Coronet Explorer 22 1958
10.901 visninger
|
Oprettet:
Coronet Explorer 22
Årgang:
1958
Type:
Motorbåd
Drivkraft
Volvo b20 motor
Volvo penta aq 130 er den født med er nu med en aq 115
Z-drev
aq 100
Volvo penta aq 130 er den født med er nu med en aq 115
Z-drev
aq 100
Størrelse
22. Fod
Længde...686 cm.
Bredde.....249 cm.
Vægt........2270 kg.
Tank.........160 L.
Længde...686 cm.
Bredde.....249 cm.
Vægt........2270 kg.
Tank.........160 L.
Interiør
4 sædder i det fri
i kahytte er det 2 bænke plads til 4
lille køkken samt et wc
i kahytte er det 2 bænke plads til 4
lille køkken samt et wc
Ekstraudstyr
ikk noget lige nu da jeg er ved at lave den ...
Bemærkninger
er en utrolig lægger båd til hygge ture ...
der komme flere billeder når jeg få den hjem at stå der vil også blive lave et fotoalbum..
link til fotoalbum http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1278
D.1/7-11 kom den ud at sejle for første gang ... den sejler som en drøm ...
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
LIDT OM BÅDEN SOM JEG HA FUNDE PÅ NETTE......
Det startede med en jolle
Historien om Coronet er historien om en iværksætter, der fastsætter internationale standarder.
Grundlaget for den Coronet æra blev lagt i 1951, da Ole Botved grundlagde Botved Boats.
De små iværksættervirksomheder virksomheden var beliggende på Tuborg Havn kaj i den nordlige del af Københavns Havn.
I begyndelsen producerede virksomheden Snipe joller lavet af krydsfiner, men når glasfiber blev introduceret på markedet, så Ole Botved store muligheder i dette materiale, på trods af generel skepsis i branchen.
Derfor startede han produktion af glasfiber bådene.
Botved præsenterede sit glasfiber bådene for første gang i Chicago Boat Show i begyndelsen af halvtredserne - uden nogen særlig succes: Markedet var ikke klar til dette "eksotiske" materiale endnu.
Den første lille krone
Ole Botved indset, at det ville tage mere end det: Design!
Han hyrede den velkendte, amerikanske designer Richard C. Cole, der designet en enkel og smart lille 18-fods motorbåd, inspireret af Chevrolet Corvette 1956.
Samtidig mente han, af navnet Coronet, som betyder lille krone.
Botved og Cole forstod at bruge forbrugernes hurtigt voksende fokus på design og hastighed, som var blevet startet af den nyligt vækket amerikanske bilindustri efter afslutningen af krigen - og den amerikanske offentlighed ønske om at opleve økonomisk frihed igen.
Den Coronet 18 Hardtop Sedan var en stor succes ved præsentationen på Chicago Boat Show i 1956.
Sine mange finesser tiltrukket sig opmærksomhed: For eksempel var det muligt at åbne forruden, som giver nem adgang til fordækket, og sæderne kunne sænkes og omdannet til liggepladser.
Den Coronet og Botved Boats var en succes: Produktionen steg i Vordingborg, en time syd for København, og et salgskontor blev åbnet i USA.
af produktionen blev solgt på det amerikanske marked.
Det vakte stor opsigt i Danmark såvel som i andre lande, og også skabt international opmærksomhed, da Ole Botved og to af hans medarbejdere krydset Atlanten i sommeren 1958 i en Coronet 22 Explorer med to påhængsmotorer på 50 HK.
Den lille Coronet blev ledsaget af skibet Clary Thordén, der har leveret Coronet med brændstof gennem en 90 meter slange.
De gyldne år
Ligesom amerikanerne, ville Europa for at rette op efter krigen: Alle drømt om "The American Way of Life", og Coronet både blev en del af løsningen.
Efterspørgslen er steget enormt: Ole Botved udvidet sortimentet, og i 1959 flyttede han virksomheden til større og mere egnede produktionsfaciliteter.
I 1961 omfattede sortiment en række modeller: 16 Convertible, 16 Hardtop Convertible, 18 Sedan, 18 Runabout, 18 Viking, 22 Explorer og sejlbåd LA Cruiser.
I begyndelsen af 60'erne, skabte Ole Botved et verdensomspændende forhandlernet: Fra Grønland iskolde kyst til Amazon-floden i den brasilianske regnskov - var der ingen havn uden Coronet.
En klassiker er født
Den Coronet 21 Daycruiser blev indført i 1965 og blev Botved Boats 'største succes: Da produktionen var på sit højeste, en Coronet 21 Daycruiser blev gjort hver dag.
I 1965, Botved Ole lykkedes ved fastsættelsen af den hastighed som helhed omkring Zealand i en Coronet 21 Daycruiser, som han dækkede afstanden i 6 timer og 30 minutter.
