{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

X one off 1977

2.221 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Søren F
Mand | 70 år | Oprettet: 2. jan 2019


X one off

Årgang:
1977
Type:
Sjægt

Kopi af sjægt bygget i Sillerslev 1916
Drivkraft
sejl/påhængsmotor
Størrelse
17fod 10 tommer
Interiør
Åben/ringdækket
Ekstraudstyr
Bemærkninger
MAKRELLEN er en kopi af Opmåling nr. 60, udført 1946.

Oplysninger af bådebygger og konservator Chr. Nielsen vedr. sjægte, bygget i Sillerslev.

Sjægte fra Sillerslev, bygget 1916 af bådebygger Niels Dam Nielsen, Sillerslev. Ejer i 1946
fisker Niels Andersen, Nykøbing M.

Længde:
17' 10"= 5,60 m.
Bredde: 5' 9"= 1,80 m.
Højde: 2' 3"= 0,71 m.
Dybgående: 1' 6''= 0,47 m.

Jollen er en håndvodsjolle, hvortil den stadig bruges. Det er en jolletype, som i mange år er
brugt på Limfjorden og er i flere generationer blevet bygget i Sillerslev.

Byggemåde:
Jollen er bygget som en ringdæksjolle med en klinkbygget klædning af 5/8" fyr på egespant.
Opløbere og bundstokke ligger på siden af hverandre og er forbundet med spiger.
Klædningen er klinket med jernspiger og forbundet til stævnen, køl og spant med spiger.
Essing, stævne og knæ af eg. Jollen har en fast tofte, hvori masten er anbragt. Under
dækket er essing og knæ forbundet til spanterne. På dækket er en karm af eg. Jollen er
forsynet med dam.

Rigning:
Jollen fører 3 sejl, storsejl, sprydstagesejl med løs sprydstage, spidst topsejl og fok, neget til
stag med kloder af kohorn.

Farver:
Skroget hvidt, fender, dæk, karm og tofter gul-grå, banje blanktjæret, bunden kultjæret.

Sælgers beskrivelse fra annonce oktober 2015:

Limfjordssjægt, Sillerslev kopi, årg. 1977, 18 fod, 2 sovepladser
Sjægt L93 bygget professionelt og ret smukt i Lemvig. 18 fod (17,6 er det vist helt præcist). Lærk på eg. Sejl af blød, lydsvag Duradon: stor, fok og topsejl i rimelig stand. Owatrolbehandlet på fribord og dæk med D1 - og D2 hvert år. Linolie + finsk trætjære indvendigt. Været i vandet 6 mdr. og oppe 6 mdr. i alle de år jeg har haft den = 10-15 år.
Intakt og meget solid konstruktion, dog med enkelte langsgående udtørringsrevner i de nederste bord fra de kolde vintre for nogle år siden. De tætner 100 % efter en uge i vandet. Den skal i vandet hvert år!
Dækket fungerer, men har helt alm. forekommende lærkeskimmelpletter og yderste dæksbræt bagbords/midt har revnedannelse, så på et tidspunkt bør det skiftes.
Sejler hurtigt, men helst i mellem/frisk luft som alle andre sjægte. Særligt god i krapsø pga. skarp stævnform. 3. præmie i 'Fjordens Træbåde' 2010. Klaret 13-14 m/s med rebede sejl på halvvind = 6,5 knob.
Har sejlet helt til Hesselø og klaret det fint.
jernbjælke i fuld længde, så jeg har aldrig kæntret med den, men forgængeren gjorde vist og holdt sig flydende uden opdriftsmiddel.
Opbevarings/sidde-trækiste midtskibs, som kan erstattes af to dørkplader så en sammenhængende dørk opnåes. Der kan så sove to personer.
Jeg ser den meget gerne komme tilbage til Limfjorden, hvor den begyndte sin karriere - for derefter at bo nogle år i I Hvide Sande, en del år i Frederikssund og senest hos mig i Hundested i ret mange år.
Alle er selvfølgelig velkomne til at købe den hvorsomhelst.
Sjægteregisteret er ikke opdateret korrekt, men den hedder her L93 - Laksen. Jeg har sejlet den med det lidt mere ydmyge navn Makrellen. Og den er fra 1977.
Bådevogn, motor og motorbeslag medfølger ikke umiddelbart, så prisen er alene for båd og sejl. Vognen kan dog diskuteres ved henvendelse.
Priser på træbåde er altid lave, men der følger ansvar, kontinuitet og lidt arbejde med. Owatrol, linolie/tjære og bundmaling løber op i 8-900 kr. / år.
Jeg købte båden for 12.000 kroner.

