{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.222 visninger | Oprettet:

vinter klargøring af påhængsmotor? {{forumTopicSubject}}

Noob spørgsmål numero uno... Jeg har en skude med påhængsmotor, den har stået i varm aflukket garage de sidste vintre, men i år skal den holde uden for, er der noget man skal gøre for at frost sikre skidtet? motoren er vel tømt for vand og gearolien fryser vel ikke så hårdt at den sprænger noget ? eller

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Replacement of Toilet 1.000 kr.
  • Fjerne stikkontakt 1.000 kr.
  • TV-opsætning — der skal bores fire huller i betonvæggen. 500 kr.
  • Tilslutning af ovn 500 kr.
  • Låse dør op 1.145 kr.
  • Hænge lamper op 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vinter klargøring af påhængsmotor?
  • #1   26. nov 2009 Skyl den igennem med et par spulemuffer, evt. kør noget kølervæske igennem.
    Kvæl den med motorkonserveringsspray.
    Skift din gearolie.
    Så kan du se om der er vand i olien, og lave de nødvendige reparationer inden sæsonen starter igen, og hvis der er vand i gearolien er der risiko for at gearhuset frostspringer.

Så har du gjort alt hvad du kan gøre.

• #2   26. nov 2009 har lige skiftet gearolie, den var som ny, ingen vand... de 70-100 timer den er ude om året slider ikke meget på grejet jo.

så en konserverings spary og så er det af med tændrør og sprøjt det ind i toppen? det er en 2 taks yamaha v4 i øvrigt

• #3   26. nov 2009 Sprøjt noget ind i indsugningen imens den kører, jeg tvivler på at du kan kvæle den med det, nu da jeg har set din fine maskine smiley
    Som du selv siger så er det en god ide at afmontere tændrørene og give den et pift i hver cylinder.

• #4   26. nov 2009 Jamen det prøver jeg da bare.... takker

• #5   26. nov 2009 en anden ting er jo selvfølelig og gøre den ordenlig ren. så der ikke sidder rester af saltvand og lignene. det kan også være en fordel og sprøjte den med noget wd40 eller lignene over hele motor hovedet. det giver en god beskydtende hinde. som beskytter den mod kondens og tærring. specielt når den skal stå ud.
    og skyld motoren igennem med en gang kølervæske. netop for og beskytte motor indevending mod tærring. og sørg for at motoreren hænger i normale stilling. det giver mindst belastning af båd og motor hængelser. plus at vandet i benet kan løbe ud.

og det med kølervæsken er faktis en meget god ide. f.eks har jeg en 60hk suzuki 4 takter fra 2002 som er tærret op ikke topstykket. der er hul fra kølerkanaler og ind i forbrændings kammeret.
    god fornøjelse.

• #6   27. nov 2009 Den er gjort hysterisk ren og den myte med ed40 er altså ikke så heldigt et råd... WD40 indeholder også vand og mange der bruger det som rusthæmmer oplever den modsatte effekt, nemlig rust UNDEN olie laget....

Jeg har sprøjtet de elektriske dele med fugtfortrænger og de mekaniske samt resten med en tynd olie baseret konserverings spray som netop er beregnet til det samme.

Og motoren er skyllet igennem MAX og bliver det hver gang den kommer i nærheden af saltvand smiley

• #7   29. nov 2009 tror sgu osse min er skyllet max igennem....har hele karrebæk fjord inden jeg når næstved til at skylle igennem....go weekend

• #8   2. dec 2009 Min erfaring med det som konsevering er at det slet ikke holder nok olie på flader osv. så vil klart hellere bruge noget der er beregnet dertil...

• #9   3. dec 2009 Ortega.
    der er ifølge sikkerhedsdatabladet ikke oplyst om der er vand i WD-40, det skal kun oplyses hvis der er over 1% så vi må gå ud fra at der er under 1% vand i produktet.
    De oplyser også at det er korrisionsbeskyttende.

Men måske er det ikke effektivt nok til et meget agressivt miljø som saltvand jo er, som eneste beskyttelse.
    Jeg bruger det selv, men kun steder jeg kommer over ofte.
    Andre steder ville jeg bruge noget beregnet for det salte miljø.

• #10   6. dec 2009 jeg har heller ikke kunne finde noget konkret på det, men i mange sammenhæng tror jeg det er forkert brug af det som fører til "myten" at det er vandholdigt... i mange smøre sammenhæng er det jo slet ikke tykt nok, samt til konserverings brug, som du selv nævner, i besværlige miljø er det langt fra nok.

• #11   6. dec 2009 jeg er helt enig

• #12   15. dec 2009 Jeg siger jo også det nok mere er en form for misforståelse opstået igennem forkert brug...

Og jeg har arbejdet med WD 40 igennem mange år i forbindelse med finmekanik, og det ENESTE sted hvor forskrifterne anbefaler wd40 er i sammenhæng med smøring af stålwire i guider.. at de så selv påstår noget andet er jo helt forståeligt da de skal sælge deres produkt... men jeg vil nu hellere bruge mine erfaringer end deres salgstale når jeg vælger de produkter jeg skal have til at beskytte mine egne ting... smiley

så kan du tro hvad du vil....

• #13   17. dec 2009 Haha.. nu postulere du igen min ven.. jeg mener ikke at de lyver på nogen måde, jeg mener folk bruger deres produkt forkert.

Så hvis du vil smøre dine motorer ind i billig rustopløser så gør du det... jeg sætter mine penge på noget der er beregnet til lige netop det formål....

Og fald nu helt ned hehe. ingen grund til at skabe dig over noget så banalt...

• #14   19. dec 2009 Jeg bruger liqui moly produkter til konservering og beskyttelse.

Kommentér på:
vinter klargøring af påhængsmotor?

Annonce