I dag har Coronet 21 Daycruiser opnået kultstatus blandt Coronet-entusiaster i det meste af Europa.
I alt 680 både blev fremstillet i 1965, og sortimentet blev løbende udvidet i løbet af 60'erne.
Kunderne var ikke kun private personer, men også offentlige myndigheder, for eksempel svenske og tyske toldmyndigheder, der brugte den populære og hurtigt Coronets til patruljering i mange år.
Danmark's første marina
Inspireret af den amerikanske, bygget Ole Botved Mullerup Havn i 1969, som blev Danmark's første marina med ferielejligheder, restaurant, hovedkvarter for Botved Boats og en ny ultra-moderne fabrik.
I løbet af tiden, blev de nye modeller større og større, og ved den store åbning af Mullerup Havn, den største båd var en Coronet 32 Oceanfarer, som hurtigt blev en af de mest populære både af Coronet rækkevidde.
Sense International markedsføring
Ole Botved haft en fornemmelse for international markedsføring.
I 1971, da han ønskede at indføre den nye Coronet 17 Runabout, besluttede han at kaste en privat havefest: I midten af den part, var båden leveret med helikopter og sænkes ned Ole Botved swimmingpool.
En normal levering af bådene fra værftet til afskibningshavn i København var forvandlet til en parade af Coronets på åbne dertil i stedet for de sædvanlige lukkede lastbiler.
1000 Coronets
Kæmpen Chris Craft Inc. ønskede at overtage Coronet i begyndelsen af 70'erne.
Chris Craft tilbudt 30 millioner dollars til Botved Boats, men Ole Botved afslog høfligt: Firmaet forblev på danske hænder, men under den daglige ledelse af Ole Botved ven Christian Hunderup, tidligere leder af Scandinavian Airlines.
I 1972, da produktionen var på sit højeste, Botved Boats produceret 1000 både om året og eksporterede til ca. 100 countries. 100 lande.
Oliekrisen bringer Coronet ud af kurs
Den store fremskridt Ole Botved og hans Coronet skibsværft blev afbrudt under den internationale oliekrise i 1973.
Danmark var et lille land uden egne energikilder: Tiderne var vanskeligt for landet og dets industri, og Botved Boats var ingen undtagelse.
Omkostninger steg markant, markeder kollapsede, men selv om Ole Botved var nødt til at udledning 100 ansatte, fortsatte Botved Boats sin offensiv kurs.
Du kan stadig se og beundre Coronet bådene på båden viser hele verden, som den seneste tilføjelse, den elegante og rummelige Coronet 44 Yacht.
Men, krisen satte sit præg med lave dollar satser, og Botved var nødt til at lukke filialen i Nordamerika i 1974.
Samtidig mistede selskabet to af sine mest loyale og betydelige entusiaster, eksport manager Ebbe Brahe Christiansen og disponent Ellen Nielsen.
De døde kort tid efter hinanden.
Botved Boats blev tvunget til at ændre organisationen og ansætte nye medarbejdere i nøglepositioner.
Det var vanskeligt at opretholde den særlige Coronet ånd, der havde eksisteret på Botved Boats, siden de allerførste år.
Tab og redning
Den 13. december 1977, Ole Botved lange og svære kamp for at redde hans livsværk kulminerede, da han måtte indgive et andragende i konkurs.
Botved Boats skulle sælges til den store danske skibsværftet B & W.
I 1980 skiftede selskabet hænder igen og dets navn blev ændret til Coronet Boats A / S.
Efter en turbulent periode med skiftende ejere, tog den industrielle magnat Niels Barfred over produktionen af Coronets i 1988.
En omfattende modernisering af produktionen sikres den fortsatte udvikling af Coronet området indtil 1992.
Produktionen har ligget stille siden da indtil 2006, hvor den nye Coronet Yachts Danmark overtog de rettigheder og formværktøjer til Coronets.
der komme flere billeder når jeg få den hjem at stå der vil også blive lave et fotoalbum..
link til fotoalbum http://www.baadgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=1278
D.1/7-11 kom den ud at sejle for første gang ... den sejler som en drøm ...
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
LIDT OM BÅDEN SOM JEG HA FUNDE PÅ NETTE......
Det startede med en jolle
Historien om Coronet er historien om en iværksætter, der fastsætter internationale standarder.
Grundlaget for den Coronet æra blev lagt i 1951, da Ole Botved grundlagde Botved Boats.
De små iværksættervirksomheder virksomheden var beliggende på Tuborg Havn kaj i den nordlige del af Københavns Havn.
I begyndelsen producerede virksomheden Snipe joller lavet af krydsfiner, men når glasfiber blev introduceret på markedet, så Ole Botved store muligheder i dette materiale, på trods af generel skepsis i branchen.