Mine tilføjelser til bådens historik:

Makrellen er bygget i vinteren 1976-1977 på Lemvig Bådebyggeri, ved skibsbygger Henning W. Lund,
Det var hans svend Henning Sørensen og lærling jens Peder Hilligsøe, der byggede sjægten ”Makrellen”.

Den blev bygget til Ellen Damgaard, der var ansat på Lemvig Museum, og som fik lyst til at eje en sjægt.
Det blev klart for hende at den var svær at holde på ret køl selvom der var lagt løs ballast indenbords ( Ellen er en lille spirrevip), derfor fik hun en lokal smed til at montere en jernkøl på ca, 180 kg. Under jollen. Dette betyder at den snarere sejler som en kølbåd end som en jolle,

Ellen ejede MAKRELLEN i en årrække og den blev brugt af en kreds af venner som sejlede og vedligeholdt den i fællesskab.

På et ikke nærmere defineret tidspunkt blev makrellen videresolgt og har bl.a. været hjemmehørende i Hanstholm, Frederikssund og Lynæs. Nu ligger den i Kignæs ved Jægerspris.

Hvad er en sjægt?

En sjægt er en sprydrigget klinkbygget fiskerjolle rigget med storsejl, topsejl og fok. Fartøjet blev anvendt til fiskeri på Limfjorden i perioden ca. 1850 til 1920.
Sjægten adskiller sig fra andre samtidige fiskerjoller ved, at den er slankere og skarpere i skroget og fokken er forholdsvis stor. Den fører aldrig klyver.
I modsætning til andre farvandes joller er sjægten relativt smal og højt rigget.
Typen er formentlig indført til Limfjorden fra det sydlige Norge omkring 1850 til brug i datidens nye fiskeri med snurrevod.
I begyndelsen af det 19 århundrede afløstes sjægten af motorjoller og mistede sin betydning som fiskerbåd.
Siden midten af 1970'erne har sjægten fået en renæssance som fritidsfartøj, hvor nogle personer i Limfjordsområdet påbegyndte restaurering af disse fartøjer til lystsejlads sejlads.
Nybyggede kopier af gamle sjægte forekommer.
Der er ca. 100 sejlende sjægte på Limfjorden. Den største flåde ligger i Hjarbæk, hvor der hvert år afvikles verdensmesterskab for sjægt.

MAKRELLEN efter oktober 2015:
Jeg købte båden for 12.000 kroner.
For at kunne transportere den rundt købte jeg en bådtrailer for 20.000 kroner.
En havneplads kostede 22.000 kroner.
Nye sejl (de originale var meget slidte) kostede 17.000 kroner

Vinteren 2015/16 brugte jeg på at brænde al bundmaling af og rense ind til alle bolte- og naglehoveder. Alt så ud til at være i god stand. Jeg fremstillede en ny stævnskinne og et nyt påhængsmotorbeslag og fik dem galvaniseret.

Jeg læste Simon Bordal Hansens bog ”Et linoliesystem til træbåde” og valgte at bruge linolieprodukter til vedligeholdelsen. Det har jeg ikke fortrudt!

Bunden blev strøget med koldpresset linolie indtil den ikke kunne suge mere. Derefter blev alle bolte og nagler dækket med enten nye propper eller tjærekit. Bunden blev strøget med to gange jernmønje og en gang Hempel Classic bundpatent.
Fribord og dæk blev slebet let og strøget med Tonkinlak en gang.
Indenbords blev strøget med en blanding af lige dele trætjære og linolie.

En ny sprydstage af fyr blev fremstillet af et stykke rundstok fra trælasthandleren.
Nye årer blev indkøbt, da de der fulgte med båden var i meget dårlig stand.
Forskellige forandringer og fornyelser i det løbende gods blev udført.

Vinteren 2016/17 demonterede jeg lønningslisterne fordi skruerne var tæret tynde som nåle.
Listerne blev afrenset og strøget med linolie indtil de var mættet.
Det dårlige træ i bagbords sidedæk blev skåret ud og erstattet med nyt lærketræ.
De gamle skruer blev boret ud og propper af egetræ isat med epoxylim.
Fribord og dæk blev afrenset for gammel lak (med gasbrænder) og strøget med koldpresset linolie indtil mætning, herefter strøget med Tonkinlak fire gange.
Lønningslisterne blev monteret med rustfri skruer og gummitætningsmasse og strøget med Tonkinlak fire gange.
Undervandsskroget, der var højtryksspulet om efteråret, blev strøget med koldpresset linolie og derefter med jernmønje og bundpatent.

