{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Trifoil 70 de lux 1979

5.742 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen båd er oprettet og stemt ind. Opret din egen båd

Kim H
Mand | 51 år | Oprettet: 22. jul 2010


Trifoil 70 de lux

Årgang:
1979
Type:
Drivkraft
Udenbords motor, Johnson, 60HK.
Størrelse
14"
Interiør
2 back to backsæder som bliver smidt ud da de er alt for møre i betrækket.
Ekstraudstyr
Monteret med stang til vandski, tuber o. lign.
Bemærkninger
Et større projekt ! Overtog båden efter den har været på land i mindst 12 år. Kom på vandet med den sidste sommer, men skroget var alt for tungt til at trække noget som helst og ved nærmere undersøgelse viste der sig store ophobninger af vand i skummet som der er i bunden af båden. Så nu er den splittet ad og jeg er igang med at fjerne al skummet til udskiftning hvorefter jeg vil gennemrenovere glasfiberen så det ikke opstår foreløbig med så få skruehuller i skroget som muligt. Jeg ligger lidt billeder op i ny og næ så man kan følge med.

Kommentér på:
Trifoil 70 de lux
  •   21. jun 2012 Så skal man lige have kameraet til at fungere med computeren så kommer der nye billeder af projektet. Har lige et par hurtige spørgsmål. Jeg skal have nye sæder i den, nogen der har en god ide til en billig løsning ? Som nævnt tidligere giver jeg ikke båden bundmaling, men hvad anbefales det at bruge som polermiddel ?

  •   30. apr 2012 skum
    Hvis du vælger IKKE at fylde dit hulrum med skum, er båden som du selv skriver IKKE synkefri. Mener at have læst forsikringen idag kræver båden er synkefri.Jeg ved nogle bygger et par spandere på tværs og udeladder skummet, det er jeg blevet anbefaldet IKKE at gøre. Jeg fylder hulrummet med skum og skulle ulykken ske synker båden ikke med mand og mus smiley


  •   28. apr 2012 Nemt skal det ikke være !
    Som sagt er jeg nybegynder på området af bådrenovering, hvilket gør at man får tusind forskellige svar og anbefalinger, det sidste nye er at jeg har fået anbefalet ikke at fylde hulrummet op med noget som helst. Der skal blot ilægges en finerplade, som dækkes med 2 lag glasfiber også skal der selvfølgelig bores hul i dørken således at man kan pumpe vand ud af hulrummet hvis der skulle komme noget ind !
    Skummet er vel det der gør at båden bliver synkefri og det er den jo ikke længere hvis skroget er hult ?


  •   26. apr 2012 bundmaling
    Hej Kim
    hvis din båd ligger på trailer er det ikke nødvendigt med bundmaling. Jeg giver ikke min båd noget bundmaling.


  •   20. apr 2012 Polering eller bundmaling ?
    Et nyt dilemma er dukket op ! Nogen påstår at når den ikke ligger i vandet mere end 3 måneder på et år så er det ikke nødvendigt at give den bundmaling, så skal den bare poleres op i stedet for, eftersom der ikke kan nå at gro noget på den ! Er det holdbart ?


  •   13. apr 2012 hæk/skum
    Hej Kim
    ang. finerpladen, min var også smuldret væk, jeg har købt en ny hos Falster træ & finer i Stubbekøbing, der handler med "rigtige" vandfaste finerplader til både. hvis du sørger for at lægge et lag glasfiber hele vejen rundt i kanterne, holder det mange år igen( se evt. mit billedgalleri, jeg har lige lagt billeder ind med ny hæk).ang skum, jeg vil anbefale du lægger et tyndt lag glasfiber over hele bunden, så du får et nyt lag og det gør samtidig båden stærkere. og så er jeg IKKE enig med dig bådmand, alm PU skum danner store luftlommer når du skummer det ud. du skal bruge en 2 komponent Polyurethanskum hvor du selv blander det i flydene form, det er meget tæt og danner ikke nogen store luftbobler i skummet smiley det kan købes hos meripol.dk.du må meget gerne skrive til mig i privat beskeder hvis du har spørgsmål som du kan se på mine billeder har jeg gang i et lignede projekt, men mere omfattende, jeg har god hjælp med et par venner fra et bådværft på sidelinien ;). Flemming
    PS. jeg lægger lige link på til finerfabrikken og skummet:
    http://plywood-dk.dana11.dk/ ( finer)
    www.meripol.dk ( skum og rigtig mange andre gode ting)


  •   12. apr 2012 Spørgsmål?
    Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber at nogen af jer måske kan svare på.
    Finérpladen der er støbt ind i hækken som forstærkning, findes der en bedre løsning end blot at skifte den ud med en ny da den nærmest er smuldret væk?
    Er det overhovedet nogen ide at coate/prime den indvendige bund før der ilægges nyt skum ?
    Er der en speciel skum der er bedre end anden, min bådbutik mener at man sagtens kan bruge helt almindeligt byggefugeskum som købes i byggemarkeder ?


