3.475 visninger
|
Oprettet:
Båd i bådhavn næste år - opmærksom på? {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Jeg vil til næste år ligge min båd i Kolding Lystbådhavn, så jeg kan få brugt den noget mere,
Men jeg er nybegynder og har ikke noget viden omkring dette.
Skal båden have bundmaling?
Kan den "tåle" det?
Hvad skal man være opmærksom på?
Andet?
Håber der er nogle, der vil dele noget viden.
sep 2008
Følger: 52 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 1 Svar: 648
(link fjernet)
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Både: 3 Emner: 9 Svar: 408
Og så er det en go ide at lade batteriet op engang imellem, generator lader det kun 80% op og det kan holde mere og bedre hvis det i kommer op på 100% i ny og næ (der er blå eurostik i havne).
Udover det og bundmalingen er der vist ikke rigtig noget.
apr 2009
Følger: 7 Følgere: 7 Både: 3 Emner: 8 Svar: 27
Har lige læst lidt i den lille søstærke. Det virker som en del arbejde med det bundmaling
Hvad sker der hvis jeg bare ligger den i havnen en hel sæson?
Bådens skrog ser fint ud og det ligner ikke den har ligget i vandet før.
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 61 Både: 2 Emner: 63 Svar: 1.894
du skal ikke slibe den helt den, men matterer den og så prime og bundmale.
sep 2008
Faktore som hvor tit du sejer, hvilke farvand du ligger i, og i sær vandtempratur spiller også en rolle for hvor meget begroning der kommer.
Arbejdet med at bundbehandle er langt mindre end arbejdet med at rense en båd for rur uden at skade bunden.
På langt sigt risikere du at båden bliver ramt af osmose (glasfiberpest).
Det største arbejde ved behandlingen er at få bunden renset for gamel maling/primer. Når det er gjort skal båden have 3 - 4 lag primer, 1 lag grunder og så 2 lag bundmaling.
Har bunde ikke været behandlet før kan man med fordel slipe den med fint sandpapir, så primeren binder bedre.
jul 2009
Ruer er grunden til jeg har haft min sidste fastliggerbåd, jeg har nærmest ligget alle andre steder end i selve havnen og tror vi har det værste vand på hele kloden, jeg skal ihvertfald ned og skrabe bund 2-3 gange på en sæson + spule på den det meste af en dag når den kommer op før jeg IGEN kan slibe prime og male det hele forfra en gang til.
Okey jeg sejle ikke særlig meget og hvis du sejler en del går det sikkert, det gør det jo for så mange andre men kommer du sjældent ud vil det hurtigt føles som om du har glemt at få anker op og jeg ville overveje om det ikke er "sjovere" at sætte den i hver gang end spule, slibe, male, ærge sig over fart/forbrug og så forfra igen.
apr 2009
Det kan godt være, jeg skal overveje mit valg en gang til.
Grunden til den skulle ligge i vandet er, at jeg ikke har en bil med træk, som kan sætte båden i. Det er ikke sådan at nogle lystbådhavne har en traktor eller ligne, som man kan bruge til at sætte ens båd i?
sep 2008
maj 2004
Følger: 35 Følgere: 67 Både: 7 Emner: 87 Svar: 1.037
Hej.
Jeg har selv min båd liggende i Kolding Lystbådehavn (nordhavnen). Som de andre nævner er det nødvendigt med bundmaling. Ellers skal du i hvert fald have den op hver 3 uge og have den gjort ren under bunden.
Jeg ligger selv ved den bro der hedder NJ - det er den lille bro lige neden foran klubhuset og hvor de søsætter optimistjoller.
Den er dejlig billig - jeg giver 1500 kr. om året for min båd.
Jeg har også får brugt min som trailerbåd, men jeg får brugt den langt mere nu! Før gik der jo næsten 1½ time fra man havde taget beslutningen om at tage ud før man var ude. Nu tager det et kvarter.
Vi ses måske til foråret
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 13
(link fjernet)
jul 2009
Det er meget muligt din bund er fin hele sæsonen og tillykke med det men det er ikke ens betydning med alle er alle steder, nu ved jeg ikke hvor mange sæsoner du har lagt i Kolding fjord med din båd men et gæt er 0.
Jeg har prøvet 4 forskellige bla. VC17 og pt noget fra værft (5 lag) og lige meget hvad skal den rengøres flere gange i løbet af sæsonen.
"Glemte" osse den lille i en måned med hardracing hvor efter de sad så godt de osse skulle slibes/skrabes af.
Men igen, selve havnen KAN være mindre plaget pga åen og alt det bundmaling i så lidt og stillestående vand, det ved Morten måske lidt mere om.
sep 2008
Når problemet er så stort at en hård bundmaling ikke kan holde alger væk i bare en månede, så kan jeg godt se det er svært at finde den rigtige maling.
Jeg har haft gode erfaringer med Hempels Glide Speed, har du prøvet det?
maj 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Både: 1 Emner: 6 Svar: 362
Fra mig har de stjålet benzin (fast tank), fiskestænger + grej, redningsveste og alt der kan ligge i en båd, nogle ting har de dog nøjes med at smide i vandet, og da de prøvede at stjæle motoren var de så flinke ikke at fjerne de nederste bolte først (jeg har en låse bolt på den ene at de øverste).
jul 2009
Sejler du meget eller er havnen ok at ligge i hvad ruer angår ?
sep 2008
Topfarten er dog faldet med ca. 1,5 knob i forhold til da båden kom i. Min forrige båd var malet med Glide Speed og der kom ingen forringelse af farten sidst på sæsonen.
Glide Speed føles helt anderledes end Harracing, den er meget jævn og glat (nok derfra navnet) Hardracing er nærmest ru ved siden af.
Hardracing bliver stadig markedsført, og listeprisen er ca. 125 kr. billiger pr. L, så vil mene der er tale om supplement til Hempels program.
aug 2006
Følger: 1 Både: 1 Emner: 3 Svar: 146
apr 2009
Hvordan maler man så sin båd. Her tænker jeg på, at den jo står på en trailer og vejer ca. 400 kg unden motor. Skal man have den af traileren og vende den?
Båd i bådhavn næste år - opmærksom på?