Mast, sprydstage, topstage rorpind og årer samt ”damtragt” blev slebet og strøget med Tonkinlak.

17. maj 2017 var det 40 år siden Makrellen blev søsat i Lemvig, derfor havde jeg aftalt med Ellen Damgaard at vi ville fejre dagen ved at gentage søsætningen dér.

Fra Lokalavisen Lemvig, 9. maj 2017:

"Makrellen af Lemvig" kan 17. maj fejre sin 40 års fødselsdag, og det sker i Lemvig Havn med en rigtig hyggelig eftermiddag for alle træskibselskere i Havnens Hus.

LEMVIG: I vinteren 1976-77 blev sjægten Makrellen bygget på Lemvig Bådebyggeri, og bag projektet stod daværende leder af Lemvig Museum, Ellen Damgaard.

- Jeg havde egentlig aldrig sejlet for alvor tidligere, men for mange, mange år siden arbejdede jeg på et projekt ved Ålandsøerne, hvor vi efter arbejdstid ofte sejlede ud på togt med et mindre sejlskib for at drikke kaffe og spise kage. Nogle gange blev det lidt sent, så vinden var løjet helt af. Så måtte vi ro tilbage til land, fortæller Ellen Damgaard, der efter at være flyttet til Lemvig ofte fulgte med i livet på Lem Vig fra lejligheden på Højbovej.

- En dag så jeg en sjægt, der sejlede ud af Lemvig Havn og forsvandt ud i bredningen. Jeg tænkte, at sådan en måtte jeg også have. Jeg fandt frem til ejeren og besluttede, at min sjægt skulle være lidt større. Jeg tog kontakt til en god ven, der arbejdede på et musuem i Helsingør, hvor man blandt andet havde tegninger af træskibe, så jeg fik tilsendt tegninger af en sjægt fra Sillerslev, der var bygget i 1916 og beregnet til fiskeri i Limfjorden. Den var 17 fod og ti tommer lang, fortæller Ellen Damgaard.

Hun gik en tur i banken og lånte nogle penge, så med tegning og styr på økonomien henvendte hun sig til Henning W. Lund på Lemvig Bådebyggeri, der gerne ville påtage sig opgaven.

- Sjægten blev bygget i løbet af vinteren af Henning Sørensen, der var kendt viden om for sit fantastiske håndværk som bådebygger. Det viste sig også med min båd, hvor der er brugt lærketræ til spanterne og egetræ til selve konstruktionen. Det holder. Og imens lærte jeg så at sejle i en tilsvarende langkølet skolebåd i Lemvig Sejlklub med "Busser" som en dygtig lærer. Jeg var eneste pige i "klassen", men det var nu alligevel en god skole, husker Ellen Damgaard.


Mange gode ture i Nissum Bredning

En sjægt er en særlig Limfjordsbåd, som kan betegnes som et kompromis mellem en robåd og en sejlbåd. Den har en særlig form, der gør den hurtig og meget manøvredygtig til Limfjordssejlads - og så er den rummelig med plads til både fangst og fangstredskaber. Sjægten var en populær fiskerbåd i Limfjorden fra 1840 til 1920, hvor den blev afløst af de første motorbåde.

I dag er sjægten en populær fritidsbåd, og hvert år holdes VM for sjægte ud for Hjarbæk - i øvrigt med Hemming Klokker, der også har arbejdet på Lemvig Museum, som næsten sikker vinder hvert år i sin klasse.

- Min nybyggede sjægt blev døbt den 17. maj 1977, og den skulle selvfølgelig hedde Makrellen - både på grund af formen, men også fordi Ellen jo indgår i navnet, siger Ellen Damgaard med et glimt i øjet.

Hun var selv skipper på jomfruturen fra bådebyggeriet ud til den nybyggede lystbådehavn ved Vinkelhage. Siden blev det til mange ture i Makrellen.

- Jeg nød meget at sejle en tur ud langs bakkerne mod Nørre Nissum, hvor jeg kastede anker og måske læste en bog. Jeg skulle jo ikke være hjemme til nogen bestemt tid, og det gav et par gange lidt problemer, fortæller Ellen Damgaard.