Derfor startede han produktion af glasfiber bådene.
Botved præsenterede sit glasfiber bådene for første gang i Chicago Boat Show i begyndelsen af halvtredserne - uden nogen særlig succes: Markedet var ikke klar til dette "eksotiske" materiale endnu.
Den første lille krone
Ole Botved indset, at det ville tage mere end det: Design!
Han hyrede den velkendte, amerikanske designer Richard C. Cole, der designet en enkel og smart lille 18-fods motorbåd, inspireret af Chevrolet Corvette 1956.
Samtidig mente han, af navnet Coronet, som betyder lille krone.
Botved og Cole forstod at bruge forbrugernes hurtigt voksende fokus på design og hastighed, som var blevet startet af den nyligt vækket amerikanske bilindustri efter afslutningen af krigen - og den amerikanske offentlighed ønske om at opleve økonomisk frihed igen.
Den Coronet 18 Hardtop Sedan var en stor succes ved præsentationen på Chicago Boat Show i 1956.
Sine mange finesser tiltrukket sig opmærksomhed: For eksempel var det muligt at åbne forruden, som giver nem adgang til fordækket, og sæderne kunne sænkes og omdannet til liggepladser.
Den Coronet og Botved Boats var en succes: Produktionen steg i Vordingborg, en time syd for København, og et salgskontor blev åbnet i USA.
af produktionen blev solgt på det amerikanske marked.
Det vakte stor opsigt i Danmark såvel som i andre lande, og også skabt international opmærksomhed, da Ole Botved og to af hans medarbejdere krydset Atlanten i sommeren 1958 i en Coronet 22 Explorer med to påhængsmotorer på 50 HK.
Den lille Coronet blev ledsaget af skibet Clary Thordén, der har leveret Coronet med brændstof gennem en 90 meter slange.
De gyldne år
Ligesom amerikanerne, ville Europa for at rette op efter krigen: Alle drømt om "The American Way of Life", og Coronet både blev en del af løsningen.
Efterspørgslen er steget enormt: Ole Botved udvidet sortimentet, og i 1959 flyttede han virksomheden til større og mere egnede produktionsfaciliteter.
I 1961 omfattede sortiment en række modeller: 16 Convertible, 16 Hardtop Convertible, 18 Sedan, 18 Runabout, 18 Viking, 22 Explorer og sejlbåd LA Cruiser.
I begyndelsen af 60'erne, skabte Ole Botved et verdensomspændende forhandlernet: Fra Grønland iskolde kyst til Amazon-floden i den brasilianske regnskov - var der ingen havn uden Coronet.
En klassiker er født
Den Coronet 21 Daycruiser blev indført i 1965 og blev Botved Boats 'største succes: Da produktionen var på sit højeste, en Coronet 21 Daycruiser blev gjort hver dag.
I 1965, Botved Ole lykkedes ved fastsættelsen af den hastighed som helhed omkring Zealand i en Coronet 21 Daycruiser, som han dækkede afstanden i 6 timer og 30 minutter.
I dag har Coronet 21 Daycruiser opnået kultstatus blandt Coronet-entusiaster i det meste af Europa.
I alt 680 både blev fremstillet i 1965, og sortimentet blev løbende udvidet i løbet af 60'erne.
Kunderne var ikke kun private personer, men også offentlige myndigheder, for eksempel svenske og tyske toldmyndigheder, der brugte den populære og hurtigt Coronets til patruljering i mange år.
Danmark's første marina
Inspireret af den amerikanske, bygget Ole Botved Mullerup Havn i 1969, som blev Danmark's første marina med ferielejligheder, restaurant, hovedkvarter for Botved Boats og en ny ultra-moderne fabrik.
I løbet af tiden, blev de nye modeller større og større, og ved den store åbning af Mullerup Havn, den største båd var en Coronet 32 Oceanfarer, som hurtigt blev en af de mest populære både af Coronet rækkevidde.
Sense International markedsføring
Ole Botved haft en fornemmelse for international markedsføring.
I 1971, da han ønskede at indføre den nye Coronet 17 Runabout, besluttede han at kaste en privat havefest: I midten af den part, var båden leveret med helikopter og sænkes ned Ole Botved swimmingpool.
En normal levering af bådene fra værftet til afskibningshavn i København var forvandlet til en parade af Coronets på åbne dertil i stedet for de sædvanlige lukkede lastbiler.
1000 Coronets
Kæmpen Chris Craft Inc. ønskede at overtage Coronet i begyndelsen af 70'erne.
Chris Craft tilbudt 30 millioner dollars til Botved Boats, men Ole Botved afslog høfligt: Firmaet forblev på danske hænder, men under den daglige ledelse af Ole Botved ven Christian Hunderup, tidligere leder af Scandinavian Airlines.
