
Ubehageligt er det når dieselmotoren går i stå midt i en havnemanøvre. Et blokeret dieselfilter kan sætte båd og besætning i nød. Se her hvordan du sætter ind mod motorstop.
Tekst og foto: Torsten Rasmussen
Et godt tip til at undgå motorstop på sommerturen er, at skifte vandudskilningsfilteret på dieselmotoren. Filteret udskiller ikke blot vand, men også skidt og alger, som er i dieselbrændstoffet. I samme moment kan du tjekke hvordan brændstoftanken har det helbredsmæssigt. Ved at åbne det gamle filter, kan du se hvormeget skidt motoren har suget op fra tanken. Husk altid at have ekstra filtre med på turen.
Skru filteret af

Filteret sidder i mange både på skottet med en filterholder og et gennemsigtigt glas. Dette er, for at man kan se om der er vand i olien. Filteret løsnes i toppen med en nøgle. Husk at holde en spand til opsamling af dieselolien.
Blokeret

I nødstilfældet kan filteret gøres rent på ydersiden, men det er ikke nok, der skal et nyt til for en sikker motordrift.
Dåseåbner

Du kan få en ide om tankens indhold af skidt ved at åbne filteret.
Skidt

Filteret er blokeret af skidt. Filterindsatsen er lavet af kaffefilterpapir i en kraftig udgave og rullet op om et plastrør.
Træk ud

Plastrøret i midten kan trækkes ud og hele filtersatsen følger derved med. Bemærk hvor gult papiret er, det kan ikke optage mere skidt og flere alger.
Papir

4,5 meter papir holder maksimalt en sæson, afhængigt af hvor der tankes og hvormeget dieselolie der bruges.
Du kan læse flere artikler på www.baadnyt.dk