Hun husker en august-aften, hvor det var blevet lidt sent - og lidt mørkt - og da vinden samtidig flovede forsøgte hun at ro. Det var ikke nogen succes, men pludselig dukkede et lille fiskerfartøj op, så hun kunne blive slæbt hjem til Lemvig Havn.

- Der er altid fred og ro, når man sejler, og man tænker faktisk kun på vind og vejr. Desuden var der et herligt socialt liv, når vi om vinteren arbejdede på bådene i hallen på Østhavnen, for materiellet skulle jo være helt i orden, pointerer Ellen Damgaard.

Makrellen blev sat til salg i eftersommeren 1985, hvor Ellen mødte sin Erik, der i forvejen havde en mindre motorbåd.

- To både var for meget, og vi havde virkelig mange dejlige ture i Eriks båd. Den blev senere skiftet ud med en LM23, så vi kunne komme på længere ture til blandt andet Læsø, fortæller Ellen Damgaard.


Makrellen har været i gode hænder

- Det var meget vigtigt for mig, at Makrellen blev solgt til en person, der ville passe godt på sjægten - og det lykkedes heldigvis. Jeg lavede en beskrivelse af båden og byggeriet, som den nye ejer fik med - og Makrellen havde efterfølgende forskellige ejere og sejlede i Isefjorden på Sjælland, beretter Ellen Damgaard.

I 2015 blev den sat til salg i Den Blå Avis - med netop Ellens beskrivelse som vigtig information.

- Jeg tog kontakt til den nye ejer, Søren Fritzel, der bor i Jægerspris og er maskinmester på Hvidover Hospital. Det har ført til en omfattende korrespondance med udveksling af billeder og beskrivelser - og faktisk har Hemming Klokkers søn, Mathias, leveret nye sejl til Makrellen fra sit sejlmageri på Djursland, oplyser Ellen Damgaard.

Makrellen har haft flere navne - blandt andet Månestråle og Laksen - men Søren Fritzel har valgt igen at bruge det oprindelige navn Makrellen af Lemvig.

- Det er Søren, der er kommet på den utrolige idé, at Makrellen skal fejre sin 40 års fødselsdag i Lemvig. Båden er dog alt for lille til at sejle fra Jægerspris til Lemvig, men Søren og hans gode ven Anders Madsen er folk, der ikke lige giver op. De vil nemlig transportere sjægten på en blokvogn tværs over Danmark, så den kan være i Lemvig en uges tid - og selvfølgelig være midtpunktet for selve fødselsdagen den 17. maj, oplyser Ellen Damgaard.

Hun har i øvrigt aldrig mødt den ny ejer Søren Fritzel, men blot korresponderet med ham på telefon og mail.
En fødselsdag for alle interesserede

Alle træskibselskere i Lemvig står sammen om fødselsdagsfejringen. Det er folk fra Lemvig Træskibslaug, Colin Archer-Lauget, Produktionsskolen samt Skodborg-Vandfuld Sjægtelaug, der er en lille gruppe venner, der morede sig både voksne og børn med at sejle småture i Makrellen den sidste sommer i Lemvig i 1985 med diverse mærkelige oplevelser. Selv Lemvig Bådbyggeris daværende ejer, skibstømrer Henning W. Lund, er med. Også andre træskibslaug fra Limfjorden er inviteret.

- Men Makrellens fødselsdag er for alle, der er glade for at færdes på havnen og kigge på skibe. Onsdag den 17. maj vil vi samle Lemvig Havns smukke gamle træskibe i hjørnet på Vesthavnen ved Havnens Hus. Inde i Havnens hus kan man købe fadøl og sodavand og fiskefrikadeller om eftermiddagen fra kl. 14 til kl. 16, og hvis det er godt vejr, kan man prøve en lille sjægtesejlads i Makrellen, der netop er blevet fint sat i stand til sæsonen. Hvis man selv har redningsveste, må man gerne tage dem med. Der er naturligvis en kyndig skipper ombord, oplyser Ellen Damgaard, der naturligvis også selv gerne vil sejle en nostalgi-tur i sin gamle sjægt.

Der vil også være en lille fotoudstilling om bygningen af sjægten på Lemvig Bådbyggeri og fra den muntre sommer med Skodborg-Vandborg Sjægtelaug.
Kommentér på:
X one off
Annonce