sydede den, ingen tvivl om den var blevet varm igen igen.
Nu er den kommet på værkstedet og jeg er istedet igang med at slibe, reperere og male skroget. Da stort alt andet meaknik på båden virker perfekt ( undtaget tilt til drevet ), må jeg vente til jeg finder en OMC ekspert der kan lave den een gang for alle - og nu bruges jeg energien på det mere tidskrævende. Billeder af processen kommer snart.
Nu skal der bare arbejdes i løbet af vinteren. Planan var egentlig at den skulle ud og sejle denne sommer( mere en 5 min.) , men det begynder at knibe. Den skal i løbet af vinteren gennemgå en omfattende renovering og forbedring som jeg vil følge op med billeder og tekst her på siden. Af planlagte ændringer kan nævnes - nyt instrumentbord, inkl. handskerum og opbevaringsrum, opbevaringsrum under unstrumentbord til bl.a. køleskab og ildslukker, samt indbygget trin til adgang gennem vindspejlet. Udfordringen er at lave det i glasfiber. Interiøret skal skiftes til hvidt/gråt kunstlæder, nye drejbare forstole og et 3 pers bagsæde med "liggesoldæk". over motorkassen. Der skal også en lille badebro på, samt forlængelse af badestigen. Derudover kommer selvfølgelig maling på hele båden til udskiftning for den nuværende, der mest af alt minder om hvid vægmaling !!!!. Jeg mangler en god ide til gulvbelægning - gulvtæppe brydder jeg mig ikke om - teak gulv syntes jeg er er for voldsomt. Forslag modtages med tak.
19. Marts 2007
Det gik ikke helt som planlagt. Der blev i løbet af efteråret godt nok skiftet manifold, elbow samt termostat og div slanger. Selectrim motoren blev renoveret og div besintilførsel fornyet...Efter den omgang skulle den jo prøves i sit rette element - vandet.
Efter 5 min. sejlads stoppede motoren og har ikke kunne startes siden. Thermometeret viste perfekt arbejdstemeratur, men da vi fik skjoldet af kom der damp ud af alle sprækker.
Nu skal hele motoren så skilles ad...men den SKAL ud til sommer. Der er også så småt ved at være nogle skitser til instrumentbord og placering af stole/sæder som det kan ses på de 2 skitser.
18 marts. - Så har jeg igen taget fat på båden - velvidene at motoren stadig ikke virker. Efter en tur til en bådmekaniker, der ændrede i kølesystemet og div. andre ting gik turen igen på havet. Denne gang lækkede motoren ikke, blev ikke varm i følge temperaturmåleren, men pludseligt begyndte moteren at gå lidt ujævnt og kraften forsvandt. Da vi fik kigget til moteren var boblede og sydede den, ingen tvivl om den var blevet varm igen igen.
Nu er den kommet på værkstedet og jeg er istedet igang med at slibe, reperere og male skroget. Da stort alt andet meaknik på båden virker perfekt ( undtaget tilt til drevet ), må jeg vente til jeg finder en OMC ekspert der kan lave den een gang for alle - og nu bruges jeg energien på det mere tidskrævende. Billeder af processen kommer snart.
Reinell 1710
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 2 Svar: 31
Ja den skal ud til sommer, om ca. tre uger er den klar regner jeg med.
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
Ang. traileren ikke kunne komme på danskeplader så har jeg lige fået den inregistreret.. Hvorfor mener du den ikke skulle kunne det?
jun 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 1
Ja, det er vist pænt sagt - den ligner jeg ved ikke hvad.
Lige nu står den på værkstedet, klodset op og med 3 store med huller jeg har skåret i den. Det viste sig at skroget havde en flække fra en tidligere skade. Da den er dobbeltbundet har vandet trængt derind, hvor man har valgt at fore den med et svampelignende materiale ( ligner en mellemting mellem balsatræ og skum ) Så nu står den til tørre- Jeg tror allerede den er blever 2-300 kg lettere.
maj 2006
Følger: 17 Følgere: 15 Både: 1 Emner: 39 Svar: 91
vil gerne følge dit projekt..
for den så jo lidt meget brugt ud i starten
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
Underligt, har ikke haft problemer med motoren, ud over jeg skal ha skiftet et par pakninger i luftfilteret..
Hvor siger du traileren ikke kan inregstreres? burde da ikke være noget problem?
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 15 Både: 4 Emner: 152 Svar: 728
Ja den er købt omkring århus, og er fra belgien.. hvad er grunden til du ikke har købt den så?
jun 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 1
Er der nogle der har lavet et nyt instrumentbord i glasfiber...jeg har tænkt mig at prøve, så gode råd modtages med tak !!!
maj 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Både: 3 Emner: 3 Svar: 12
hva skal du ha'.?
jun 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 1
Tak for kommentarene og for de rigtig brugbare links . Ja - det bliver godt med lidt dårligere vejr, så man ikke kan ærge sig i samme grad
Til andre der også er begavet med et OMC drev, kan jeg tilføje nedenstående :
- http://www.glmmarine.com/ - Uoriginale dele
- http://marineservice.org/ - Ny dansk importør af Bl.a. OMC dele