  •   29. mar 2012 Bo A
    Du har helt ret, men på doryen kommer der også vand ind med tiden (desværre) min vejede 780 kg inden jeg gik i gang (350 kg for meget) men jeg glæder mig til jeg er færdig og kan komme på vandet. men både Dory og Trifoil er begge RIGTIGE sødygtige og det er jo hovedsagen, nu når vi skal på vandet og fiske haha. venligst Flemming


  • Bo A
    Bo A Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
      29. mar 2012 Efter en lidt nærmere
    granskning af de to bådes opbygning, må jeg give dig ret i det med anvendelsen af popnitter til samling af over- og underdel.
    Dernæst må jeg så konstatere, at en Dory er en grundlæggende mere solid og tungere konstruktion, men også mere besværlig at udføre skumskiftet på... overdelen på Doryen går jo hele vejen ned langs indersiden af skroget ( fribordet, rælingen ) og giver skroget større styrke og stivhed end skroget på en Trifoil.
    På en Trifoil ligger overdelen jo blot som et låg ovenpå selve skroget. En Trifoil 70 er da også en let båd ( 205 kg ) i forhold til Doryen ( 430 kg ).
    En anden vigtig forskel, så vidt jeg kan se på dine billeder, Flemming: Overdelen går udover underdelen og møder underdelen i en lodret samling fastgjort af popnitterne. På Trifoilen møder over- og underdel hinanden med vandrette flader, hvorpå popnitterne er fastgjort.
    Kort og godt: Trifoilens samlemetode er ikke optimal, da der kan/vil løbe vand ind ved popnitterne. Men erstatter man popnitterne med en "glasset" samling, skulle sagen være i orden.
    Det problem har du, så vidt jeg kan se, ikke med din Dory smiley


  •   29. mar 2012 Til Bo A
    Hej Bo, jeg er ikke helt enig med dig smiley min dory er også popnittet sammen i overdel og underdel, med en fenderliste udover. se evt. billeder af min dory smiley


  • Bo A
    Bo A Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
      29. mar 2012 Når man sammenligner
    Trifoilen med Flemmings Dory ser man tydeligt forskellen i konstruktionen, som Kim også omtaler... overdelen på en trifoil er popnittet sammen med underdelen i kanten under fenderlisten. Undtaget ét sted, nemlig det, som kræver størst styrke: Hækplanken til fastspænding af motoren. Her er over-og underdel "glasset" sammen med flere lag glasfiber.
    Kim, for at få overdelen af, har du været nødt til at save denne glasfiberforstærkning over og så bore eller slibe popnitterne væk, ikke?
    Når jeg en gang kommer så langt som til at fastgøre overdelen efter endt udskiftning af skummet, vil jeg ikke bruge popnitter rundt i kanten igen... der vil uvægerligt løbe vand ind der, nej det må være bedre at "glasse" de to dele sammen. To lag skulle være stærkt nok , og så er det både vandtæt og mere jævnt, så fenderlisten er lettere at montere.
    Jonas M har brugt samme metode til samling af sin renoverede Mustang Waverider. Link til Jonas M's Mustang:

    http://www.baadgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=7131


  •   29. mar 2012 Til Flemming B.
    Hej, tak for for kommentar. Trifoil er ikke delt op på samme måde som Dory, da dørk og top ikke er sammenhængende, hvilket også gjorde at jeg var nød til at save hele dørken op for at komme ind til skummet. Dory skal vistnok bare lukkes sammen igen også puster du nyt skum i, men pas på ikke at give den for meget så den presser top og bund fra hinanden. Og nej der er ikke noget skum i min ræling, heldigvis.


  •   28. mar 2012 mit link
    hej igen, lige mit link til mit fotoalbum smiley
    http://www.baadgalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=1979


  •   28. mar 2012 Samme projekt
    Hej, jeg kan se du er igang med det samme som mig på min Dory, jeg har bare skilt hele båden ad smiley udskifter du skummet op ad rællingen også eller ?? kunne godt tænke mig at høre hvordan du lægger nyt skum i. Du kan evt. på ind på min profil og se mit "lille" projekt. vi kan jo snakke sammen undervejs, da Dory og Trifoil er identisk.
    Venligst Flemming ( jeg venter lidt med karakter, indtil du er færdig)


  •   27. mar 2012 Krydsfiner.
    Nåja det er rigtigt, det er en finerplade af ukendt art. Den er selvfølgelig også færdig så der kommer en ny i, har dog ikke lige fundet den helt rigtige løsning endnu da dt næsten er uundgåeligt at det vil ske med tiden igen. Forstærkningen jeg snakker om er en rustfri stålplade jeg har fået tilpasset så motoren ikke trykker alt for meget på båden. Og hurra jeg mangler kun lige at få en lille smule skum ud for, også begynder alt det sjove.


  • Bo A
    Bo A Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
      27. mar 2012 '
    Ja, det er den forstærkning, jeg tænker på. Var den ikke lavet af tyk krydsfiner? Og i så fald... var den meget angrebet af råd?


  •   27. mar 2012 Finérplade !
    Jeg er ikke lige klar over hvilken du mener, men hvis det er den forstærkning der sidder hvor motoren hænger så er den væk og er blevet udskiftet med en tilsvarende forstærkning lavet i rustfrit stål.


  • Bo A
    Bo A Tilmeldt:
    sep 2007

    Følger: 1 Både: 1 Svar: 6
      26. mar 2012 Velkommen til,
    Fedt med endnu en Trifoil her på B.G.
    Bortset fra den velkendte "vand i skum" ting, ser din båd fin ud. En høj herfra.
    Min skal have samme omgang som din, men pga. pladsmangel ligger mit projekt underdrejet.
    Du har rigeligt med plads, kan jeg se. Er lidt misundelig.

    Lige et spørgsmål: Den finerplade i hækken... er den fjernet på billedet, eller var der slet ingen? Måske var den helt rådnet væk?
    Mvh. Bo


Annonce