I 1972, da produktionen var på sit højeste, Botved Boats produceret 1000 både om året og eksporterede til ca. 100 countries. 100 lande.
Oliekrisen bringer Coronet ud af kurs
Den store fremskridt Ole Botved og hans Coronet skibsværft blev afbrudt under den internationale oliekrise i 1973.
Danmark var et lille land uden egne energikilder: Tiderne var vanskeligt for landet og dets industri, og Botved Boats var ingen undtagelse.
Omkostninger steg markant, markeder kollapsede, men selv om Ole Botved var nødt til at udledning 100 ansatte, fortsatte Botved Boats sin offensiv kurs.
Du kan stadig se og beundre Coronet bådene på båden viser hele verden, som den seneste tilføjelse, den elegante og rummelige Coronet 44 Yacht.
Men, krisen satte sit præg med lave dollar satser, og Botved var nødt til at lukke filialen i Nordamerika i 1974.
Samtidig mistede selskabet to af sine mest loyale og betydelige entusiaster, eksport manager Ebbe Brahe Christiansen og disponent Ellen Nielsen.
De døde kort tid efter hinanden.
Botved Boats blev tvunget til at ændre organisationen og ansætte nye medarbejdere i nøglepositioner.
Det var vanskeligt at opretholde den særlige Coronet ånd, der havde eksisteret på Botved Boats, siden de allerførste år.
Tab og redning
Den 13. december 1977, Ole Botved lange og svære kamp for at redde hans livsværk kulminerede, da han måtte indgive et andragende i konkurs.
Botved Boats skulle sælges til den store danske skibsværftet B & W.
I 1980 skiftede selskabet hænder igen og dets navn blev ændret til Coronet Boats A / S.
Efter en turbulent periode med skiftende ejere, tog den industrielle magnat Niels Barfred over produktionen af Coronets i 1988.
En omfattende modernisering af produktionen sikres den fortsatte udvikling af Coronet området indtil 1992.
Produktionen har ligget stille siden da indtil 2006, hvor den nye Coronet Yachts Danmark overtog de rettigheder og formværktøjer til Coronets.
Coronet Explorer 22
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 3 Svar: 12
ps mit nr er 22 98 52 58
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 4 Både: 3 Emner: 3 Svar: 12
Hej kjeld kan du huske at vi snakede om jeg kunne få nogle foto af båden fra da den blev hentede kan det stadig lade sig gøre jeg hvil gerne oprette den her inde med gamle og nye foto på for hånd tak ps din nye båd er godt nok flot.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
ikke for at genere Kjeld .
Men hvor ser du det flotte stykke arbejde Michael ?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Både: 1 Emner: 2 Svar: 17
stykke arbejde der er lagt i båden:)
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 1 Svar: 1
Ang de orginale mærker bliver det nok lidt svært,men hvis du har et af de Gl, mærker kan det nok lade sig gøre at få fremstillet et par nye til dig.
Du er velkommen til at kontakte mig på min egen mail.
Jørgen@coronetclub.dk
Mange Coronet hilsner
Jørgen
www.coronetclub.dk
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
mange tak
ja det er jo også en rigtig flot båd .. jeg skal bare ha funde de rigtige mærker til den vis man da kan det ..
jan 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Både: 1 Svar: 1
Velkommen til. dejligt at se der bliver holdt liv i de gamle Coronet både
Med venlig hilsen
Jørgen Andersen
Formand
Coronet Club Danmark
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 12 Både: 4 Emner: 3 Svar: 17
hej skriv lige din mail , kan ikke finde den igen , så sender jeg lige billeder
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
takke her fra
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Både: 1 Emner: 1 Svar: 8
Velkommen til
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
jamen det vil jeg så gøre
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
du melder dig ind i klubben får du dem automatisk
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
mange tak ... ja det er nu sjovt at finde sådan noget ....
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
jo tak det må du da godt finde til mig ... jeg ha også tænkt mig at melde mig ind i coronet klub danmark ....
sep 2007
Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
Spændende at læse om Coronet bådene. Fed båd, du har der. En høj her fra.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
findes forøvrigt ,steder på nettet hvor du kan bestille originalmaling og mange andre ting, sig til hvis jeg skal findet linket frem.
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 26 Både: 5 Emner: 2 Svar: 1
..
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
helt ok , mange bådfolk er jo stolte af historien .
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Både: 2 Emner: 2 Svar: 23
ja jeg fik også selv lige set det var på eng og dansk godt blandet samme men nu er det rette ...men tak for det
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.895
med din fine gamle båd , MEN Ole Botved og cornetten er jo dansk , så hvorfor lægge beskrivelsen op på engelsk , der er så meget fint stof på nettet om den/ham.